Bukefalos 28 år!

vad betyder pantbrev?

Ajda

Trådstartare
Om en bostad har tex 1 miljon i pantbrev. Betyder det att säljaren har 1 miljon i lån på bostaden?
 
Det betyder att det finns utrymme att belåna huset upp till en miljon utan att nya pantbrev behöver göras.
Säljaren kan lika gärna ha noll kronor i lån.

Köper man huset och belånar det för 1,2 miljoner och det finns pantbrev för 1miljon måste köparen göra nya pantbrev för 200000kr.
För köparens del är det alltså till fördel om det finns så mycket pantbrev som möjligt :p
 
Tilläggas kan att kostnaden för pantbrev är 2%. Så om det inte finns pantbrev och köparen måste skaffa dessa kostar det 20000 sek för 1 miljon.
 
Pantbrev är ett slags intyg/värdepapper som bevisar att den som gett lån har första tjing på att överta huset om den inte får betalt.
Förr var det ett underskrivet papper som man gav till långivaren, i dag är det registreringar i ett särskilt pantbrevsregister hos lantmäteriet.
Det kostar en viss avgift att få pantbreven. Men sen följer de med fastigheten till nya ägare "i evighet". Därför är det intressant för köparen att veta vad som finns. Det talar om för dig hur mycket du kan låna (genom att lämna de pantbrev som redan finns som säkerhet) utan att behöva ta ut nya som kostar.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag ser massvis med stora dyra husbilar överallt nu för tiden. Kanske mycket för att jag själv drömmer om en plåtis. Kruxet är att ska...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
14 660
Senast: Badger
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 275
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 629
Senast: verser
·
Hemmet Så småningom hoppas jag på att kunna flytta hem och bygga mig ett litet hus. Tyvärr har jag tummen mitt i hand …. Huset måste med andra...
Svar
16
· Visningar
1 068
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp