Vad är grejen med att byta däck?

Den dag pappa inte finns längre då? Motorsåg är inte särskilt farligt om man tänker till, jag lärde mig köra motorsåg som 16 åring, jag lärde maken hur motorsågen fungerar och får rycka in ibland när han undrar över något. Men han är road av att såga, jag gör det vid behov, han blir lycklig av att fälla träd, kvista och skära upp i lagom bitar. Jag gör det för att jag måste för att få ved.
För det andra så skulle jag inte rekommendera att ta över en trasig såg, jag gissar dessutom att han har en relativt tung variant. Det finns betydligt lättare, nej de klarar inte monsterträd, men de bör experter ta hand om, men till vardags fungerar en lätt och smidig motorsåg.

Motorsåg är nog ytterligare en sån där "manlig" grej, det är svårt, farligt och tungt när det i verkligheten är ofarligt så länge man tänker på säkerheten, väldigt enkelt och det finns relativt lätta maskiner. Min motorsågslärare tog ofta fram oss tjejer som exempel på hur man ska uppföra sig i skogen, tänka till före och förstå sin begränsningar och hitta lösningar. Killarna körde gärna rakt på utan att tänka sig för och försatte sig ofta i svåra situationer.
Den dagen pappa inte längre finns, eller kan hantera en motorsåg, får jag förstås göra det själv.
Men det är som sagt trevligt med hjälp. Så länge.

Det är inte ett problem: det är klart jag kan lära mig, och är dessutom tillräckligt rädd för potentiellt farliga maskiner, och de håller kurser för "motorsågskörkort" i samhället några kilometer bort. Så det är inte ett problem; som det är nu, är jag tacksam över att få hjälp.

Jag är säker på att min pappa är fullt kompetent att avgöra hur hans gamla sågar fungerar: han använder dem på sommaren när inte han heller behöver värme i handtaget. Och nu trillar du dit själv: du utgår från att jag som kvinna antagligen inte kan hantera en "ordentlig" motorsåg utan jag behöver ha en lättare variant.
 
Och nu trillar du dit själv: du utgår från att jag som kvinna antagligen inte kan hantera en "ordentlig" motorsåg utan jag behöver ha en lättare variant.

Fast nu ska du få höra - jag som karl som arbetar med motorsåg som verktyg då och då föredrar en så liten och lätt såg som möjligt för uppgiften. Det är klart du kan hantera en riktig luns om du vill det, med det är inte nödvändigt för de mindre gör oftast fullgott jobb fast där inte är lika mycket att släpa på.
Det enda jag kan tycka är att passa på att lära av farsgubben så kommer du väl förberedd till en ev kurs den dagen du får för dig.
 
föredrar en så liten och lätt såg som möjligt för uppgiften. Det är klart du kan hantera en riktig luns om du vill det, med det är inte nödvändigt för de mindre gör oftast fullgott jobb fast där inte är lika mycket att släpa på.
Precis. Min är förhållandevis liten och smidig, men stark och effektiv. Fick mycket högt betyg i tester där den jämfördes med andra tyngre och klumpigare sågar. Varför släpa runt på fler kilon än man behöver? Utvecklingen går framåt.
 
Fast nu ska du få höra - jag som karl som arbetar med motorsåg som verktyg då och då föredrar en så liten och lätt såg som möjligt för uppgiften. Det är klart du kan hantera en riktig luns om du vill det, med det är inte nödvändigt för de mindre gör oftast fullgott jobb fast där inte är lika mycket att släpa på.
Det enda jag kan tycka är att passa på att lära av farsgubben så kommer du väl förberedd till en ev kurs den dagen du får för dig.

Min särbo har också en liten såg som han använder oftast som är lagom för mig att hantera (jag inser mina begränsningar, mina axlar gör ont nog som det är). Det är bara när det är riktigt stora träd han använder det stora aset.
 
Det är precis den där symboliken jag är far efter. Jag har aldrig hört en man säga att eftersom hans mamma under hela hans uppväxt putsat fönster/manglat lakan/sytt gardiner/bakat tårta så ser han det som en självständighetsgrej att själv göra det.

Mäns kunskaper värderas högre.

Jag har funderat lite över ditt inlägg. Ja, såklart mäns kunskaper och MÄN generellt värderas högre.

Men för min egen del tror jag inte heller det är så att jag sett män utföra sysslorna och tänker att "aha, det där är svårt för det gör en Man". Det är nog snarare tvärt om. Att byta däck är riktigt okomplicerat och inte svårt för fem öre. Att putsa fönster, mangla lakan och baka tårta är i allra högsta grad sådant som kan ge olika resultat på ett sätt däckbyte inte kan. Jag tänker nog snarare att jag vill kunna byta däck för att det INTE är svårt och för att jag inte vill göra det till en svår grej heller.

Men det är ju klart att jag bidrar till att höja själva däckbytet till något som är Svårt och Speciellt när jag speficikt påttalar att det är viktigt för mig att kunna. Det är ju självfallet viktigare att kunna tvätta och laga ätlig mat (så jag överlever), men det meddelar jag inte omvärlden att jag tycker är Viktigt. Så det har du ju helt rätt i.
 
Jag har funderat lite över ditt inlägg. Ja, såklart mäns kunskaper och MÄN generellt värderas högre.

Men för min egen del tror jag inte heller det är så att jag sett män utföra sysslorna och tänker att "aha, det där är svårt för det gör en Man". Det är nog snarare tvärt om. Att byta däck är riktigt okomplicerat och inte svårt för fem öre. Att putsa fönster, mangla lakan och baka tårta är i allra högsta grad sådant som kan ge olika resultat på ett sätt däckbyte inte kan. Jag tänker nog snarare att jag vill kunna byta däck för att det INTE är svårt och för att jag inte vill göra det till en svår grej heller.

Men det är ju klart att jag bidrar till att höja själva däckbytet till något som är Svårt och Speciellt när jag speficikt påttalar att det är viktigt för mig att kunna. Det är ju självfallet viktigare att kunna tvätta och laga ätlig mat (så jag överlever), men det meddelar jag inte omvärlden att jag tycker är Viktigt. Så det har du ju helt rätt i.
Intressant tänkt! Antingen kommer ju däcket på eller inte. Medan putsa fönster, det är fanimej en konst att få dem helt orandiga. Och baka tårta, man kanske aldrig får till en riktigt bra.

Kul att du tänkte så!
 
Nej jag utgår från att män ofta tror att större är lika med bättre, men att mindre och lättare gör jobbet precis lika bra.
De männen som bär sig åt så är många gånger sådana som hållit liv i gamla as som bara låter men gör dåligt jobb. Samma karlar brukar göra sin röst hörd om hur kasst vegetabilisk kedjeolja smörjer och att sågarna skär av modernt bränsle. Har inte kunnat bestämma mig för om det är handhavandet deras, deras motorsåg eller karlarna själva det är mest fel på.
 
Intressant tänkt! Antingen kommer ju däcket på eller inte. Medan putsa fönster, det är fanimej en konst att få dem helt orandiga. Och baka tårta, man kanske aldrig får till en riktigt bra.

Kul att du tänkte så!
Hjulet ska dit, men sen om det vill skramla eller så - så lär man kolla att det kom dit tilläckligt bra eller om några hjulmuttrar behöver efterdras extra.
Randiga fönster är inte trevligt men inte farliga. Tröttnade på mina skapade ränder här och gjorde om jobbet och var lite mallig över det , pang sa det, så vart det en haldöd fågel att slå ihjäl med. Skyller på det när jag inte ids putsa mitt fönster. Så även en bödels konst kan ingå i fönsterputsandet.
 
Den dagen pappa inte längre finns, eller kan hantera en motorsåg, får jag förstås göra det själv.
Men det är som sagt trevligt med hjälp. Så länge.

Det är inte ett problem: det är klart jag kan lära mig, och är dessutom tillräckligt rädd för potentiellt farliga maskiner, och de håller kurser för "motorsågskörkort" i samhället några kilometer bort. Så det är inte ett problem; som det är nu, är jag tacksam över att få hjälp.

Jag är säker på att min pappa är fullt kompetent att avgöra hur hans gamla sågar fungerar: han använder dem på sommaren när inte han heller behöver värme i handtaget. Och nu trillar du dit själv: du utgår från att jag som kvinna antagligen inte kan hantera en "ordentlig" motorsåg utan jag behöver ha en lättare variant.
Man behöver sällan en tung såg .Bara när man ska kapa stockar till ved då kan det vara bra men på jobbet har jag en liten lätt såg när jag fäller vägträd och en stor då jag ska hugga grov skog då sväret är kort på den lilla
 
De männen som bär sig åt så är många gånger sådana som hållit liv i gamla as som bara låter men gör dåligt jobb. Samma karlar brukar göra sin röst hörd om hur kasst vegetabilisk kedjeolja smörjer och att sågarna skär av modernt bränsle. Har inte kunnat bestämma mig för om det är handhavandet deras, deras motorsåg eller karlarna själva det är mest fel på.
Jag har alltid kört på akrylat då jag inte tål hemblandat utan det slår igen halsen på mig .Och jag har alldrig haft problem med motor eller röjsåg .Vi kör båtmotorn , bergborrutrustningen alla motorer på jobbet med akrylat .Känner den som säkrare om något blir stående med tanke på att vanlig blir förstörd rätt fort och så luktar den inte lika illa
 
De är inte bara däckbyte som är männens jobb!
Vi lägger till bilrecond , någon som har tänkt på de hur många kvinnor som polerar sin bil ? eller jobbar/stött på kvinnor som jobbar som bilrecondare
 
  • Gilla
Reactions: ptr
De är inte bara däckbyte som är männens jobb!
Vi lägger till bilrecond , någon som har tänkt på de hur många kvinnor som polerar sin bil ? eller jobbar/stött på kvinnor som jobbar som bilrecondare
Ledsen, men när du skriver vilka som är bilreconderare så tänker jag mest på invandrargrabbar eller på oseriösa bilhandlare.
Inte bara könsfördommar att slåss mot där inte! Men när flugan för detta nådde bygden för ca 20 år sen så var det så det såg ut.
Grabbarna hade ju hittat nåt som saknades som de kunde få in lite pengar på, även om det tedde sig lite märkligt.
Men de oseriösa bilhandlarnas sätt att hänga på en ny företeelses nämn på det fuffens de i alla tider har pysslat med var ett fult grepp.
Om inte den oseriöse bilhandlaren ville ta ut en tiotusing mer för bilen för att den "Har stereo och desutom är rocondionerad " ja då var där nåt fel de gömt genom att fixa och trixa. Lite rostskydd för att gömma rostiga broms och bränslerör, välpolerat färgat vax för att dölja en fusklagning med spackel och lack utan underarbete etc.

Bra om det är nya tider med det och utvecklas till en seriös verksamhet där det som föranledde de förutfattade meningarna kommer till skam och kan förpassas till historia.
 
Jag kunde en gång i tiden byta däck. Nu har jag inte haft bil på tja, 20 år så skulle nog inte våga börja mecka med det i ärlighetens namn. Det beror inte på kön utan på att jag är så grymt ovan. Har kollat på youtubefilmer och där är det definitivt i princip bara män. Men allting ser så fint och rent ut, bilen inomhus, leende man, skinande nya hjälpmedel, ny bil (eller ser ut som det) osv. Inte direkt min situation.

När jag bodde i Kenya och körde så var kunskap om däckbyte ett måste. Inte direkt så att man kunde ringa någon om man fick punktering.
 
Precis. Jag tänker också att om man är en person som - ekonomiskt - kan välja någorlunda var man bor, och då väljer en bostad som skapar ett större bilberoende än vad andra möjliga bostäder hade gjort, så beror det (bland annat) på att man har rätt positiva känslor kring bilen.

Jag bor på landet sommartid, och känner mig utpräglat ofri när det krävs bil för att handla och sortera sopor (eller äta på mitt favoritlunchfik).
Det sistnämnda gjorde att jag valde att flytta från landet till en lägenhet inne i stan granne med barnens skola. Jag kommer aldrig mer att sätta mig i den sitsen att vara beroende av bilen. Det var vidrigt. Jag oroade mig jämt för att skiten inte skulle starta i -30 vilket vi har häruppe under de många och långa vintermånaderna. Här där jag bor är bilen en oerhörd symbolfråga, speciellt för norrländska män har jag märkt. (Oerhört generellt här givetvis ). De ska ha tre bilar var, gärna några att skruva i, några skotrar, fyrhjulingar samt motorsågar. Det finns därför inte några som helst incitament för att förbättra den urusla kollektivtrafiken som ffa kvinnorna utnyttjar. Männen har ju redan alla transportmedel till sitt förfogande.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 840
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp