Vad är rätt egentligen?

M

Marius

Då jag red min åring för ngn dag sedan som fortfarande är trotsig och hopar och har sig, så så fort han tog sina hoppsprång eller vad man ska kalla de, de är som att han hoppar studs som är förnära varandra.

Så höjder jag rösten lite: NEJ NEJ NEJ! och bromsar och sen när han har slutat så berömmer jag honom (alltså då han går frammåt som förr igen).

Jag arbetar väldigt mkt med röst komando då jag tränar honom, eftersom de är lättare att lägga till vissa hjälper och så, sen brukar han bli lugnare av att jag pratar.

Då en tjej "tant" stod och tittade så sa hon att jag borde sluta använda rösten.
Varför? frågade jag
Jo, för att du kan ju inte sitta på en dressyr tävling och gullprata med din häst.

Jag förstår mig inte på henne riktigt.

Men de jag undrar är: Gör jag rätt då han trotsar sig? alltså då jag använder rösten och säger NEJ, samtidigt som jag bromsar ned honom? eller de blir som NEJ NEJ NEJ! och broms.

hjälp? :S
Jag tog åt mig ganska mycket som den tanten sa. Hon sa mer än bara de där.
 
Sv: Vad är rätt egentligen?

red du på en åring? en häst som är 1 år? Eller läste jag fel? :confused:
 
Sv: Vad är rätt egentligen?

Jag börjar med att skriva att jag hoppas att du inte menade att du red din åring, utan att du missade någon siffra! :crazy:

Jag tycker att du gör helt rätt som använder din röst som korrigering. Jag gör samma sak. Både i ett lugnande syfte och om hästen gör fel. Vad det verkar så är din häst inte redo för några dressyrklasser än så det är ju inget problem. Antar att du inte tänker ge din ut i tävlingssvängen förrän din häst går snällt och uppfostrat vilket betyder att du inte behöver sitta där o "prata din häst tillrätta".
Man får inte använda spö på dressyrbanan heller men det är ju många som sitter med ett spö i handen när dom tränar sin häst.

Tycker du ska sluta lyssna på "tanter med för många åsikter" och göra det du tycker är bäst själv. Även om jag tycker det ser fruktansvärt ut med folk som sitter och skriker åt sin häst för att den gör fel. Hoppas och antar att det inte va så du menade!!

Lycka till!

Muddson
 
Sv: Vad är rätt egentligen?

Tack för svar! :)
ja jag missade en siffra de är en 4- åring :)
Innan trotsen kom kunde han galopp i båda varven (han är fd. travare men ej startad)
Flytta för skänkel prövat lite öppna och hoppad 50cm..
Just nu, kan han skritta och trava korta stunder, eller kan och kan han KAN göra allt innan, jag vill bara ta de lugnt då han gärna protesterar med allt, så att jag inte blir "tjatig matte, som ska göra allt svårt"
Just nu, skrittar vi lite volter, travar rakt, jag rider på rätt liten bana så de blir nästan trava på en riktigt stor volt. samt flytta lite för skänkel och skritta över bommar.
Egentligen ville jag bara vara på "inridningsstadiet" just nu då han gärna sätter imot om de blir lite avanserat som flytta undan för skänkel, men han skärper till sig så mkt om ja flyttar ngn gång undan bara ett steg :) De går frammåt.. trotsen hoppas jag är borta om ngn vecka så vi kan fortsätta som vanligt.

och Nej, jag sitter inte och skriker åt min häst hela tiden, de är just de NEJ NEJ NEj! .. ja de som jag skrev, inte ngt överdrivet.. förutom den dagen då jag blev galen då han stegrade och kunde inte gå rakt, (de va för ett tag sedan, de har han slutat med nu) Då sa jag att om han inte skärpte sig så åkte han till korvfabriken. :angel:

Ursäkta lite långt inlägg, men jag fick lust att berätta lite "kort" om min häst.. :smirk:
 
Sv: Vad är rätt egentligen?

Äh, prata du med din häst. Tids nog förstår den och du behöver inte förstärka med ord/röst om du inte vill det. :cool:
 
Sv: Vad är rätt egentligen?

Jag tycker det är helt rätt att använda rösten, speciellt på en så ung häst. Däremot tycker jag ine att du ska bromas honom när han studsar utan rida framåt istället. Jag har själv hamnat i felet att bromsa i de lägena och det blev det inte direkt bättre av. Mycket bättre att ge handen och rida framåt istället så att hästen lär sig att tänka framåt i alla lägen.

Att bromsa kan få helt fel effekt. Att sakta av lär sig de flesta unghästar att känna igen som en belöning (när hästen gjort något bra saktar man ju av och låter den skritta). Alltså: hästen studsar - du bromsar - hästen känner sig belönad. Du korrigerar ju med rösten också, men hästen kan lika gärna känna sig belönad som korrigerad (been there, done that...)

Lycka till!
 
Sv: Vad är rätt egentligen?

Håller med om att du inte ska bromsa. Du laddar han bara mera. Driv och få honom att tänka på att jobba i stället, be honnom svänga osv. Precis när han studsar kan du ryta åt honom dock, och säg gärna "bra" och "duktig häst" när han gör rätt med. Jag pratar alltid med mina unghästar och det gör min (dressyr) tränare också!;)
 
Sv: Vad är rätt egentligen?

Då jag red min åring för ngn dag sedan som fortfarande är trotsig och hopar och har sig, så så fort han tog sina hoppsprång eller vad man ska kalla de, de är som att han hoppar studs som är förnära varandra.

Så höjder jag rösten lite: NEJ NEJ NEJ! och bromsar och sen när han har slutat så berömmer jag honom (alltså då han går frammåt som förr igen).

Jag arbetar väldigt mkt med röst komando då jag tränar honom, eftersom de är lättare att lägga till vissa hjälper och så, sen brukar han bli lugnare av att jag pratar.

Då en tjej "tant" stod och tittade så sa hon att jag borde sluta använda rösten.
Varför? frågade jag
Jo, för att du kan ju inte sitta på en dressyr tävling och gullprata med din häst.

Jag förstår mig inte på henne riktigt.

Men de jag undrar är: Gör jag rätt då han trotsar sig? alltså då jag använder rösten och säger NEJ, samtidigt som jag bromsar ned honom? eller de blir som NEJ NEJ NEJ! och broms.

hjälp? :S
Jag tog åt mig ganska mycket som den tanten sa. Hon sa mer än bara de där.


Använd rösten du, bara du inte skriker/höjer rösten för mkt. Min häst blir oxå lugnad av rösten, och när man berömmer henne med rösten så känner man hur hela hon sträcker upp sig och blir stolt :)
 
Sv: Vad är rätt egentligen?

Tack för alla svar! :D Jag ska pröva att driva frammåt då han gör sina hopp ikväll då jag tänkte träna lite.
Passar nog bra då mina armar är som gelé efter att ha ridit hopplektion och burit balar idag :smirk:
 
Sv: Vad är rätt egentligen?

Hoppas nu på att ja ska slippa pröva att driva frammåt, red honom igår och han gick super! :banana:
Inget test inget tjörv, lyssnade jätte bra, höll dock på lite med huvudet ifrån början i traven.

Han drar inte iväg men han drar som lite innåt och försöker dra i tyglarna och så, trodde först att de skulle vara ngt obehag men han gick mkt bättre efter en trav.
Jag tror att de bara skulle kunna vara att han tycker att de är roligt och vill springa, de är min tanke just nu.

Nån som tror ngt annat?
:bump:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 327
Senast: Grazing
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 079
Senast: Bapelsin
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 621
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har haft kontakt med psykiatrin i många år för mitt mående, har ADHD,Asperger,ångest,depression, grova humörsvängningar (troligtvis...
Svar
15
· Visningar
2 151
Senast: chaosgirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp