Bukefalos 28 år!

Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

Tvåhjulstraktorerna behåller nog också sitt begagnatvärde, fast de har tappet på rätt sida för köparens del!

Men det är klart att fyrhjulsdrift är bra, inte tal om det. Särskilt om man ska plöja eller så.

Det blir nog bra!

Mvh Ptr
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

När det gäller Kellfritraktorer så är ju motorn en Perkins... vilket sitter i flera fordon och när det gäller växellådor så finns det ett fåtal tillverkare på världsmarknaden - så i princip sitter det samma motorer och växellådor i de flesta traktorer i 60-80 hk storlek idag.

Det som skiljer är att Kellfri är ihopskruvad i Kina medans andra märken är ihopskruvade i länder som Turkiet, Brasilien och Rumänien.

Jag har personligen ingen erfarenhet av Kellfris traktorer, men jag tror inte att det är så stor skillnad mot tex New Holland eller CASE annat än prislappen... det skiljer väldigt mycket i pris mellan dessa märken, 100 000 lappar rentav.
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

Vi har en 600 med lastare som fungerar fint som gårdstraktor, även om komforten lämnar en del att önska... Jag hämtar balar, sladdar/harvar paddocken och sådant, och när det är bråttom sommartid får den vara med i vallskörden med de stora traktorerna också. ;)
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

Vi har två traktorer på gården, en Volvo BM 600 och en BM 650, fungerar toppen:) Vi kör stora rundbalar, plogar snö, skördar hö och allt annat man kan behöva göra. Har man snökedjor på vintern är det inget problem att ta sig fram.
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

Sambon har en Massey Ferguson 168 med frontlastare.
Den köptes för att vara "leksak".

Men den har visat sig klara av alla sysslor på min gård så vi köper inte längre några traktor-tjänster utifrån.
Även om Storbondens Son har fått dra loss honom med jättetraktorn en gång.
Efter det så kör han med kedjor året om för att inte köra fast i leran eller bland trädrötter.

Vi brukar inte jorden utan det är snöröjning, storbalshatering, gödselhantering inkl. hagmockning och så vedhantering.
Hydrauliken i den traktorn är utmärkt.
Sambon är bondson och hanterar den där traktorn som en förlängd kroppsdel.
Jag får inte köra den och det får jag leva med - hans leksak.
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

*kl*

Jag är i traktorköpartagen och har insett att Same-traktorerna begagnade ligger lägre i pris än många andra på pappret jämförbara. Har fått ett erbjudande att köpa en luftkyld Same Taurus 4WD från 83 (eller om det var 85) som gått sisådär 7000h, nya däck runt om och en seriös trimalastare för 70kkr+m.

Vet någon varför de är så oattraktiva med lågt andrahandsvärde? Kan någon berätta varför jag inte ska köpa en Same? Problem med något specifikt? Dyra reservdelar? Dålig kvalitet? Egna standarder? De bönder som jag konsulterat vet inget om Same (de verkar vara trogna Valmet, JD respektive Ford-köpare) och har inte hört att det är några större problem med dem, men inte tvärt om heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

Vi eller snarare pappa har två MF grållar en från 50talet och en från 60talet.

Den från 60talet och den har både pallyftare och skopa och vi har till allt på våran lilla gård tom tar in hö med dock bara dem 3 hästarna som står här.

Har aldrig haft behov av att hyra in andra maskiner.

Skulle aldrig själv köpa en traktor för några 80 tusen för att flytta några ufoägg, ploga och grusa.

Kram
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

Tack för alla bra svar!! Nu i snöstormen så klarar vi oss med atv:n men det är lite, hm, meckigt.....ufoägg kommer vi att ha efter som vi har hosthästar på lösdrift och hö inte är att tänka på, annars hade vi ordnat det enklare. Men lösdrift med ligghall ute i skogen och mockning och lera och 500kgsbalar kräver en maskin har jag äntligen insett efter att nästan haft ett halvtidsjobb med att ordna allt med atvn.

Har inte hört nåt om same, men ska gå till vår snälla bilmeck och fråga, nu när jag har lite mer kött på benen. Han har väl lagat en del olika märken.

Men vi har nog bestämt oss för att köpa 4w efter alla inlägg och egna funderingar...vår gård är väldigt kuperad och full med vattenådror, bla två källor så att få den lerfri lär bli ett livsverk. Vi köpte gården som dödsbo för två år sedan och ingen har brukat den sen 60-talet så det finns att göra.

Men tack alla för svar!:)
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

Om jag inte är felinformerad sitter motorvärmaren i oljetråget.
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

Det skall visst vara något mickel med just Same där.
Att det inte får plats för att annat sitter där eller att tråget är utformat fel för det ändamålet.
Jag skulle kolla det om jag funderade på just en Same.

Varningsklockor ringer här.
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

I tidernas begynnelse(?) tillämpade jag metoden på min gamla Volvo. Lade ett skynke över hela motorhuven som täckte ner till marken. Faktiskt effektivt. På någon timme var motorn klar för en ljummen start.

LIA
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

KL: nu vet ju jag inte vad din maskinhall kostade eftersom den verkar vara
isolerad och uppvärmd, men min är definitivt lika kall som utomhustemperaturen. till TS: ang same och motorvärmare (är som tidigare skrivts oljetrågsvärmare), funkar helt ok, beroende på årmodell kan den ha deutzmotor, absolut inga problem med någotdera men kolla så det finns reserdelsförsörjning inom närhåll, traktorn i sig duger gott till det du skall använda den till, en fördel är att konstruktören räknat i överkant avs hållfasthet, lite yxigt blir det men det håller
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

Jag har ingen maskinhall.
Så traktorn har motorvärmare.

Grannarna har uppvärmingsbar maskinhall för när de skall mecka.
Och vi skall bygga traktorgarage/gårdsverkstad och den skall banne mig vara varm.
Sambons traktor är inte så stor.
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

Traktorn är nu köpt, dock var det ingen Taurus utan en Mercury, så ännu ett snäpp större. Trima 1620-lastare. Reservdelsbutik för Same finns drygt 4 mil bort.

Den har faktiskt en riktigt bra hytt för mig som är relativt kort - jag når alla pedaler och viktiga reglage utan att behöva sträcka mig - vilket var en tungt vägande punkt för mig eftersom de flesta äldre traktorer i den prisklass jag kammat generellt har betydligt sämre ergonomi för genomsnittslånga (korta) tjejer. Många andra punkter (exempelvis att den startade mycket smidigt i sträng kyla, ang motorvärmardiskussionen) gjorde att jag tillsut valde att slå till trots att både traktor och lastare är lite större än vad jag måste ha. Men för den pengen som skiljer denna traktor mot den storlek som jag måste ha som minst får jag ganska mycket extra traktor på flera sätt och som kommer komma till nytta. Vi får väl se hur nöjd jag blir...
 
Sv: Vad är den minsta traktor ni klarar er på?

kul. den lastaren är riktigt j*vla bra. ha koll på framaxeln (smörjkopparna ofta). om möjligt, fixa en bakvikt ( typ 200 l fat med cement). kom ihåg att lastaren ofta är bättre än traktorn (lätt att överbelasta framaxeln). lycka till
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp