Bukefalos 28 år!

Vaccination mot öroninflamation

Tora

Trådstartare
Är det någon som har hört talas om det eller tom vaccinerat sina barn?

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccination mot öroninflamation

Menar du pneumokockvaccin? Det är med i vaccinprogrammet sedan oktober 2008 om jag inte minns helt fel. Vi fick i alla fall betala extra för det till Isak och jag tror det har fungerat bra? Jag var ett riktigt öronbarn och sonen har inte haft en enda öroninflammation knappt peppar peppar varit riktigt sjuk.
 
Sv: Vaccination mot öroninflamation

Vet inte. Hörde bara att det finns ett vaccin just mot öroninflamation.

Skall höra mig för på BVC om en vecka när jag skall dit. Blev bara så nyfiken. Min äldsta pojk har ju haft öroninflamation några gånger men de kanske kan få det av andra bakterier också?

Mvh

Tora
 
Sv: Vaccination mot öroninflamation

Det låter som en dröm!
Tänk om det funnits på min tid - med tre öronbarn hade jag hängt på låset till BVC för en sån vaccination :)
 
Sv: Vaccination mot öroninflamation

jag har stött på det men aldrig att jag skulle vaccinera mina barn.
jag har inställningen att det som inte behövs vaccineras ska inte göras heller, då det bidrar till immunitet i bakteriestammarna i framtiden. om 30 år kanske det varken finns penicillin eller vaccin som är effektiva. och de som verkligen behöver medicin då kanske inte kan bli hjälpta..
men var o en gör som de själva vill..:)
 
Sv: Vaccination mot öroninflamation

Du kan inte jämföra vaccination och antibiotika av alla de slag. De verkar helt olika.

Vaccination mot öroninflamation är inte onödigt. Det finns många barn som har mycket ont av detta och får bestående hörselskador.

Mvh

Tora
 
Sv: Vaccination mot öroninflamation

Jag har inte hört om det men rent allmänt skulle jag inte vaccinera mot det, barnen far sa mkt vacciner ända.

MEN om man har ett barn med nedsatt immunförsvar eller som har mkt problem med öroninflammationer kanske det är bra. Men som sagt inte för i övrigt friska barn.
 
Sv: Vaccination mot öroninflamation

Jag skulle vaccinera med en gång. Mina brorsöner har haft mycket problem med det och det har verkligen varit jobbigt för de små. Ett tag var det osäkert om den ena skulle få behålla hörseln.

Mvh

Tora
 
Sv: Vaccination mot öroninflamation

Dock ska man vara medveten om att otiter kan man få av bra mycket fler patogener än just pneumococcer, så man är inte skyddad för det.. Precis som det finns vaccin mot hjärnhinneinflammation mot vissa agens finns det andra som står på tur.

Hittade detta på smittskyddsinsitutet, orkar inte kika igenom mina forskningsdatabaser så här dags, det kräver mer energi än jag orkar uppbåda, det handlar alltså om vaccinet mot pneumococcer:

-57% skydd mot otit orsakad av VST pneumokocker
-6% skydd mot otit (Eskola, 2001)
-20% skydd mot rör i öronen (Black 2000)
-Frekventa otiter minskar med 17-28%

Så tja inget vaccin som hör till de mest effektiva iaf. Baserat på den här informationen. Reserverar mig för nyare sammanställningar, orkar som sagt inte leta så noga.
 
Sv: Vaccination mot öroninflamation

jag har stött på det men aldrig att jag skulle vaccinera mina barn.
jag har inställningen att det som inte behövs vaccineras ska inte göras heller, då det bidrar till immunitet i bakteriestammarna i framtiden. om 30 år kanske det varken finns penicillin eller vaccin som är effektiva. och de som verkligen behöver medicin då kanske inte kan bli hjälpta..
men var o en gör som de själva vill..:)

Delvis knapplån

Det beror ju på om det finns ett behov. Jag som har minimal hörsel kvar efter alla öroninflamationer och inte hör något utan hörapparater, borde ha vaccinerats om det funnits när jag var liten. Eller min son som hade öroninflamationer som var så svåra att han från han var nio månader fram till två år bara var utan antibiotika under en dag eller två mellan kurerna och sedan hade minst tio inflamationer/år som behövde antibiotika behandlas fram till han var tretton. Han skulle haft behov av att vaccineras om det hade funnits då.

Jag tycker inte att man ska vaccinera hej vilt mot allt men just öroninflamationer som kan göra en så handikappad, där finns det en verklig orsak enligt mej. Jag tror att en vaccination som hjälper är betydligt hälsosammare än att äta så mycket mediciner som jag och min son har gjort för våra öron.

Däremot anser jag att vaccinationer ska kontrolleras bättre innan vaccinationsprogram körs igång. Jag tycker att det är fruktansvärt med alla de biverkningar som nu har kommit fram efter förra årets stor vaccinering mot influensa. En influensa som för de flesta skulle varit helt ofarlig men obekväm för samhället.
Samma med vaccinationen mot kondylom, dels ska den tas om väldigt ofta och dels så skyddar den mot väldigt få av de stammar som finns. Biverkningarna talas det väldigt tyst om dessutom.

Det känns som om vaccinationer tas istället för ibland. Man vet inte om vaccinationen är säker men vaccinerar ändå för att man är rädd för en oftast ofarlig sjukdom. Femte sjukan kom ju till när vaccinationsprogrammen för röda hund hade slagit igenom. Jag tror att vi behöver ha vissa sjukdomar för att klara av att vistas i vår värld. För den skull inte sagt att vaccination mot tex röda hund är fel för de som verkligen är utsatta men vissa sjukdomar behövs tyvärr, hur obekväma de än är.
 
Sv: Vaccination mot öroninflamation

jag har inte skrivit att de har samma verkan, jag skrev att de båda påverkar framtida resistens, och bådadera används i samband med otit.
många patienter kommer in till oss o tror att penicillin är lösningen på allt, likså många tror att vaccin är någon supergrej. omedvetna om att de utsätter sig för en viss risk.

och som jag skrev så skulle jag aldrig göra det om det inte behövs. ett öronbarn med väldigt mkt inflammationer räknas väl ändå som befogat?

att din familj har annan sjukdomshistorik än min är ingen anledning till varför jag ska vaccinera min barn vi har inte problemen så en vaccination i vårt läge är inte tänkbart. men i din är situationen en annan och då är väl vaccin ett bra alternativ för er.:)

håller med tidigare om att de verkligen skulle göras nogrannare kontroller innan de tas i bruk och att de inte bara skulle ges hur som helst...
 
Sv: Vaccination mot öroninflamation

Hur får du till att vaccination kan bilda resistenta bakterier och virus? Vaccination använder kroppens eget försvarsystem för att motstå sjukdomar. Man lär kroppen att känna igen det skadliga viruset/bakterien.

Att virus muterar som tex influensa är helt naturligt och inget som tex ett vaccin kan påverka.

Mvh

Tora
 
Sv: Vaccination mot öroninflamation

Dock ska man vara medveten om att otiter kan man få av bra mycket fler patogener än just pneumococcer, så man är inte skyddad för det.. Precis som det finns vaccin mot hjärnhinneinflammation mot vissa agens finns det andra som står på tur.

Hittade detta på smittskyddsinsitutet, orkar inte kika igenom mina forskningsdatabaser så här dags, det kräver mer energi än jag orkar uppbåda, det handlar alltså om vaccinet mot pneumococcer:

-57% skydd mot otit orsakad av VST pneumokocker
-6% skydd mot otit (Eskola, 2001)
-20% skydd mot rör i öronen (Black 2000)
-Frekventa otiter minskar med 17-28%

Så tja inget vaccin som hör till de mest effektiva iaf. Baserat på den här informationen. Reserverar mig för nyare sammanställningar, orkar som sagt inte leta så noga.

Tack! Vet inte om det var just det vaccinet. Förstod det som att det vaccinet som det pratades om var hyffsat effektivt. Men ordet hyffsat effektivt kan ju vara hyffsat relativt :D.

Mvh

Tora
 
Sv: Vaccination mot öroninflamation

Min älsta dotter hade öroninflammationer som avlöste varandra en hel vinter, vet inte hur många pencilinkurer hon fick, hann knappt avsluta den ena innan det var dags igen. Blev sedan rekomenderade vaccinet (som vi då fick bekosta själva) innan dem satte in rör. Och peppar peppar så har det funkat. 1 öroninflammation har hon bara haft sen hon fick sprutorna för 2 år sedan.

Dock så hade jag ej valt att vaccinera bara för att. Men nu fanns det ett behov.
 
Sv: Vaccination mot öroninflamation

Ja tydligen var det så att vaccinet fungerade trots att barnet redan hade fått öroninflamation dock så var effekten mycket bättre om det gjordes innan öronen började krångla. Svårt att veta bara om man kommer att få ett öronbarn eller inte.

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
323
Senast: movi
·
Småbarn Vi funderar på att låta vaccinera vår 3,5-årig mot vattkoppor. Jag tänkte göra det redan i våras, men såg sedan att FHM skulle utredde...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 546
Hästvård Jag försöker googla men hittar inte svar på frågan... Efter att hästen fått sin årsvaccination, hur lång tid behöver det gå innan man...
Svar
4
· Visningar
623
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
799
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp