Bukefalos 28 år!

Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

M

mimmis2

Vi har plastade balar som vi nu drar i smöre efter 4-hjulingen på snön till stallet men ska köpa en riktig traktor med grip - nu är frågan hur avancerad krävs det? Man kan ju lägga hur mycket som helst på detta.
Vi ska även kunna lägga ut grus med skopa där det behövs (överallt!!!) men egentligen är balgripen viktigast.
Klarar man sig på en tvåhjulsdriven eller måste man ha en 4-hjulsdriven? Har tittat på tvåhjulsdrivna BM 550 etc för ca 55.000 men när leran slår till, halska, djupsnö etc etc...
Ploga gör vi enkelt med atvn.

Tacksam för tips! Sitter mest och stirrar på lantnet på monster för en halv miljon som vi inte har. Vi kan tänka oss upp till ca 80.000....vad har ni för erfarenheter?

Tacksam nybliven hästbonde...lena
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

En Volvo BM 500 är perfekt i storlek som gårdstraktor och tvåhjulsdrift är bättre än fyrhjulsdrift på en lastartraktor eftersom den svänger betydligt bättre.

Jag har en BM 430 som är en betydligt mindre traktor och den hanterar utan problem storsäckar på 750kg.
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

Volva BM är som regel inte värda pengarna... för lite maskin för pengarna helt enkelt.
Satsa hellre på en Massey Ferguson 175, 178, 188 eller liknande maskin.

Se till att den har fungerande diffspärrar och styrbromsar för det behöver du när du kör 2wd.

Lastaren ska vara dubbelverkande och med hydraulisk tipp med dubbelverkande tippcylinder, då kan man använda skopan för att flytta traktorn med om hjulen slirar och du kan använda baksidan av skopan för att plana till marken med när man grusar eller gör annan markplanering.

Har man rejäla piggkedjor och använder motvikt bak så kan man klara sig hyfsat med en 2-hjulsdriven traktor.... piggkedjor kostar 5-10 000 men är definitivt värda vartenda öre och motvikten tillverkar du av ett 200 liters oljefat som du fyller med betong och hänger mellan 3-punktens lyftarmar.

En tyngre traktor är att föredra när man använder lastare, är traktorn för liten så lättar bakdelen på traktorn aldeles för lätt vilket förutom att leda till olyckor även riskerar att förstöra traktorns framaxel, dessutom blir den svår att styra och den driver skitdåligt när du inte har nån vikt på bakhjulen.

Titta på maskinmarknaden.se på traktorer 2 wd drive med lastare med motorstyrka på mellan 60-100 hk, vilket är lagom för en "inomgårdstraktor".

Ska du ha en 4-hjulsdriven traktor med lastare som är nått att ha så hamnar du på 100-150 000 + moms eller högre... kanske lite över budget men då får du en otroligt användbar maskin där ofta den största begränsningen är vem som sitter i hytten.

Hade jag varit i din sits så hade jag sålt 4-hjulingen och satsat på 4wd på minst 80 hk med lastare, då kan man börja tala om den som maskin istället för leksak... då kan du bära balar, göra enkla schaktarbeten, köra betesputs, snöröja, sanda etc med samma maskin.

En traktor med lastare är dessutom en jättebra "skottkärra", det mesta här i världen går att transportera i en traktorskopa :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

En Volvo BM 500 är perfekt i storlek som gårdstraktor och tvåhjulsdrift är bättre än fyrhjulsdrift på en lastartraktor eftersom den svänger betydligt bättre.

Jag har en BM 430 som är en betydligt mindre traktor och den hanterar utan problem storsäckar på 750kg.

Fyrhjulsdrivet är bättre vid lastarkörning då det ofta kan bli problem med drivförmågan när man har tunga saker därframme och bakhjulen nästan går i luften, behövs inte 4-hjulsdriften så är det ju en enkel sak att koppla ur denna.

Dessutom så har 4-hjulsdrivna traktorer ofta automatisk diffspärr i framaxeln som gör att det yttre framhjulet roterar fortare än det inre när man svänger, att 4-hjulsdrivna traktorer skulle vara svårstyrda stämmer inte för annat än gamla BM-monster (dom få 4-hjulsdrivna dom hann med att tillverka) utan autolock på framaxeln.

4-hjulsdriften är dessutom väldigt bra att ha när man ska fylla skopan från en grushög eller trycka ihop dyngan.

750 kg är ju inte särskilt tungt, köper man virke så väger en knippa ca 1000 kg och om man kör grus så kommer man lätt upp i 1500 kg på en skopa....

Idag bör en gårdstraktor vara på minst 60 hk för att man ska få tag i lämpliga redskap, fasen min betesputs på 2,75 kräver minst 40 hk och så ska man ha lite "hästar" över så att man tar sig runt åkern också även om det är uppförsbacke.
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

Vi köpte en John Deere 3130 med lastare förra veckan. Det står att det är 90hk i den men man vet aldrig, den är från -78:D. Kommer i veckan, betalade lite 82000:- för den (ink moms) Lastaren är nästan ny och motorn nyrenoverad. Den ska nog duga till oss:) Nu ska vi bara köpa en balgrip och jag ska lära mej använda den:o
Vi har även en Ford 4610 -90 utan lastare, så den har vi använt en sorts lyft i bak för att flytta balar med. Det har väl funkat men vi behöver en lastare till annat också, så Forden kommer antagligen flytta till sommaren efter en liten styling.

/LL
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

Tack för alla svar!

Det verkar råda delade meningar om 2-4w men jättebra tips om båda. Jag vet att alla säger att vi ska sälja 4hjulingen men faktiskt så den suverän för det jag gör varje dag:love:. Vi har lösdrift och en hel del moment där lösdrift ska mockas, hö läggas ut (80 kg per dag) och för alla dessa småtransporter så är den bra för den är enkel...och lösdriftshallen är i skogen och en bit bort.

MEN den är ju så dyr att vi funderar på att göra just det som föreslogs, sälja den och köpa en 4w. med sorg i hjärtat. men vi inser att det är ju bara att välja, antingen en 50.000 2hjulstraktor och behålla atvn eller en 4w som är bra för lite, hm, mer pengar och få en bra maskin. men sen blir man ju lite tveksam när många sägeratt vi klarar oss på en mindre traktor....:confused:

En fråga till för ni verkar kunna detta: tittade på en traktor, BM med grävaggregat som hade allt utom "det tredje uttaget" - som behövdes för att kunna sätta på en grip. har alla som köper en mindre traktor lagt till detta? eller finns det modeller där det helt enkelt inte går?
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

Vi har en BM600 (industrivarianten) som jag använder i arbetet på gården. Lastaren är en extra kraftig modell som jag utan problem kan "knuffa mig lös med" om jag råkar fastna någonstans. Jag har ingen balgrip, men jag har inga som helst problem med att flytta storbalar mha skopan, det är bara en fråga om teknik :)

Det jag skulle önskat mer av min traktor är isf större framhjul, i övrigt fungerar den bra för det arbete vi behöver den till :)
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

Jag säger inte att Tacticus har fel, tvärtom, men för mig känns det som overkill att ha en fyrhjulsdriven 80-100 hk traktor som gårdstraktor på en hästgård. En mindre traktor är så mycket smidigare och fungerar bättre också till mindre arbeten som tex. harva gårdsplan/ridbana.

Granngården hade, när jag var liten, ett tjugotal mjölkkor plus rekrytering och deras största traktor var en BM 500. Nu har sonen tagit över och kör med en jättetraktor på 140 hk tror jag det var han sa, på samma areal utan djur, så det har gått lite inflation i traktorstorleken :-).

Och min lilla BM 430 användes, med lastare, i mer än tjugo i jordbruket och fungerade till allt det som nämnts plus en hel del annat innan jag fick den så någon leksakstraktor tycker jag inte precis det är även om en storlek större kanske är att föredra som lastartraktor.

Enligt instruktionsboken finns det dock en version med kraftigare framaxel så det är säkert den kritiska punkten och bör kollas extra noga.

Sen tror jag att det är betydligt lättare att hitta en tvåhjulsdriven i fint skick och som inte har gått så många timmar än en fyrhjulsdriven.
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

Vi har klarat oss i många år med tvåhjulsdrivna, men det är helt ock hållet beroende på vilka arbeten man ska använda den till och hur förhållanden på platsen är.
När vi började få större skala på verksamheten och det behövs köras ut 10 - 15 storbalar per vecka ut lösdrifterna så hade vi inte klarat oss med tvåhjulsdrivet. Men för den sakens skull så innebör det inte att fyrhjulsdriften behöv kopplas in varje gång man använder traktorn.
Att en traktor kan bli lätt i bakändan när man använder lastare kan hända alla. Så man bör om man ska lyfta tungt och/eller köra i kupperade marker också ha en rejäl motvikt. Just så att man inte råkar utför att den lättar i bakändan.

Vi har en lite nyare IH X4 med lastare med multifäste. Så det är också en bit att tänka på vilket fäste lastaren har. Kan skilja en hel del i pris på redskapen beroende på det och även på tillgången på redskap.
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

För det mesta så är just "3:e funktion" bara en magnetventil som kopplar om hydrauliken från tiltfunktionen, något som är ganska enkelt att koppla in i efterhand... finns tom 6/2 ventiler för 12 volt att skicka efter hos typ Nordpost för den händige.

Annars finns möjligheten att koppla in slangar som går bak till "vanliga" hydrauluttaget bakpå traktorn, vilket kräver att traktorn har minst ett dubbelverkande hydrauluttag bakpå traktorn - absolut minimum när man köper en traktor är 1 dubbelverkande (2 hål) + 1 enkelverkande med fri oljeretur alt. 2 dubbelverkande som är omställbara mellan enkel-dubbel.

Så att traktorn saknar 3:e funktion är inget större problem, det går att fixa relativt enkelt.

Däremot är det så att hur mycket lastaren orkar med beror på trycket i traktorns hydraulsystem och hur fort lastaren reagerar beror på hur stort flöde man har i traktorn hydraulsystem.

Köper man en gammal traktor så är det viktigt att man tittar så att trycket och flödet verkligen räcker till för det man har tänkt sig att använda traktorn till och så att hydraulpumpen (eller pumparna beroende på modell) har tillfredställande funktion.

Ett bra tips när man tittar på traktor är att helt enkelt lyfta upp framhjulen med lastaren så att man ser att systemet klarar av att hålla trycket någotsånär, så gott som alla äldre traktorer läcker lite här och var men den får inte tappa trycket hur snabbt som helst.
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

Jag brukar köra med 95 hk 4wd inne i vårat 20x40 ridhus...

Det är ju också så att det många gånger sliter mer på traktorn och går åt mer bränsle om man hela tiden ligger och pressar traktorn på maxeffekt än om man istället väljer en lite större traktor som man inte pressar lika hårt.

Dessutom är det ju så att moderna redskap ofta kräver mera "kräm", det finns ju inte en skugga av en chans att man ska kunna köra slåtterkross eller kombipress med snittverk med en BM 500.

Det är ju också så att en mjölko producerar ofantligt mycket mer mjölk idag än vad en ko gjorde för 30 år sen - vilket gör att korna kräver mer och bättre foder vilket i sin tur kräver biffigare traktorer.

140 hk är ju inte någon monstertraktor, den är ganska lagom för att klara slåttern - det är ju inte som nått på 320 hk precis.

Skulle jag plötsligt få loss en massa pengar så skulle jag kunna tänka mig att komplettera maskinparken med en traktor på 150 hk helt enkelt bara för att slippa pressa den för mycket när man kör slåtterkross m.m.... dessutom är traktorer över 100 hk ofta mera påkostade med tex fjädrad framaxel, fjädrad hytt, AC m.m. vilket uppskattas när man faktiskt sitter i traktorn en ganska stor del av sitt liv som bonde.

Sen är det ju även en annan aspekt i det hela nämligen att en traktor som väger för lite är svårare att köra vid tex snöröjning eller schaktning då den har lättare att "tappa styrningen" när naturen gör motstånd, så även där kan det vara trevlig med en större traktor för att den helt enkelt blir mera lättkörd.
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

Såsom varande "hästgårdsbonde" har jag klarat tidigare års vallslåtter mm med 2 st JD 2-hjulsdrivna varav en med lastare. På senare år har jag haft tillgång till grannes 4-hjulsdrivna, mindre i hk än mina, och en sak är klar.
Skulle jag fortsatt med mitt blygsamma foderarbete så hade en av traktorerna bytts mot en 4-hjulsdriven. En sådan, även med mindre motor, klara av mycket som 2-hjulsdrivna inte gör. Dessutom kan man då få en traktor där framvagn är tilltagen för lastare. Den klarar även snökörning etc mycket bättre utan kedjor, ett plus vid tidiga snöfall.

LIA
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

Jag har en BM650 som gårdstraktor. Jättebra är jättenöjd med den . Har lastare på den använder den till storbalar dock med spjut. Plogar hämtar hö hämtar grus och sågar samt klyver ved med den. Den är lagom mitt imellan traktor lätt att få delar till den då försvaret hade en hel uppsjö av dessa modeller.
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

håller inte riktigt med om storleksresonemanget där. har en nh tl 90 med 1500
lastare, när den ställs brevid kompisen ford 5000 är dom lika höga och långa, dock är nh:n naturligvis bredare och då är den på nästan dubbla effekten. tillbaka till frågan: kan ts få tag i en maskin med snabbvxl fram/bak är det guld värt på en lastartraktor, håller absolut med tacitus om hydrauliken, man
blir bara förbannad efter ett tag om man snålar på fel saker när det gäller en så stor investering som traktorn blir
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

Vi har en Ford Power Major -59. Den är 2wd. Ingen avancerad maskin, men fungerar ypperligt till snöplogning (bak monterat plogblad), köra grus (har skopa med hydralik), flytta hinder :D i skopan, lyfta av saker med gafflar. Den har inte ens hela snökedjor utan hemgjorda kedjor bestående av 4 st separata kedjor genom fälgen och runt däcket, per hjul. Den kostade inklusive tillbehör 22000:-, så inte behövs det någon halvmiljon maskin för att fixa lite saker hemma.

Fungerar ju också att använda den till tex betesputsning, eller om något annat ska göras i hagarna, som att flytta höhäckarna. Den väger 2,8 ton och kör inte sönder i hagarna heller (om det inte varit ösregn i tre veckor i streck....). Traktorn har 60 hk.
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

Det finns ett enkelt skäl till att välja traktor i mellansegmentet, det som var stort förut, och det är att de många gånger är billigare. Har man lärt sig begränsningarna med en tvåhjulsdriven, och kör en fyhjulsdriven likadant, då kör man sällan sönder.

Något man kan fundera på, som många glömmer, är att det många gånger är nog så smidigt att använda hydralarmarna i bak i stället. Det går att sätta samma grip där om man först har satt dit lämpligt fäste.

Håller med det som någon skriver ovan om att skilnaden i smidighet knappt påverkas av storleken såvida man inte går till ytterligheter!

Det såm påverkar mest är nog ålder, och då inte bara i år, utan även i generation. Volvo varpåsin tid, vad ska vi säga, konservativa, Plant golv och bra in och ursteg var de inte tidiga med.

Några jag har gått öga till är Valmet, men hur de ligger i pris vet jag ej. Och en som jag helt enkelt kan tänka mig ären luftkyld Duts (hur stavar dom).
Men då handlar det om lite nyare traktorer, men här är skilnaden på 2 eller 4 hjulsdrivna ibland ordentligt.

Och sägavad man vill, där är mindre som kan gå sönder ju mindre finesser, det kommer man inte ifrån!

Mvh Ptr
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

Jag är verkligen inget traktorproffs men har en liten tvåhjulsdriven VALMET 602a med Bergsjölastare och Trimafäste.
Den har en Nyare litet grövre framaxel för att klara av lastarbetet bättre. Så har jag extrahjul med diamantkedjor till.

Den är inte världens starkaste skulle jag tro men duger utmärkt i jobbet på en liten gård med hästar. Den harvar och vältar snällt. Lunnar ett eller annat träd. Flyttar runt grushögar och jag kan skrapa vägen litet där det behövs då och då.
Lyfter in balar i hagar och mockar lösdrift med den med.

Otroligt Lättkörd!

//Waern
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

Tack för alla svar!
Det är lustigt, för några månader sen tyckte jag 50.000 var för mycket nu har jag plötsligt känt att 4w måste vi ha och 130.000är väl rimligt?

Tack för svaren angående 3e uttaget!

Vi börjar luta åt att ta en begagnad 4W för att 2-handsvärdet bordet vara mer konstant nu när allt fler vill ha det, därtill av känt märke. Kollade lite på kellfritraktorerna men de var så dyra och är lite skeptisk - men det kanske bara är fördomar.

Kommer att ha storbal i år och köra mer än vi trodde så lutar åt 70hk 4w nånstans med balgrip. Har även funderingar på att gå ihop med hästgårdsgrannen...är det nån som har erfaranhet av att dela på traktor?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp