Bukefalos 28 år!

Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

6

610

...och en häst utan skor? Verkas de på olika sätt?

Eller är det så att den här barfotagrejen inte skiljer sig nämnvärt från en vanligt hederligt verkad häst? Ex så som föl och unghästar verkas innan jag/man sätter på dem skor...

Är en häst med skor fram men utan bak en ½ barfotahäst?;)
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

En häst verkad efter "barfotametoden" verkas på ett annat sätt än en som verkas av en hovslagare.
Men en barfota häst är det ju vilket som ;) Fast verkad med olika metoder :)
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

En häst verkad efter "barfotametoden" verkas på ett annat sätt än en som verkas av en hovslagare.
Men en barfota häst är det ju vilket som ;) Fast verkad med olika metoder :)

Ja, det har jag också förstått, men jag skulle verkligen vilja att någon kunde förklara skillnaden. Det skulle vara jätteintressant tycker jag, att få fakta hur metoderna skiljer sig, och inte bara pajkastning.
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Ja, det har jag också förstått, men jag skulle verkligen vilja att någon kunde förklara skillnaden. Det skulle vara jätteintressant tycker jag, att få fakta hur metoderna skiljer sig, och inte bara pajkastning.

:bow: :bow:

Ja det skulle vara intessant, som sagt utan en massa skit prat
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Ja, det har jag också förstått, men jag skulle verkligen vilja att någon kunde förklara skillnaden. Det skulle vara jätteintressant tycker jag, att få fakta hur metoderna skiljer sig, och inte bara pajkastning.

det är ju bara att söka, det finns ju en massa trådar om'et redan! ;)
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Jag har inte hittat någon tråd där det utförligt står vad som skiljer en "vanlig" verkning mot en "barfotametodverkning".

Är det speciella hovslagare som verkar "barfota" hästarna eller kan vilken hovslagare som helts utföra denna mytomspunna variant av verkning?
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Jag har inte hittat någon tråd där det utförligt står vad som skiljer en "vanlig" verkning mot en "barfotametodverkning".

Är det speciella hovslagare som verkar "barfota" hästarna eller kan vilken hovslagare som helts utföra denna mytomspunna variant av verkning?

Enl. barfotarörelsen så kan vem som helst som slänger upp kursavgiften lära sig att barfotaverka på en helg.

Skillnaden är väl att en hovslagare till skillnad från en hovvårdare är utbildad enl. vetenskap och beprövad erfarenhet.
Både Strasser och SANHCP är standardiserade metoder. m.a.o. man anser att man inte behöver ta hänsyn till hästens exteriör och användningsområde när man verkar. Alla hästar skall verkas på exakt samma sätt.

För hästarnas skull så är det tur att de allra flesta hästägare inte går på detta kommersiella trick. Hästagare med en gnutta kunskap utsätter inte sina hästar för detta utan de allra flesta barfotahästar verkas av hovslagare.

I både Strasser och SANHCP rörelsen så anses det acceptabelt att hästar är blockhalta under långa perioder av sk. rehabiliteringar.
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Tyvärr är du felinformerad eller kanske du vill vara det, vad vet jag?

Ingen av de påståenden du gjort i ditt inlägg stämmer med strassermetoden. Jag anser mig ha större erfarenhet och är mer påläst angående denna metod än du och därför kan jag också hävda att du har fel!
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Man kan gå in på hemsidor om barfota metoden och kolla, de flesta redogör för hur hästen verkas och varför. Sen får man ta ställning till som häst ägare skillnader både positiva och negativa.
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Tyvärr är du felinformerad eller kanske du vill vara det, vad vet jag?

Ingen av de påståenden du gjort i ditt inlägg stämmer med strassermetoden. Jag anser mig ha större erfarenhet och är mer påläst angående denna metod än du och därför kan jag också hävda att du har fel!

Jag skulle vilja påstå att SO hovis har väldigt rätt, speciellt vad gäller Strasser metoden...fortfarande kommer de med de här plastskivorna med sina standardiserade gradskivor, eller har ni inte dom längre?
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Men lite kunnig verkar du vara iom ditt inlägg. Förklara gärna för mig vad skillnaden är.
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

En skillnad är att barfotarörelserna hårt o oftast osakligt/lögnaktigt propagerar för att alla hästar kan o skall gå utan skor!
PL
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

**raderat**
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Ja det skulle vara intessant, som sagt utan en massa skit prat
Kan du få solen att slockna? ;)

Utan att på något sätt ta ställning till metoder, är nog det här området det värsta ur kommunikationssynpunkt som finns på Buke.
Ingen lyssnar på motparter, man kommer hellre med färdiga, negativa inlägg utan att bry sig om några argument osv.
Det är fantastiskt hur två helt olika åsikter kan existera, även i praktiken, och samtidigt vara så totalt fel- sett med motpartens ögon.

LIA
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Jadu vad skiljer egentligen vanlig hovslagarverkning från en barfotaverkning (strassermetoden)? Det är svårt att göra denna jämförelse eftersom det skiljer sig mycket åt hur en hovslagarverkad barfotahäst ser ut. Vissa hovslagarverkade hovar tycker jag inte skiljer sig alls från hur en strassertrimmad hov ser ut medans det i andra fall är milsvid skillnad.

En strassertrimmad hov är i första hand verkad för att ha en så bra hovmekanism som möjligt.

Det innebär att hörnstöden inte får vara så höga att hästen går på dom (högre än hovväggen) men de ska ändå ge hästen stöd vid högre belastning. Om hörnstöden blir för höga finns en risk att de skapar ett tryck upp i hoven som kan ge skador i de hornproducerande strukturerna. Effekten av en sådan skada kan vara att sul- och strålhorn får sämre kvalitet.

Att verka för god hovmekanism innebär också att trakterna inte tillåtas att bli för höga eftersom det lätt skapar en trång understucken hov. En trakttrång hov medför att hovens normala förmåga till vidgning störs, därmed påverkas blodcirkulationen, vilket också kan leda till sämre hornproduktion. Hovens förmåga till vidgning (hovmekanism) störs med en sko, i vilken grad beror på hur hästen är skodd/verkad.

A och O är naturligtvis hästens bekvämlighet. God hovmekanism tillsammans med en hov som är verkad i balans gör att hoven producerar ett horn som är av en kvalitet som tål belastning och slitage mycket bra.

Förhoppningsvis kommer det nu inlägg från hovslagere som beskriver hur/om deras principer för barfotaverkning skiljer sig från ovanstående. I så fall får du möjlighet att få svar på din fråga. Blir svaren däremot de vanliga:smirk: så får du nog tyvärr inget svar alls eftersom jag inte kan redogöra för en hovslagarverkning.
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

...och en häst utan skor? Verkas de på olika sätt?

Eller är det så att den här barfotagrejen inte skiljer sig nämnvärt från en vanligt hederligt verkad häst? Ex så som föl och unghästar verkas innan jag/man sätter på dem skor...


Det finns en tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=758430 med några bilder på traditionellt verkade hovar och den brukar uppdateras lite då och då.
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Jadu vad skiljer egentligen vanlig hovslagarverkning från en barfotaverkning (strassermetoden)? Det är svårt att göra denna jämförelse eftersom det skiljer sig mycket åt hur en hovslagarverkad barfotahäst ser ut.


Den största skillnaden som jag personligen anser föreligger är att den traditionella sidan inte ser sig blind på själva hoven utan hela hästens balans. För hästens maximala hållbarhet gäller det inom den traditionella sidan att minimera skaderisken i hästens led,senapparatur.

Vi brukar kalla det för statisk och dynamisk balans. Hästen är ju för många tänkt som en kompis som man gärna vill kunna bruka och min erfarenhet är att dom flesta hästägarna gärna dagligen vill kunna rida,träna,tävla eller på annat sätt transportera sig med sin häst.

Att hästens hovar och hovastatus är avgörande för hästens välbefinnande är ju sedan länge känt och en häst med ömmande eller sjukdomsbild i hovarna kan inte anses som en sund häst utan en individ med hovrelaterad smärta. Det har länge diskuterats utifrån hovens vara eller icke vara såsom blodpump,tidigare forskning och för dagen fortskriden forkning menar på att så ej är fallet utifrån själva hovens verkning utan flera andra faktorer har sin inverkan såsom skelett,leder,senapparatur,ligament,arv,miljö,extriör,och inte minst övriga kroppens cirkulations system.

Hovens cirkulation och välmående är helt avgörande utifrån den belastning den utsätts för, en hov som ömmar eller besitter en sjukdomsbild kommer under inga omständigheter belastas fullt ut av individen vilket ger en secundär reduserad hovmekanism.

Jag tänker här redovisa ett par bilder på en häst i min kundkrets som är och alltid varit barfota (av ngn konstig anledning:smirk: ) och inga bilder "underifrån" kommer visas då det är helt ointresant. Det jag vill visa med dessa bilder är hur man på traditionellt sett ser till statisk obalans före verkning och statisk balans efter utförd verkning. Där har vi den största poängen i hästens hållbarhet.

Statisk obalans före verkning fram.

20070525056.jpg


Statisk balans efter verkning fram.
20070525068.jpg


Statisk verkning fram.

20070525063.jpg


Statisk obalans bak före verkning.

20070525057.jpg


Statisk balans bak efter verkning.

20070525067.jpg


Statisk verkning bak.
20070525066.jpg


Slutligen kan vi aldrig frångå att barfota är bäst i den mån barfota är det bästa för den enskilda individen.

Krävs beslag för den enskilda individens bruk och onödigt lidande, skall enligt Svensk djurskyddslagsstiftning beslag anbringas. Beslaget skall i så fall anbringas på ett för individen fysiologiska korrekt sätt och utförande.

En skicklig hovvårdare klarar av både att verka och anlägga lämpligt individuellt beslag utifrån varje enskild individs behov.

Svårare än så är det faktiskt inte även om vissa vill försöka förenkla det ngt.
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Jag anser mig ha större erfarenhet och är mer påläst angående denna metod än du och därför kan jag också hävda att du har fel!

Jag fick i dag ta del av en person som är mkt intresserad av verkningsmetoder och har anmält sig för utbildning hos Nordiska Hovvårdsförbundet. Tydligen så är det så att all framtida utbildning kommer att ske i Tyskland på grund av bristande anmälningar för dagen i Sverige.

Är jag dåligt påläst och har fel???
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Jag fick i dag ta del av en person som är mkt intresserad av verkningsmetoder och har anmält sig för utbildning hos Nordiska Hovvårdsförbundet. Tydligen så är det så att all framtida utbildning kommer att ske i Tyskland på grund av bristande anmälningar för dagen i Sverige.

Är jag dåligt påläst och har fel???

Jag vet inte hur det är med den saken men är det vad din kamrat har fått för besked så är det väl så. Att det skulle vara för all framtid har jag däremot svårt att tro.

Fast jag undrar om det var Nordiska hovvårdförbundet (NHF)som svarade så? Det är Krulliga Hästen som ger utbildningar. NHF ger mig veterligen inga utbildningar utan är endast SHP:arnas sammanslutning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Strasser har dragit in massviss av pengar på att vräka ut knepigt utbildade hovvårdare över världen(på en odokumeterad "vetenskaplig bas) nu kommer bakslagen!
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
759
Senast: jemeni
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 984
Senast: Morces
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 043
Senast: Miingla
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 090
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp