Bukefalos 28 år!

Vad är rätt

cowgirl81

Trådstartare
Haft min foderhäst hos en kompis, nu ska han åka hem, Nu vill kompisen jag målar där lösdriften är, samt byter ut nån bräda. Kan jag då kräva tillbaka mina trästolpar, de va dyra 54.- st. lite grövre, ca 10 st, samt en ny vattenbalja som hon banka sönder de första hon gjorde i vintras, samt ta tillbaka mina sadelhängare som hon använder. Hon tycker det ska vara kvar.
 
Haft min foderhäst hos en kompis, nu ska han åka hem, Nu vill kompisen jag målar där lösdriften är, samt byter ut nån bräda. Kan jag då kräva tillbaka mina trästolpar, de va dyra 54.- st. lite grövre, ca 10 st, samt en ny vattenbalja som hon banka sönder de första hon gjorde i vintras, samt ta tillbaka mina sadelhängare som hon använder. Hon tycker det ska vara kvar.


Har du haft din häst där gratis eller har du betalat hyra? Under hur lång period har du haft hästen där? Vad har ni kommit överens om innan du flyttade dit hästen?
 
Haft min foderhäst hos en kompis, nu ska han åka hem, Nu vill kompisen jag målar där lösdriften är, samt byter ut nån bräda. Kan jag då kräva tillbaka mina trästolpar, de va dyra 54.- st. lite grövre, ca 10 st, samt en ny vattenbalja som hon banka sönder de första hon gjorde i vintras, samt ta tillbaka mina sadelhängare som hon använder. Hon tycker det ska vara kvar.
Men..det beror ju på vad ni kommit överens om innan. Är vänskapen värd att behålla så hade jag nog målat om och sedan tagit det som en lärdom att alltid skriva ett avtal där det tydligt står vad som förväntas av båda parter.
 
Om inget av detta var avtalat om innan och hon inte vill ge tillbaka/ersätta söndriga saker hade jag absolut inte målat nån lösdrift! Men har ni pratat om det innan hästen flyttade dit så hade jag absolut gjort det. I mina öron känns det verkligen overkill.
 
Nej jag hade inte målat någon annans stall/lösdrift ensam.
Tillsammans absolut men inte annars.

Stolparna hade jag tagit om jag behövt dom till något annat annars hade jag låtit dom vara.
 
Haft min foderhäst hos en kompis, nu ska han åka hem, Nu vill kompisen jag målar där lösdriften är, samt byter ut nån bräda. Kan jag då kräva tillbaka mina trästolpar, de va dyra 54.- st. lite grövre, ca 10 st, samt en ny vattenbalja som hon banka sönder de första hon gjorde i vintras, samt ta tillbaka mina sadelhängare som hon använder. Hon tycker det ska vara kvar.
Är det en kompis eller närmre vän?
 
Hade tagit med mig det som var mitt om ni inte avtalat om något annat. Hade inte målat om och fixat en hel lösdrift. Såvida det inte är avtalat innan att det till exempel ingår i en billig hyra och ska göras i sommar. Sedan skulle det väl bero lite på hur viktig relationen är också.
 
Min häst gick med en annan, den tuggade också på träet, men tydligen bara jag som ska ersätta. Betalde hyra när jag stod där. Inget avtalat om nånting.
 
Inget avtal, din häst har varit delaktig i att slita på ligghallen, gör en insats? Jag skulle inte bråka om några stolpar. Jag skulle nog bara skruva ner mina sadelhängare och ta med min balja om jag hade användning för dom hemma. Hade jag inte haft det så hade jag lämnat dom också.
 
Min häst gick med en annan, den tuggade också på träet, men tydligen bara jag som ska ersätta. Betalde hyra när jag stod där. Inget avtalat om nånting.
Då hade jag struntat i det faktiskt. Det tillhör stallägarens ansvar att saker är i skick och om denne hyrt ut stallplats och inte arrenderat ut så får den nog bita i det sura äpplet. Vi har haft häst i vårt stall som både rivit hagar och sparkat sönder boxar, har aldrig varit tal om att hästägaren skulle betala utan stallägaren har fixat (däremot satte han upp en väggmatta i boxen åt den hästen). Ta du dina grejer när hästen åker hem.

(med det sagt återigen - det beror på hur viktig relationen är med din kompis för du får nog räkna med att den blir förstörd om du agerar så).
 
Då hade jag struntat i det faktiskt. Det tillhör stallägarens ansvar att saker är i skick och om denne hyrt ut stallplats och inte arrenderat ut så får den nog bita i det sura äpplet. Vi har haft häst i vårt stall som både rivit hagar och sparkat sönder boxar, har aldrig varit tal om att hästägaren skulle betala utan stallägaren har fixat (däremot satte han upp en väggmatta i boxen åt den hästen). Ta du dina grejer när hästen åker hem.

(med det sagt återigen - det beror på hur viktig relationen är med din kompis för du får nog räkna med att den blir förstörd om du agerar så).
Det verkar den redan vara, hon är väldigt speciell.
 
Inget avtal, din häst har varit delaktig i att slita på ligghallen, gör en insats? Jag skulle inte bråka om några stolpar. Jag skulle nog bara skruva ner mina sadelhängare och ta med min balja om jag hade användning för dom hemma. Hade jag inte haft det så hade jag lämnat dom också.
Baljan är ju skrot, Stolparna var rätt dyra. har större nytta av de här hemma än där.
 
Har skrivit in i avtalet att de skador hästen orsakar ska ersättas. Självklart inte ”normalt” slitage, men tex en söndertuggad box ska ersättas. Så hos oss hade du fått betala ersättning för skador på lösdriften.
 
Har skrivit in i avtalet att de skador hästen orsakar ska ersättas. Självklart inte ”normalt” slitage, men tex en söndertuggad box ska ersättas. Så hos oss hade du fått betala ersättning för skador på lösdriften.
Vi har inte avtalat något,
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 285
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 235
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 845
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Någon här på Buke som gjort det, och hur får man livet och ekonomin att gå ihop? Jag har en kandidatexamen sedan fem år tillbaks och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 304
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp