Vad använder du?

P

Psyco

* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
*Har du benskydd/senskydd och varför?
*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.

Ja nu kommer mina tok frågor igen! :bump:
 
Svarar själv också :D

* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
Jag har ett sidepull träns som jag rider mest på FÖR ATT hästen har haft problem med tänder, detta är mildast och mest naturligt.Sedan har jag ett pullar träns som numera bara består av nackstyck, sidostycke tyglar och ett rakt bett med fasta ringar i storlek 10.0.Bettet är utpassat av hästtandläkare.Anledningen att jag rider utan nosgrimma är för att jag inte ser någon användning för den
*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
Jag har en allroundsadel som är väldigt lätt väger nästan ingenting! :) Däremot har den inget märke har köpt den begagnad från början och vet inte vad den är värd.Skulle dock inte sälja den för någon miljon i världen den ligger bra på det flesta hästen. Den är bara så bra :love:
*Har du benskydd/senskydd och varför?
Jag har senskydd och bakbensskydd för att min häst trampar över och slår i sitt bakben.
*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
Jag har inga hjälptyglar.Vill inte använda för att jag vill kunna rida mina hästar utan
*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
Jag använder mest marinblått min häst är fuxfärgad och passar väldigt bra i det
*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
Jag har alldeles för många grimmor , antagligen närmare 20 st :o Jag har en marinblå "mjuk" grimma som jag brukar använda när vi åker iväg.Sen har jag ju inhandlat en lädergrimma också :smirk:
 
* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
Har precis bytt från strl 12,5 till 11,5 (han ligger precis mittemellan så jag ska försöka hitta ett som är 12), har ett smalt tredelat eggbett 115mm, ett tredelat eggbett 125mm, ett tredelat mässingsbett 125mm.
Har tre träns, ett pullar brunt, ett svart aachen med mässing på nosgrimma o pannband samt ett svart aachen med silver detaljer på pannbandet. Använder träns utan nosgrimma..


*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
Just nu rider jag i en lånad Master Allround då den passar honom perfekt (utprovad av sadelmakare) i väntan ¨på westernsadel

*Har du benskydd/senskydd och varför?

Ja alltid. För säkerhetsskull och för att han stryker sig ibland. Ett par benskydd (fram o bak) eskadron vinröd/svart
Ett par svarta norton senskydd fram o kotskydd bak


*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
Har halsförlängare ibland vid tömkörning och longering då hästen är ung och busar runt mycket. Mest där som säkerhet men den är aldrig spänd...

*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
Grönt har jag mest. Hästen är brun utan tecken

*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
Har 4 grimmor. 2 som används i stallet en grön med vitt foder, 1 royalblå. 2 som ligger oanvända hemma en röd och en olivgrön/beige
 
*Rakt tränsbett, 11,5 cm. eller sidepull.
*en henri de rivel, lutetia, flatback. Den liknade en allround, och passade hästen och mig.
har snart en bomlös :love:
*ibland, beror på vad vi ska göra. ex. mkt galoppträning = benskydd eller lindor.
*nope, inga alls.
*min häst är "vit", har lite blandat till henne, men mkt marinblått (fått ärva av mi ponny :) )
Siktar juat nu mest på brunt :)
*anväder repgrimma hemma, eller lädergrimma, åker aldrig någonstans.


*trött*
 
* Jag använder mig av ett tredelat bridong, storlek 12,5. (varmblod). GM-träns med lös engelsk nosgrimma, men ska gå tillbaka till remont ett tag då han glappar lite mkt även på lösa tyglar. är munkollad.

* Griffin flatback 17" vid bom svart och en
Griffin haflinger/cob dressyr 17,5" vid bom, svart

* Senskydd eller lindor fram pga stryk o stukrisken. Boots dygnet runt året runt pga tappskor annars.

* Inga hjälptyglar alls.

* Har rött/marinblått o vitt i kombination som "vara fin" färger. men passar fint i grönt med.

* Orka räkna grimmor... har la ett 20-30-tal kan jag tänka mig. Har brun lädergrimma med graverad namnbricka vid fintillfällen.
 
* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?

tredelat 12,5 svart ridträns
rakt svagt böjt 12,5 svart körträns
postkandar 13,5 till svart Körträns

*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
Hectorsadel, naturfärgad för att den passar min häst.

*Har du benskydd/senskydd och varför?
nej..Anser inte att det behövs.

*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
Nej.

*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
Vinrött och grönt. Hästen är mrb/svart

*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
en grå och en grön nylongrimma
Två lädergrimmor som används vid transportering och vid träning/tävling
 
* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?

tredela bridong 10,5cm, tredelat bett med fasta ringar 10,5cm. varför dom? för hästen trivs med dom.
CH kandar omgjort till träns, svart med vitt foder.. varför? för det är snyggt..=)


*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?

färg: svart
märke: Caprilli by bates
inriktning: dressyr


*Har du benskydd/senskydd och varför?

4 st BR senskydd. varför? jag vill skydda hästens senor

*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?

Martingal. använder ibland vid hoppning och uteritt, dock väldigt sällan

*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?

använder vilka färger som helst. hästen är mörkfux

*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.

har 2 grimmor som jag använder. en fin grimma och en haggrimma
 
Jag är häst lös just nu ..men jag har hela vinden full i prylar :D och då mestadels efter förra hästen så jag svarar för den då :p*har väldigt tråkigt* :angel:

* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför? Jag har lite olika träns och bett..Och kandar.Och vad jag väljer att använda beror på min trasiga rygg och vilken typ av ridning.Använder för det mesta tre delat tränsbett sweet iron med vanligt träns med eller utan nosgrimma.Vid tempo träning anväder jag hack använder det vissa gånger i dressyrarbetet oxå..Och kandaret använder jag endast i dressyren. Vad det är för märken på prylarna kommer jag inte i håg :o storlek på träns/kandar var full Xfull och på betten låg han 13½

*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining
(hopp,dressyr)och varför?

Hadde en Passier Optimum Dressyr sadel den var brun..Och varför jag hadde den beror på att den passade både mig och hästen.Sen har jag en wintec london färgad hoppsadel Den har jag för att den passar.. Använde den inte så mycket dock 20 ggr kanske så nu hänger den i en gaderob och skrotar

*Har du benskydd/senskydd och varför?

Jag lindar mest. Har dock vita eskadron benskydd och boots sen har jag lite olika skydd från olika märken jag inte mins :o

*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?

Det enda jag äger i den vägen är en gramman och inspänningstyglar för longering..Grammanen har åkt på ett fåtal gånger av olika anledningar ..Han hadde en svår sida där han lätt kunde bli lite stressad och bli väldigt ostadig..Med grammanen på fann han stöd i den och sökte sig då tillbaka till en form där han kunde bära sig själv..Det handlar inte om huvudet placering utan han var ostadig i sidorna

*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?

Han var fux.Hans färger var gult och grönt..Men jag matchar mycket och gärna med de festa färger.(liksom gråttschabrak svarta lindor på hästen och på mig gråa ridbyxor med svart skärning svart skjorta grå väst svarta stövlar) Å så där kan jag hålla på :angel:Och ja!Till jul var vi röda ;) :D :love:

*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.

Hur många grimmor :o :confused:vet inte för många antagligen.På tävling och till träning mm har jag använt en londonfärgad lädergrimma med mässingsspännen

Blev lite snurrigt *S* skulle jag skriva utförlingt skulle det bli en roman :o
Är det nå mer du vill veta så fråga ;)
 
Har precis fått min häst så jag har inte så bra ordning meg rejjorna än.
1. Jag änvänder ett normalt tränsbett, dock lite smalare eftersom det tar så mkt plats i munnen annars.
Har inte testat andra bett på han eftersom dett funkar bra.
Bettstorlek är svårare på denna häst 13,5 passar nästan precis, han skulle nehövt 14 men det finns inte vad jag vet.
Har 3 träns vet inte vad nån av dom är för märke.
Ett helt nytt svart (tyvär dålig kvalite) med ett guldkedje pannband med blå diamanter (älskar såna pannband)
Ett rostrött/rostbrunt träns.
Ett svart me vitt foder. Alla är vanliga träns med.
2. Sadeln är det svåra.. använder en svart (skitful) med ljusbruna bossor. Sadeln är från österrike o är en allroundsadel.
Den sitter inte så bra, klämmer lite på bogarna inte så det stör men det kommer inte att bli plats till nya muskler där som behövs runt manken.. Kommer bara använda den i nödfall tills jag har en ny.. tänker rida barbacka fast han har en jättevass hög manke :crazy:
3. Använder senskydd lr lindor, eftersom han går rätt konstigt nu pga stelhet och en gammal skada lr nåt.
Han kan snubbla till ibland och tar jätte stora steg så skydd är måste, vill inte att han trampar sig sönder.
4. Använder inga hjälptyglar, behövs inte på han.
Har en martingal som jag fick, men tror inte den kommer till användning.
5. min häst är fux, riktigt kopparfärgard! Använder creme, sage (typ ljusgrön), vinrött, vitt, grönt, marinblått gärna me guldkanter.
6. HAr 2 grimmor tror jag lr 3.
En mörkgrön, en smalare som är marin blå, vit, svart rutig och en lädergrimma tror jag.
Använder alla efterhand de blir smutsiga, kanske lädergrimman när han ska vara extra fin.
 
* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?

- Kallblodstravaren har 12, 5 på sina bett och hon har antingen rakt muffbett, "vanligt" tränsbett eller tredelat och ett brunt/tabacco Chetak träns, oftast utan nosgrimma men ibland med en englesknosgrimma på. Halvblodet har 13,5 och antingen tredelat, "vanligt" tränsbett eller ett gag(vid hoppning) och har ett svart King's Leather träns med pullbacknosgrimma och aachennosgrimma.

*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?

- Kallblodstravaren har en tabaccofärgad GM sadel, inriktning hopp/allround. Halvblodet har en svart Hubertus allround.

*Har du benskydd/senskydd och varför?

- Har senskydd, boots ev. bakstrykkappor när jag hoppar, det gäller båda hästarna. Har jag tänkt ta ett lite hårdare pass ute, eller tror att hästen kan sparka sig själv av annan anledning på tar jag strykkappor på fram och bak, eller lindar. :)

*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?

- Nej, det var länge sedan jag red med hjälptyglar och då bara martingal eller snodd nån gång ibland.

*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?

- Trollvira (kallblodstravaren) är en leverfux och har antingen grönt, ljusblått eller vinrött. Prince (halvblodet) är flaxfux (tidigare guldfux, men det har dom ju tagit bort :crazy: ) och har blått, plommon eller gult på sina saker. Sen så har båda hästarna brun som en gemensam färg. :)

*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.

- Jag har en grimma till vardera häst som de har ute i hagen och hemma. Sen så har de två-tre extra grimmor, en varsin fingrimma och när de ska åka i transporten får de sin fina bruna lädergrimma med brodyr på. :)
 
* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
Jag har strl:11,5 på mina bett och varavar ett tunt tredelat bridongbett med ett rakt tunt gummibett,sedan använder jag hackamore därimellan.Hästen trivs med betten..därför änvänder jag dem...har provat många och de som han trivdes bäst med blev kvar helt enkelt.Tränset är ett "hempul",byggt ihop det så det ska passa just min häst..alltså är nosgrimmorna om jag nu änvänder dem i strl:full samt pannband..resten i cob.När jag skriver nosgrimma så kan jag säga att rider jag dressyr hemma och ska ta det lungt så slopar jag allt vad nosgrimmor heter på sin höjd en engelsk för "sysn" skull..rider jag och tex hoppar eller rider i tärräng blir det en pullar..smaksak kanske jag vet inte..hästen verkar dock trivas bättre i pullar än achen :confused:
*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
Jag har en Appaloosa sadel,svart,"Red star" mot hopp...Letar efter dressyrsadel...hade helst velat att mina sadlar och träns skulle vara bruna då det skulle vara snyggast på kusen min..men det viktigaste är ändå att sadeln passar vilket min gör och hittar jag en sadel som är svart så är det inte hela världen.Viktigaste är som sagt att den passar.
Idag hade jag nog heldre köpt en allround mot dressyr än en mot hopp men sadeln går det alldeles utmärkt att rida dressyr i också..så den blev det! :D

*Har du benskydd/senskydd och varför?
Jag lindar min häst ben vid dressyr och när jag tror att han behöver lite extra stöd...av samma anledning använder jag också senskydd.Jag anser att lindor och skydd är en billig försäkring om det skulle hända något..Sedan ser jag det som så att inte fan går jag ut och springer i skogen barfota bara för att det är mest naturligt för mig,nej jag vill ha ett par riktigt bra löparskor då så jag slipper stuka mig etc...Folk brukar säga att det är fel att dra parralleler mellan människor och hästar men jag anser vid den här liknelsen att det funkar alldeles utmärkt!
Det är faktiskt inte naturligt för en häst att ridas.Egentligen.Och vill jag nu rida in häst är det min plikt att underlätta arbetet för den så gott jag kan och göra allt som står i min makt för att undvika skador som är ridrelaterade.Men det är vad jag anser.:D

*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
Jag änvänder martingal...den märker inte hästen av såvida den inte håller på att dunka sin nacke/panna mot min näsa...Har brutit den en gång och vill inte göra det igen och efter det att min överläpp fick lov att sys så åkte matringelen på...
*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
Svår fråga..till förra hästen var allt grönt men nya blivande skimmeln är skitful i just grönt..så jag håller på att byta färg..tycker grått,svart och rött av olika nyanser är fint på nya hästen så nu passar mer eller mindre allt jag har i klädväg/schabrak i den färgerna...
*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
Jag har en Aerborn svart och vitrandig som jag knappt använder samt en Lädergrimma..åker alltid i transport med lädergrimman samt använder den mest.
 
* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
Tvådelat fullcheek stl 11,5 bed svängd mundel. Tränset är hoplockat nosgrimma, nackrem och pannband. Varför: Hästen trivs med bettet och jag gillar när tränset är enkelt...
trans.jpg

*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
Svart dressyrsadel, inget känt märke. Min tränare har en bekant i england som syr upp måttbeställda sadlar på hennes beställning. Varför: Bra kvalitet, passar både mig och pållan!

*Har du benskydd/senskydd och varför?
Sällan...
*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
Nope.
*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
Blått, svart och grått. Hästen är ljus fux med vita tecken.

*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
Har en svart lädergrimma som jämt används + en repgrimma som används lite mer sällan
 
* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
Vanligt tredelat bett i hopp/dressyr, vanligt engelskt träns i dressyr, pullar i hoppn. Han blir stark i hoppningen men behöver inget starkare bett då jag vill ha den framåtbjudningen.

*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
Hopp, Butet. Dressyr Morris & Nolan
*Har du benskydd/senskydd och varför?
Han slår sej annars.
*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför? Inga hjälptyglar, bara martingal när jag rider ut.

*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst? Helst marinblått och grått. Han är brunskäck.

*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.

Typ 20 haggrimmor. Svart lädergrimma på träning/tävling när man åker transioprt.
 
Tar bara Arrow då...

* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
Tredelat tränsbett i mässing 12,5cm, oftast brunt Pullarträns (el aachen) märke Pessoa, HG eller Capone. Snyggt och hästen funkar bra med det

*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
Passier Comet Franke Slothaak hoppsadel, ljusbrun. Ska köpa dressyrsadel också.

*Har du benskydd/senskydd och varför?
Ja, massor! Använder oftast bruna Veredus skydd runt om, alt. vita Eskadron vanliga eller bruna Eskadron med fårskinn. Ibland lindor.
*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
Har alltid martingal, busig häst!
*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
Han är fux. Har mest blått, grönt, beige, brunt, spännen alltid i mässing
*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
Vet inte hur många jag har.... Har brun eller svart lädergrimma om jag åker nånstans
 
okej, skrev aldrig varför jag har vissa grejjor..

*bettet - "ju mindre delar desto lungare".
sidepull för att hon trivs med det :)

*skydd el. lindor. Hon är ganska klumpig då och då. Så dom behövs..

*repgrimma har vi för att den funkar bra till "markövningarna", och lädergrimman för att ha något att sätta fast henne i.

:)
 
* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
Använder ett vanligt 3-delat bett strl 10,5 och ett 3-delat kopparbett i samma strl.
*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
Har specialutprovade sadlar 1 dressyr (Centaur Medea) och 1 hopp (prestige appaloosa golden star).
Rider med både dressyr och hopp för att det ger bättre förutsättningar för hästens rygg att röra sig till just den grenen och att ryttaren sitter rätt.

*Har du benskydd/senskydd och varför?
ska jag bara ut och skritta/trava och bara jobba hästen lång och låg så har jag inga benskydd. Hoppar jag har jag senskydd fram och korta strykkappor bak. "dressyrar" jag så har jag lite olika, men oftast benlindor.
*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
Har lång martingal vid hoppning eftersom hon kan slå upp huvudet när hon blir ivrig. Kort martingal vid dressyr så hon inte ska gå bakom lodplanet. (Ibland).
*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
Min häst är snyggt mörkbrun, nästan lite röd/svart i. Har helst beige eller marin.
*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
Jag har 4 grimmor. Använder en brun flätad lädergrimma när jag ska åka och träna/tävla. Fick med en grimma när jag köpte henne, som jag aldrig använder då den har rostiga spännen. Har sedan 2 grimmor som jag varvar med att ha i stallet.
 
* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?

Tredelat fullcheek 10.5
Tredelat med lösa ringar 10.5
Hackamore
Tränset är ett Jacson Boheme med antingen kantflätade tyglar´, lädertyglar med stoppar eller vävribbtyglar utan stoppar. Anledning: Hästen trivs med utrustningen och jag tycker att den är snygg.



*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?

Har en bomlös Barefoot (Griffin stigläder, islandsstigbyglar i aluminium, Källquist Active drs-gjord), svart. Sadeln har jag därför att den passar mig och hästen ypperligt samt att min häst ändrar form mycket under året och behöver då en sadel som passar henne. Vi tränar (tävlar) distans.


*Har du benskydd/senskydd och varför?

Ja, brukar oftast ha senskydd fram och strykkappor bak (gröna av märket BR), därför att vi rider mycket i skogen och hästen har väl inte jättebra koll på var hon har sina ben. Har även en uppsättning i neoprene som inte används sådär jättefrekvent (EquiGuard).


*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?

Ja, har en del.
Martingal - Används då min häst ruskar på huvudet en del.
Halsförlängare - Används inte
Chambon - Används vid tömkörning
Graman - Används inte



*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?

Hästen är svartbrun, använder marinblått och grönt till henne, men har även en del saker i rosa.


*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.

Har måååååånga grimmor. De som används mest frekvent är en rosa nylongrimma från Horses Back, en Sverigefärgad Aerborn samt en svart lädergrimma från Källquists.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 280
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 642
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 178
Senast: Freazer
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 226
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp