Bukefalos 28 år!

Vad är det för överkörda djur?

Misiaczek

Trådstartare
Lite onödig tråd jag vet...men kan inte låta bli att undra.. Trodde jag hade koll på de flesta vanliga djurarter här..men tydligen inte :o
Jag kör sträckan lkpg-nkpg ett par ggr/vecka och nu senaste gångerna så ligger det massa överkörda djur på E4an längs vägrenen (samma art), jag räknade sist och kom upp i 11stycken på dom 40km mellan städerna :(
Senast igår höll jag själv på att köra på ett sånt djur men lyckades väja undan i sista sekund, är så glad för det för det hade verkligen gett mig svår ångest om jag hade dödat ett djur :/
Det jag nu undrar är, vad är det för stackars djur som nu plötsligt när våren kommit försöker ta sig över vägarna men olyckligtvis så många som misslyckas och sätter livet till? Jag trodde det var grävling, men under dagsljus såg jag att dom är bruna och i storlek ungefär som en stor kraftig katt??
 
Sv: Vad är det för överkörda djur?

Kanske minkar som rymt eller blivit utsläppta från nån minkfarm?

Bättre beskrivning eller foto vore bra...
 
Sv: Vad är det för överkörda djur?

heh nää inte mink...större och bredare, inte sådär smala och långa som minkar är.

Svårt med foto då man inte får stanna på en motorväg...dessutom hade det bara blivit bild på ett överkört djur vilket jag inte tror någon vill se.

Djuren är bruna, påminner lite om järv skulle jag säga.. Kroppshållningen är lite som grävling, med "baken upphöjd" liksom..det var det jag hann se av det levande djuret jag nästan körde över..
 
Sv: Vad är det för överkörda djur?

Mårdhund? :idea:

*leta vidare* :D

Edit: Mårdhund finns tydligen bara enstaka i norr. Hmm...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för överkörda djur?

Bäver?

När de står på alla fyra så är ryggen lite upphöjd.
 
Sv: Vad är det för överkörda djur?

Bäver?

När de står på alla fyra så är ryggen lite upphöjd.

haha det sa faktiskt min 5åriga lillebrorsa också när vi körde förbi dom! Men då sa jag nää, bäver finns inte här!! Eller finns dom?? :o
 
Sv: Vad är det för överkörda djur?

haha det sa faktiskt min 5åriga lillebrorsa också när vi körde förbi dom! Men då sa jag nää, bäver finns inte här!! Eller finns dom?? :o

Bäver finns, dock inte troligt att det är bäver:)
Får inget hum om storleken?
Sork? Men de är ju inte så stora..
 
Sv: Vad är det för överkörda djur?

Bäver finns väl lite varstans? I närheten av vattendrag då. Vet inte hur troligt det är dock, men jag kan inte komma på något annat djurslag utifrån din beskrivning.
 
Sv: Vad är det för överkörda djur?

Hur är det med mård förresten? Dom är ju i och för sig ganska smala och långa, men påminner mer om järven än vad t.ex. mink gör.

martes_martes.jpg


Tillägg: Sök på "martes martes" om du vill se fler bilder.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för överkörda djur?

Kan kanske va mårdhund? Det här med att de bara finns i norr stämmer nog inte längre då jag för ett tag sen hörde att de blir allt fler i söder. Såg en nu i veckan och jag bor i Halland :)

Tråkigt iaf att det är så många djur som mister sina liv på vägarna :(
 
Sv: Vad är det för överkörda djur?

Körde samma väg idag där jag sist nästan körde på ett djur, och idag låg det en sån död där på exakt samma plats!! :cry: Körde sakta och såg både bruna och gula strån! Och den är vääldigt lik mård (martes martes) som jag googlade upp nu, så är nog 99% säker på att det är mård! Stämmer överens med färger, och "kattliknande" men ändå med en lite uppskjutande bak!
Dock tror jag att det levande djuret jag såg på vägen var nog en grävling, för den verkade större o liksom klumpigare/bredare än en mård och än det döda djuret jag såg idag.


Såhär ser dom ut dom som ligger döda längs motorvägen (Bild tagen från google)

2012330182141320516258_sbig.jpg
 
Sv: Vad är det för överkörda djur?

Det där är definitivt en mård.

Jaa oj sorry, glömde skriva att djuret på bilden är en mård, bilden tagen från google, och menar att dom döda djuren såg ut precis som denna döda mård..så därför tror jag det är mårdar jag sett :)
 

Liknande trådar

N
Distans För en tid sedan ställde jag och mitt arabsto upp i en distansritt, T50. Har några funderingar sedan dess då vi blev uteslutna pga att...
Svar
11
· Visningar
2 325
Senast: Nero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp