Bukefalos 28 år!

Vad är det för fel?

Sv: Vad är det för fel?

Veterinären sa att det var ett mycket bra tecken att pupillerna börjar reagera för ljus och sa att den blödning som trycker på nerven som gör att hon inte kan fokusera börjar minska nu. Det verkar som om hon ser skarpare kontraster, kanske bara som skuggor men ändå, för förut satte hon kurs rakt mot mina ben och började gosa med dem :laugh: Hon har börjar röra sig mycket mer och har hittat in i buren ännu en gång.

Jag klurar på om det enklaste är att stänga in henne i buren imorgon när hemtjänsten kommer och ska städa. Det blir nog lugnast för henne för hon verkar känna sig trygg där. Det blir ju så mycket spring annars och risken är att både de andra katterna och hunden kommer in till henne. Hemtjänsten måste dels kunna städa där hon är och de måste ju också komma åt vattnet för annars blir det ju svårt att städa.
 
Sv: Vad är det för fel?

Eller kanske ha katten i buren och ställa buren i en garderob?

Mörkt och tryggt, kanske?
 
Sv: Vad är det för fel?

Ja det var smart. Jag får klura lite på det. Kanske ställa in henne i ett rum som inte ska städas. Den enda garderoben vi har här nere är nämligen inte så lämplig för där är centraldammsugaren så där blir det ju ett himla liv. Visserligen brukar hon inte bry sig om ljud men det kanske blir annat när det dessutom är främmande röster. Det är nog bättre att ställa in henne i ett annat rum än att bara täcka buren med en handduk och ställa upp henne på bänken i tvättstugan som jag hade tänkt först. Tack för iden :laugh:
 
Sv: Vad är det för fel?

Absolut, men blindhet i sig behöver ju inte betyda lidande för katten. Nu verkar det ju kanske gå åt rätt håll och det är ju underbart!! Även jag stämmer in i hyllningskören över att du ger henne en chans :love:
 
Sv: Vad är det för fel?

Nej det är ju just det att man måste försöka bedömma om hon lider eller inte. Hon leker ju inte, hoppar inte, springer inte och försöker inte klättra som det är nu och det är ju en väldigt stor del i en katts liv. Frågan är ju hur hon mår om hon inte får utlopp för de behov hon faktiskt har?
Jag hoppas ju självklart att hon ska få synen tillbaka och det verkar ju gå åt rätt håll och veterinären var hoppfull men det gnager ändå i mig, tänk om hon far illa om hon nu inte skulle få synen tillbaka :cry: Nu under konvalecensen kan jag känna att det är okej att hon inte leker och så men sedan? Om hon nu inte skulle få tillräckligt mycket syn tillbaka? Hur kommer hon må då?

Frågan är ju också om hon kan lära sig acceptera att de andra djuren springer runt och busar eller om hon blir rädd varje gång de drar en repa. Visserligen är våra andra katter inga unga katter, en artonåring och två trettonåringar men de drar ju fortfarande repor och de lär ju försöka leka med henne. Samma med hunden, han intergrerar väldigt mycket med katterna och hur kommer hon reagera på en glad hund som vill pussas, gosa och leka? Som kommer framfarande mot henne och hon inte ser? Kommer de lära sig, dvs. hunden, kommer han lära sig att ta det lugnt med just den katten? Kommer han förstå att den katten inte vill leka med honom som de andra gör? Kommer hon lära sig att det inte är farligt när de kommer rusande förbi henne?

Veterinären menade att det kommer krävas enormt mycket jobb för att få en sådan katt trygg även om hon får synen tillbaka och att det är näst intill omöjligt om hon förblir blind. Hon sa att kanske om man bor litet och är mycket hemma och inte har så mycket besök så att katten kan lära sig hitta i sitt hem och bli trygg med en människa. För även om jag och min sambo kan klappa henne utan problem nu så fräser hon direkt om någon annan försöker som hon inte känner igen. Hon blir fortfarande rädd om jag öppnar dörren utan att säga något och egentligen borde hon ju lärt sig att höra på fotstegen att det är jag men jag måste prata för att ge henne trygghet.

Det är verkligen jättesvårt :crazy: Hade det bara ankommit på mig så hade jag bara kört på men jag måste tänka på katten också. Det kommer vara fruktansvärt om vi kommer fram till att hon lider för jag har fäst mig så otroligt vid henne.
Man måste ju ändå inse att en katt som bara sitter eller ligger och har sin höjdpunkt när hon äter och blir klappad och sedan inget mer. Som blir rädd när man inte pratar eller om hunden skäller. Vad är det för liv?

Nu är ju allt detta hypotetiskt än så länge för vi vet ju inte. Har vi en enorm tur så har hon en dag fått såpass mycket syn tillbaka att hon börjar leka och då finns det ju en framtid. Hon måste ju få utlopp för sina behov.

Jag vet inte om det bara var en lyckoträff att hon satte sig på lådan igår eller om hon hör till kategorin katter som vill ha en låda att kissa i och en att bajsa i men hon hade bajsat på ett annat ställe på golvet i morse iallafall. Diarren är iallafall över och det är väldigt skönt.
Det som förut var en mager liten tarm är nu en liten kissa med en kula på magen :D Precis som en kattunge ska se ut :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel?

Jag förstår att du oroar dig för hennes välfärd, men katter brukar anpassa sig väl till diverse olika funktionshinder. Det påverkar sannolikt en människa betydligt mer att förlora sin syn än det påverkar en katt. Vi människor är väldigt "visuella" dvs. vi använder vår syn till så mycket vilket också innebär att vi tenderar att övervärdera synens betydelse hos andra djur. Eller för den delen, vi tenderar att tycka väldigt synd om blinda människor. Vi är väldigt synfixerade.

Katten är inte alls "visuell" på samma sätt. De använder synen främst i jakt och de ser ganska dåligt på långt håll. De använder sig av hörsel, doft och känsel och så länge dessa sinnen är intakta brukar de inte ha några problem att anpassa sig till ett liv utan syn (eller med sämre syn än normalt).

Jag tror att en katt lider mer av att förlora hörseln än av synen och döva katter känner jag till flera stycken (har som sagt fött upp en själv) och de lever goda liv och för en utomstående märks det knappt att de är döva.

Det största problemet brukar egentligen vara att ställa om sig som kattägare. Att komma in i vanan att umgås med katten på ett annat sätt. I ditt fall, att stimulera lukt och hörsel mer under lek än syn. Kanske kan det hjälpa en katt utan syn att kunna höra de andra djuren? Då kan katten gå undan i tid om hon inte vill umgås med dem eller så kan hon lägga sig och smyga på dem.;) Initialt kanske det är bra om de andra djuren får bjällror (sådana som bara låter lite, mer rasslande ljud än plingande) runt sina halsar.
 
Sv: Vad är det för fel?

Tack :bow:

Du är så klok och du vet så mycket. Trots att jag har haft katter i nästan hela mitt liv så har jag aldrig haft någon katt som varit sjuk på något sådant här sätt. Tack och lov får jag ju säga men då har jag heller inte satt mig in i hur det är och hur de kan fungera ändå.

Det var smart det här med bjällror. Det ska jag absolut testa när det blir dags att släppa ut henne till övriga men först måste hon bli rumsren och jag tror att hon behöver ta det lite lugnt ett tag till. Veterinären sa ju ca två veckor innan man kunde se hur mycket det kunde gå tillbaka och det känns okej att ha henne instängd den tiden. Tvättstugan är ju ändå ca 12 kvm så hon har ju lite yta att röra sig på om hon vill.

Jag är så rädd att hon ska bli deprimerad :( att hon bara ska sitta där och vara rädd. Man får ju ändå tänka på att vi förmodligen är den första normala kontakt hon har haft med människor om man utgår ifrån hennes beteende. Kanske har hon bott i någon ladugård så att hon har sett människor men jag tror inte att hon har bott ihop med människor.
Ingen har hört av sig på min annons heller. Eller jo, en, men det var tyvärr inte deras katt.

Nu när diarren är över har hon iallafall fått ett fårskinn att gosa med och ligga på. Tidigare har jag bara vågat ha lätt tvättade saker till henne men nu känns det som att det kan fungera. Nu är ju inte värmen på längre eftersom det har blivit så varmt ute så nu kan hon inte heller värma sig vid elementet så det känns som hon behöver fårskinnet.

Du som vet, hur länge ska jag ge henne diarsanyl efter att diarren har gett sig? Hon får fortsätta äta dietmaten tills den är slut men det kanske inte behövs mer diarsanyl nu? Jag glömde ju fråga veterinären när jag pratade med henne igår. Sedan, kan det verkligen stämma att hon bara ska ha 35 gram mat/dag? Jag tycker att det är väldigt lite och hon är ju jättehungrig. Då får hon ändå en specific burk/dag också.
 
Sv: Vad är det för fel?

Hon behöver självklart lugn och ro just nu och som sagt, ska hon kunna bo inomhus måste hon bli rumsren så det är jättebra att hon har ett eget rum. Jag tror hon kommer bli mer aktiv när hon piggnat på sig lite och känner sig trygg.

Om du är rädd för att hon har tråkigt kan du fixa lite aktivering väldigt lätt. Om du inte har någon aktiveringsboll att stoppa torrfoder eller godis i kan du bara ta en toalettrulle, tejpa igen ändarna och klippa ett par små hål som släpper ut bitarna en och en när den rullas. Du kan även lägg ut "spår" genom att dra godis (eller kladda lite burkmat beroende på hur noga du är med sådant) tex. efter golvet och gömma godiset.

Du kan fortsätta ge Diarsanyl, men jag skulle nog rekommendera att du försöker sluta med det. Trappa ner lite långsamt och se om avföringen förändras. Ser det bra ut är det bara och trappa ner tills du kan ta bort helt.

35 g mat... låter rimligt om hon äter torrfoder, men inte om hon äter burkmat. 35 g torrfoder motsvarar ungefär 190 g våtfoder. Eftersom hon har varit dålig i magen och kanske har svultit är det viktigt att ta det försiktigt med maten i början, men fortsätter avföringen vara bra och hon mår bättre och bättre kan du successivt ge mer mat. Hon är ju kattunge och borde i normalfallet få äta så mycket hon vill.
 
Sv: Vad är det för fel?

Tack!
Då ger jag hälften diarsanyl i kväll så får vi se hur magen är i morgon.
Ja det känns som att hon borde få äta hur mycket hon vill men självklart tar jag det försiktigt. Det är så skönt att det finns snäll mat att ge och diarsanyl som verkligen hjälper. Jag minns hur jag höll på med en katt för många år sedan och det enda som fanns att tillgå var skonkost, dvs kokt fisk och ris vilket katten inte alls var sugen på.

Jag ska fixa en aktiveringsleksak till henne så får vi se om hon tycker att det är något att ha.

Tack så mycket för alla goda råd :bow:
 
Sv: Vad är det för fel?

En produkt som jag tycker är riktigt bra för magen är denna: http://www.purinaveterinarydiets.com/Product/FortiFloraCatNutritionalSupplements.aspx
Min katt fick tarminvagination och var nära döden när de äntligen upptäckte vad det var och han opererades. Efteråt var han tvungen att äta kraftig antibiotika och smärtstillande, så du kan ju tänka dig hur hans stackars mag och tarmkanal mådde. :crazy: Fortifloran fixade magen på bara 1-2 dagar! Inte är det särskilt dyrt heller.

Hoppas det går bra för henne, jag håller med Sol om att sålänge hon är innekatt så kommer hon högst sannolikt inte alls må dåligt även om hon blir helt blind. Djur anpassar sig, de går inte omkring som vi människor och är missnöjda över att de inte kan se. Hon är säkert jätteglad över att hon öht lever och får mat och trygghet! Att hon fräser om ni kommer brått på henne är inget att bry sig om, det gör även skygga katter med fullt fungerande syn om de känner sig osäkra. :)
 
Sv: Vad är det för fel?

Den länken ska jag spara om jag behöver mer hjälp. Vart köper man det? Hos veterinären med? Som läget är nu så verkar magen vara stabil tack och lov. Jag har sänkt diarsanylen med nästan hälften idag och än är hon iallafall inte dålig i magen och hon får ju givetvis fortsätta med dietmaten från specific. På henne hjälpte diarsanylen genast. Efter hon hade fått det första gången så kom det ingen mer diarre så det var verkligen effektivt med tanke på att det rann ur henne innan. Diarsanylen kostade ju en hundring men det känns det lätt värt både med tanke på henne och om jag får vara lite ego för det är inte så kul att sanera efter en katt som sätter sig överallt och sprutlackerar väggarna :crazy: särskilt inte när det gör ont när man ska sanera bort det.

Det var nog tyvärr bara ett lyckokast att hon satte sig på lådan igår för idag har allt varit utanför igen. Jag hoppas verkligen att hon förstår för det går ju inte att ha en innekatt som gör sina behov vart som helst. Hon hade varit och trampat runt i lådan men sedan ändå valt att sätta sig någon annanstans och lådan var helt ren så det var ju inte därför heller. Jag funderar på om jag kanske ska lägga dit lite nästa gång hon har satt sig utanför så att hon kanske förstår att det är ok att sätta sig där men jag vet inte om det egentligen gör någon skillnad.

Jag hoppas att hon får synen tillbaka eller så måste hon bli rumsren för såhär fungerar det ju inte i längden :(
Får hon synen tillbaka men inte kan bli rumsren så får hon flytta ut till stallet till de andra katterna där för då vet jag att hon får det bra och det kvittar om hon sätter sig lite varstans. Får hon inte synen tillbaka men blir rumsren så ordnar det ju sig också för då får hon ju bli innekatt.

Hon blev arg på mig idag när jag skulle sätta in henne i buren inför städningen. Hon fräste och spottade men hon försökte faktiskt inte riva mig så en bit har vi ju kommit ändå. Sedan var hon arg på mig en stund efter jag hade öppnat buren igen men det började gå över när hon fick mat tror jag för nästa gång jag kom in var hon lika gosig som vanligt :love:
 
Sv: Vad är det för fel?

Fortiflora finns på välsorterade Apotek, annars kan man handla på Apotekets webshop.
Det är väldigt smakligt i alla fall enligt mina katter. Går bra att strö över både blöt- och torrmat.
 
Sv: Vad är det för fel?

Fast det förutsätter ju att katten går på toa alls och det gör ju inte hon. Det förutsätter också att man kan muta katten och hon är alltför skygg för att äta ur handen.

Hon är fortfarande så apatisk. Jag trodde faktiskt att hon skulle kvickna till när hon väl hade fått mat och visst reser hon sig ibland när man klappar men annars ligger hon bara där :( Idag hade hon kissat ned fårskinnet och jag finner det märkligt att hon vill kissa där hon ligger?
Jag börjar fundera på om hon har fått någon mer hjärnskada...
 
Sv: Vad är det för fel?

Amen stackars lilla tösen då!

Det såg ju så ljust ut för nån dag sedan. Antar att det inte är så mycket att göra än att se tiden an nån dag

Förresten, du tror inte städningen kan ha nåt med saken att göra?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel?

Ja kanske blev hon skrämd av städningen men hon satt ju mest innan med. Jag funderar på om hon hörde sämre av någon andledning i början för då brydde hon sig inte om ljud. Kanske blev trumhinnorna skadade vid smällen, vem vet? Isåfall borde de ha läkt ihop nu och hon hör igen. Jag funderade på det igår när jag då var tvungen att tvätta fårskinnet och hon blev jätterädd när tvättmaskinen satte igång och den reagerade hon inte ens på i början. Hon satt hela kvällen intryckt i ett hörn och ville inte bli klappad eller äta. När tvätten var klar lyfte jag fram henne till maten och efter lite tvekan så åt hon ju då.
Hon har inte lyckats träffa lådan någon mer gång så mitt experiment med att lägga lite bajs där i har inte lyckats.

I vilket fall så får hon en vecka lite drygt på sig att förhoppningsvis komma på hur man använder lådan och komma ur sin apati. Sambon är iväg på jobb och kommer hem kvällen innan midsommarafton så vi får beställa ny tid till veterinären till veckan efter när han är hemma så får hon undersöka henne igen.

Jag provade att göra en leksak av en tom toarulle med mat i men den bryr hon sig inte om alls. Hon luktade på den men gör inga försök att få ut godiset. Ändå gjorde jag hålen så stora så att maten trillar ut bara hon rör vid den just för att det skulle trigga igång hennes intresse men hon bryr sig inte alls.
Det är så sorgligt att se henne sitta där och jag hoppades så mycket särskilt när pupillerna började dra ihop sig men tyvärr har den utvecklingen stannat av. Hon kan dra ihop dem lite men de täcker fortfarande ca 2/3 av ögat.

Om det ändå kunde ske ett mirakel.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel?

Det kan vara ett långskott, men jag har för mig att jag läste om några som tog in en "vildkatt" och som ett led i rumsrenhetsträningen blandade kattsanden i lådan med jord/sand/bark, sånt som katten använt som toalett i naturen.

Lycka till med allt, förstår att det inte är lätt, ni gör det bra tycker jag.
 
Sv: Vad är det för fel?

Om hon är apatisk så släpp in en annan katt till . Ni är främmande men katter känner igen sina artfränder även om dom är blinda och det kan hjälpa ur apatin, dessutom brukar dom kunna följa den andra och på så sätt lära sig att gå på lådan. Se till att det är en snäll katt bara som tycker om kattungar sen tidigare. Jag har sett det förut och den blinda kissen lever än i dag tack vare det:love:
Kissen kan dessutom fortfarande vara i en slags chock över allt som har hänt. En stor eloge till er för er insatts för den lilla:bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 861
Senast: Hellhound
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 609
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
4 676
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 120
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp