Bukefalos 28 år!

Vaccinering

RostKaptenen

Trådstartare
Sitter här med en liten fundering efter att faktiskt ha läst vadsom står i TR om vaccination.

Detta står i TR:Vaccinationsintervall
1.1 Grundvaccination innebär två vaccinationer (A+B) med ett intervall av 21 – 92
dagar. Därefter är hästen startberättigad.
1.2 Därefter ska hästen revaccineras (R) inom 365 dagar för att vara fortsatt startberättigad.
1.3 För att få starta måste det ha gått minst sju dagar sedan senaste vaccination.
2. Vaccinationsintyg
2.1 Korrekt och giltigt vaccinationsintyg, helst hästpass, eller vidimerad kopia ska
medföras och ska visas upp före start.
3. Överskridande av senaste vaccinationsdag.
3.1 I det fall längre tid än 92 dagar gått mellan vaccination A och B krävs ny
A-vaccination.
3.2 I det fall kortare tid än 21 dagar gått räknas detta som en ny A-vaccination.
3.3 I det fall mer än 365 dagar gått mellan B-vaccination och R-vaccination eller
mellan två R-vaccinationer inträder startförbud. Hästen behöver dock inte börja
om med A-vaccination om R-vaccination utförs inom 21 dagar.
Överskrids även denna gräns, måste hästen åter grundvaccineras och börja med en
A-vaccination.


Som jag tolkar det fetstilta så skulle man alltså ha ett fönster på 21 dagar vid den årliga vaccinationen. Säg att jag vaccinerade min häst den 1 januari 2011 (R-vaccination), då skulle jag kunna vaccinera min häst den 22 januari 2012(alltså överskrida 365 dagars gränsen med 21 dagar). Är jag helt ute och cyklar? Tycker det är otydligt...
 
Sv: Vaccinering

Jag tolkar det som att om man gör en R-vaccination efter ett år och alltså fått ogiltigt vaccinationsintyg så behöver du bara ge en ytterligare R-vaccination inom 21 dagar EFTER att du gav senaste R-vaccinationen och då ha giltigt vaccinationsintyg. Om det går längre än 21 dagar så måste du ge ytterligare en A och B spruta (blir ju tre totalt med den första R-vaccinationen som gjordes för sent annars). Så du tjänar en spruta på att ge en till R-vaccination inom 21 dagar.

Är du med?? Kan fasen inte förklara :D

Men du får aldrig ett öppet fönster att spela på 21 dagar som du verkar tolka det. Utan det handlar om att snabbt inom 21 dagar kunna vaccinera igen om man råkat gå över tiden. men samtidigt slippa att göra om hela grundvaccinationen.

Men det är hur jag tolkar det. Någon borde ju veta hur det ligger till exakt? Det var ju lite öppet för tolkningar det där du fetmarkerade..
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinering

Jag tror jag förstår hur du menar och det verkar ju mer logiskt, typ:confused:

Om jag har förstått dig rätt; jag skulle ha R-vaccinerat den 1 januari men missade och R-vaccinerar istället den 3 januari, då kan jag istället för att göra om A+B vaccination ge en ny R-vaccination inom 3 veckor från den 3 januari?

Vinsten med det har jag lite svårt att se egentligen mer än att man möjligtvis sparar någon dag då man inte behöver vänta 21-92 dagar som man ska mellen A+B-vaccination. Men kan man verkligen ge vaccinet med mindre än 21 dagars mellanrum? Eller jag skulle kunna tänka mig minimum 21 dagar, hade inte kännts bra att trycka i dem med typ 1 veckas mellanrum.

Förstod jag dina förvirrade tankegångar och förstår du mina förvirrade tankegångar?:confused::rofl:
 
Sv: Vaccinering

Haha ja vi förstår nog kanske varandra :D:D

Läser och läser den där fetstilta texten och jag blir bara mer snurrig. Ibland tolkar jag det som jag skrev ovan - fast som du säger vad tjänar man på det egentligen?
Och om det är som du skriver, varför då ens ha 365 dagar om man får vänta 21 dagar till, och om det är så - när är man då startberättigad?? Det står ju klart och tydligt att man har startförbud efter 365 dagar om man ej vaccinerat. Eller får man starta igen om man vaccinerat innan totala 386 (alltså inom de 21 dagarna efter att 365 gått ut) dagar gått? Jag fattar inte alls nu.. haha :D Varför finns ens den där 21 dagars om det är såhär? Fel i sådana fall att ha 365 och där PUNKT.

Hjälp nån??
 
Sv: Vaccinering

Du har helt rätt i att det är luddigt formulerat och att du inte tjänar något...

Har vaccinationen gått ut, mer är 365 dagar, får du börja om.
Ny spruta, vänta 21-92 dagar till spruta två. Sedan inom 365 dagar igen.

Det tar alltså minst 28 dagar att få sin häst startklar.
 
Sv: Vaccinering

Ja men precis så har jag alltid tänkt och är det ja gså att säga jobbar efter, om man någon gång råkar missa vaccinationsdatumet. Dock fick jag för mig att kolla i TR och nu är förvirringen total! Paragraf/punkt 3.3 i första inlägget förstör liksom mitt tänk:confused:;)
 
Sv: Vaccinering

Du har helt rätt i att det är luddigt formulerat och att du inte tjänar något...

Har vaccinationen gått ut, mer är 365 dagar, får du börja om.
Ny spruta, vänta 21-92 dagar till spruta två. Sedan inom 365 dagar igen.

Det tar alltså minst 28 dagar att få sin häst startklar.

Fast vad menas då med:

Hästen behöver dock inte börja
om med A-vaccination om R-vaccination utförs inom 21 dagar.Överskrids även denna gräns, måste hästen åter grundvaccineras och börja med en
A-vaccination.

Det är ju det där som gör att det inte stämmer..
 
Sv: Vaccinering

Förstår inte riktigt problemet, tycker det är ganska tydligt.
Är man upp till 21 dagar försenad så räknas nästa spruta som en R-spruta, dvs bara en spruta behövs.
En lättnad för veterinärerna som slipper tjatet om att fuska med datum.
PL
 
Sv: Vaccinering

Bra med bekräftelse att de spånat fel i inläggen ovan.
Jag har också uppfattat som att 21 dagar över tiden är okey.
 
Sv: Vaccinering

Förstår inte riktigt problemet, tycker det är ganska tydligt.
Är man upp till 21 dagar försenad så räknas nästa spruta som en R-spruta, dvs bara en spruta behövs.
En lättnad för veterinärerna som slipper tjatet om att fuska med datum.
PL

Är det sant? Är helt nytt för mig i så fall! Alltså får man startförbud efter 365 dagar men behöver inte börja om med vaccinationen om man vaccinerar inom 21 dagar?

Det är nog dessvärre nytt för de flesta tävlingsarrangörer också...
 
Sv: Vaccinering

Så man har då med andra ord egentligen 386 dagar på sig att göra nästa vaccination, men man har starförbud efter 365 dagar och en vecka efter R-vaccinationen?

Det är ju så jag har tolkat det men tyckte att det lät konstigt....
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinering

*KL* Vad bra då har folk ännu längre tid på sig och då räcker det ju med att vaccinera 1 år och 20 dagar ........

Har alltid när jag själv tävlade vaccinerat med ett par månaders marginal innan Revaccinationens ettårsdag . Men många måste ju vänta till sista minuten .

P:L Tjatet på att fuska med datumet kommer ju inte försvinna med detta utan man kommer anse att man har ännu längre tid på sig att vaccinera för man behöver ju inte grunda om iallafall ..

Det finns alltid folk som är ute i sista minuten.

'Mia
 
Sv: Vaccinering

Det är samma regel som funnits länge på de internationella 6 månaders vaccinationerna de har alltid haft 3 veckors spelrum vilket är himla smidigt, uppenbarligen har de nu ändrat de svenska till samma sak och det är varmt välkommet här har två hästar som i ca 5 års tid legat en vecka före resten av stallet vilka ligger perfekt före jul har aldrig varit aktuellt att tidigarelägga de andra för då blir det fel med tävlingssäsongen.
 
Sv: Vaccinering

Det är helt nytt för mig med!! Har alltid levt i tron om att det är 365 dar och thats it! Om man går över så är det till att göra om grundvaccinationen.

Jag tycker iafl att det är onödigt med dessa 21 dagar. Varför inte bara sätta 386 dar på en gång då liksom??
 

Liknande trådar

Hästvård Kan ngn förklara följande lite bättre för mig: Ny, justerad lydelse fr o m 3 januari 2022 Om C- eller R-vaccination utförs inom 21 dagar...
Svar
1
· Visningar
516
Senast: Elo
·
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
793
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Vill bara kolla om jag uppfattat det korrekt, då jag visste att det drar ihop sig för vaccination för min häst. Jag var med att det var...
Svar
2
· Visningar
674
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 184
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp