Vad för häck ska vi ha?

pajaztar

Trådstartare
Det här är vårt hus:
humla2.jpg

Som synes ligger det nära en väg. Vi vill gärna sätta en häck för att skärma av mot vägen. Vad ska vi ha för någon? Den ska helst vara vintergrön och lättskött.
 
Tuja tål väl inte salt? Är det då mot en väg så finns det risk att vägen saltas och då kan tujan bli riktigt ful.

Avenbok är förvisso inte grön på vintern men den behåller sina blad hela vintern och är en väldigt tålig och (enligt mig) snygg häck.
 
Cypresser tål salt bättre än tuja. Jag vet inte var du bor, men det finns ju vintergrön liguster som är semivintergrön, dvs relativt grön. Och taxus/idegran är också vintergrön, lättskött och fin, giftig, men man behöver ju inte äta av den.

Sen finns det ju inte så mycket som är snyggare än en välskött granhäck.
 
Tuja tål väl inte salt? Är det då mot en väg så finns det risk att vägen saltas och då kan tujan bli riktigt ful.

Avenbok är förvisso inte grön på vintern men den behåller sina blad hela vintern och är en väldigt tålig och (enligt mig) snygg häck.
Avenbok ska tåla salt. Vi köpte en av delvis den anledningen förra året men 3/4 har stendött för oss. Tujahäckarna däremot som grannarna har utmed vägen är 10 meter och mår som kungligheter..
 
Avenbok ska tåla salt. Vi köpte en av delvis den anledningen förra året men 3/4 har stendött för oss. Tujahäckarna däremot som grannarna har utmed vägen är 10 meter och mår som kungligheter..
Här blev tujorna totalförstörda när hundarna kissade på den. Avenboken verkar än så länge klara det utmärkt.

Men det låter konstigt att så många har dött. Avenbok brukar vara väldigt tålig och klara av ett hårt liv.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi har en liten tråkig rabatt där jag vill plantera en marktäckare. Problemet är att de små syrenernas rötter är enorma och att det inte...
2
Svar
22
· Visningar
989
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 645
Senast: Badtz Maru
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 261
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 443
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp