Bukefalos 28 år!

Vaccinera mot kattallergi?

J

java

Nuförtiden kan man ju faktiskt vaccinera sig mot allergi mot tex katter. Det tar lång tid och kan vara lite besvärligt, har jag hört. Är det någon här som gjort det? Fungerar det? Hur snabbt skaffade ni katt? Nu har ju jag en "allergivänlig" katt, men det skulle vara helt fantastiskt om man någon gång kunde skaffa en birma.. :banana:
 
Det är egentligen inget vaccin. Metoden man använder heter hyposensbilisering och den går ut på att man successivt vänjer kroppen vid ett visst allergen. Behandlingen pågår under några år har jag för mig och man ska inte ha det ämne man är allergisk mot hemma d v s är du allergisk mot kat och ska behandla den allergin ska du inte ha katt hemma för att behandlingen skall fungera på optimalt sätt.

Hyposensibilisering är inget läkare brukar rekommendera till andra än jätteallergiska. Jag har pratat med min allergiläkare om detta och kan man ha katt utan hyposensbilisering så är det bättre och ha det så än att börja behandla mot allergin. Att ha katt hemma är ju en typ av hyposensbilisering om man tänker efter ;)
 
Jaha.. Så, om jag umgås med mammas katt som är väldigt allergiframkallande utan att ta min medicin i några veckor, tål jag henne bättre sedan?! Fast, jag är ju så nöjd med min underbara allergivänliga katt, så egentligen är det inget problem för mig mer än när jag hälsar på min mamma.
 
Nej, inte om det bara handlar om sporadiska visiter i några veckor. Det handlar om att utsätta dig för allergenet regelbundet under en lång tid. Inte veckor, utan år.
 
Det jag har hört/läst så är att utsätta sig för katt INTE detsamma som att genomgå hyposensibilitering.

Min sambo är ju allergisk, och har pratat om hyposensibilitering med sin läkare. Han sa att behandlingen skulle ta 4 månader, då man åker in och får injektioner 1 ggr/veckan. Under den tiden får man inte utsätta sig för allergenet hemma.
När det gällde kattallergi så var det 60-70% chans för förbättring.

Vi har inte beslutat om vi ska försöka eller inte. Det skulle betyda att vi skulle vara tvugna att lämna bort katterna under de 4 månader som behandlningen pågår.
Och som det är nu så mår min sambo ändå hyfsat med sina mediciner. Det var mycket värre när vi hade kattungarna hemma.
 
Jo, kattungar är värre, har jag både hört och märkt. Jag kände tom av min allergivänliga katt när han fällde kattungepälsen som värst. :crazy:
Var ganska orolig att jag inte skulle klara honom, men så fort kattungepälsen var borta så gick det bra.
Hur mycket medecinerar din sambo - hela paketet (Ögon - näsa - astma samt allergipiller) eller bara lokalt (Ögon el näsa)? När jag är med "vanliga" katter måste jag köra allt, och i början dubbel dos piller!! :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
627
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 955
Senast: Sel
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
704
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp