Bukefalos 28 år!

Vad är nu detta, obalans/ovana eller mer skada?

Is

Trådstartare
Behöver lufta mina funderingar. Skriver här pga att det kan vara rent gångartstrassel

Som en del vet blev Fengur jätte hallt pga av felskoning som ledde till ordentlig hovböld. Hovbölden är läkt men hästen travar inte längre under ryttare utan galopperar fram, travar bak om ni förstår va ja menar.

Ska jag fortsätta leta skador eller kan detta ha blivit ett invant mönster?
———————————

Men tar det från början.
Hästen är ordentlig saftblandare och har varit hela sitt liv, alla gångarter blandas gärna samtidigt. Han har hela sitt liv även varit väldigt sporadiskt riden (dvs har dåliga muskler)men om jag är riktigt balanserad så har ändå gångarterna legat hyfsat.

Hovslagaren var ut på torsdagen och på lördagen reds han av en 10 årig tjej, det var första gången tjejen red island och första gången hästen har ett barn på ryggen så vi håller oss i den minnemala paddocken som lutar åt allahåll och kanter. Man ser tydligt att han bitvis studsar fram i traven men genom att ryttaren är ny och paddocken lutar tänker jag inget mer på det eftersom han går rent i övriga gångarter.

Söndagen rider jag men även då studsar han med frambenen i trav men jag kan ändå inte se någon hälta när jag hoppar av och kollar så fortsätter rider något frustrerad över att hästen inte verkar ha någon balans, går över till tölt på hård väg och hästen blir tvärhallt. Alltså ordentligt tokhallt.

3 veckor senare kör vi in honom på klinik eftersom verken vår vet, eller hovslagare har hittat felet men kliniken hittade då hovbölden som grävdes ur och gipsades. Hästen fick stå ytterligare några veckor och började smått skritta honom. Ökade till trav men studsandet kvarstod så antog att han fortfarande var öm så fortsatte skritta men då snubblar han på asfalten (i skritt på plan väg)och slår hål på båda knäna.

Sedan har tiden inte räckt till så han har stått ytterligare nästan en månad innan jag började skritta igen men även nu "fattar han galopp fram" så fort man bjuder fram till trav. Leder jag honom travar han rent. Han har alltså stått mest i 10veckor och hovbölden är läkt.

Men ska jag tro att hästen lärt sig detta underliga rörelsemönstret, typ tycker att det är lättare eftersom han har svårt med traven eller ska jag börja leta efter fler skador?

Blir så frustrerad när jag blir osäker
 
Sv: Vad är nu detta, obalans/ovana eller mer skada?

Eftersom han travar rent under sig själv (gör han även det på böjt spår?) så ser jag det som ett stort balansproblem. Försök at bygga upp honom utan ryttare..
 
Sv: Vad är nu detta, obalans/ovana eller mer skada?

Eftersom han travar rent under sig själv (gör han även det på böjt spår?) så ser jag det som ett stort balansproblem. Försök at bygga upp honom utan ryttare..

Har inte kollat på böjtsår pga dåliga ytor men det borde jag självklart gjort :crazy:. Genom att det inte är jag som äger honom så ska jag erkänna att jag inte är allt för petandisk genom att ägarna inte är intresserad av honom som ridhäst, Men Kollar i morgon (hade det varit min egen häst har jag säkert haft ut både den ena och den andra veterinären bara för att :o ).

Hur kan jag bygga honom från marken på bästa sätt? Tänker specifika övningar, kan ju jobba allmänt men har aldrig varit med om en häst som är så dåligt balanserad, ska tillägga att han är 17 år så han är ju ingen ungdom längre.
 
Sv: Vad är nu detta, obalans/ovana eller mer skada?

Longering i skritt och trav, tömkörning är ett riktigt bra sätt att "rida från marken", då du kan göra exakt samma typ av övningar som från ryggen. Lösgör, övergångar, ut och klättra. Men från marken. Då kommer du märka stor skillnad sen när du sitter upp igen.
 
Sv: Vad är nu detta, obalans/ovana eller mer skada?

Longering i skritt och trav, tömkörning är ett riktigt bra sätt att "rida från marken", då du kan göra exakt samma typ av övningar som från ryggen. Lösgör, övergångar, ut och klättra. Men från marken. Då kommer du märka stor skillnad sen när du sitter upp igen.

Men jusses att ja inte tänkt på tömkörning de gjorde jag ju ofta med Snorri. Tack Michis :)
 
Sv: Vad är nu detta, obalans/ovana eller mer skada?

Ut och klättra med hästen ja gå med han såklart. Gå mkt i skogen rakt in så han får lyfta på tassarna och jobba genom hela ryggen.
Tömkörning är bra men passa dig för att gå för mkt på böjt spår. Utan tömkör mkt på rakt spår.
När du väl rider jobba mkt i skitt, se till att han jobbas i form kröker p ånacken och inte bara på nacken utan att han jobbar med ryggen också, en avslappnad underhals.
Flytta ut baken även in, bak och framdelsvändningar är superbra för att få en lösgjord häst
Träna mkt på skritt-halt-rygga skritt utan att hästen slår upp huvudet, och rid in i skritten och inte bara stanna, Jobbar hästen emot så rid fram igen. Stanna inte förrens hästen slappnar av i underhalsen och inte slår ifrån med huvudet.

Sedan går man fram ett steg och kör skritt halt-trav, samma här slarva inte med igångsättningarna genom att bara släppa fram hästen genom att släppa på tyglarna och luta dig frammåt.
Utan se till att få in innerbogen och bibehåll formen.. kan tyckas vara mkt lätta övningar men så är det inte.
Riktigt kluriga när man inte får fuska:D

Dessa övningar bla jobbade jag mkt med när Jorunn var stel som en pinne oc inte kunde varken trava eller galoppera rent
 
Sv: Vad är nu detta, obalans/ovana eller mer skada?

Min häst var halt förra hösten pga hålväggar i höger bak. Hovslagaren rättade till detta på ca två skoperioder, och hästen fick vila (mestadels i box för att hålla hoven torr) under tiden.
Sedan dess har han varit ohalt, men höger bak är fortfarande hans svagaste länk och han har exempelvis svårare att flytta undan för höger skänkel och kliva inunder sig med höger bak, än med vänster.
Antagligen så lärde han in ett rörelsemönster där han inte belastade höger bak mer än nödvändigt när han var halt, och det påverkar ju i sin tur muskeluppbyggnaden, vilket påverkar hur hästen fungerar i ridningen.
Kanske kan din häst ha samma problem?

Jag bör kanske tillägga också att skillnaden mellan styrkan i höger bak och vänster bak är marginell på min häst. Det är bara när jag ber honom att flytta undan med ganska kraftig tvärning som jag kan känna att det är lite svårare att få med höger bak. Jag vill inte att någon tror att jag rider runt på en halt häst ;)

Hoppas att du får ordning på det i alla fall! Tycker precis som Michis att markarbete kunde passa bra. Då kan du arbeta honom utan att belasta honom med ryttare, samtidigt som du ser hur han rör sig och hur han reagerar när du ber honom att använda kroppen på lite olika sätt :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 027
Senast: ll.96
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 736
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 573
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 461
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp