Separera köpa lägenhet ekonomi mm

I lånelöfte skriver man in vad man kan gå in med i kontantinsats. Med min tänkta halva av vinsten får jag låna en viss summa, som just nu täcker köpet av lägenheten om sne ej drar iväg i pris.
Självklart om vi köper tillsammans kan vi låna mer o gå i mer i kontantinsats men tanken är ej att köpa ngt dyrare bara för det. Just för att jag ska ha råd att köpa ut honom senare.
Så nej kommer inte betala ett överpris bara för ett jag skulle ha dubbel kontantinsats det är inte tanken.
Jag skrev inget om överpriser. Även om du köper en ny bostad för ett superrimligt pris kan du fortfarande bara låna en viss summa av fastighetens värde. Och det brukar vara inköpspriset som bankerna går på det första året. Så ska du lösa ut honom senare i år kommer du i så fall inte få ta mer lån. Möjligtvis ett privatlån, men det täcker troligen inte halva värdet av bostaden. Men jag har ju ingen aning om hur er ekonomi ser ut för övrigt så du kanske har en stor sparbuffert eller något annat för att kunna täcka upp och betala tillbaka honom, vad vet jag.

Jag tycker att du ska boka möte med banken och gå igen de olika alternativen och be dem förklara hur det skulle gå att lösa (om det går), sen kan du ta ställning till vad som passar er när du vet vad det innebär.
 
Köp själv. Det är enklare att han "köper in sig" i framtiden om ni då vill satsa helhjärtat på er igen. Omvärldsläget är så himla osäkert, jag skulle inte ens förlita mig på bankernas löften om säkerhet i dessa tider. För barnets skull skulle jag försöka stänga av alla "tänk om" gällande er relation och se rationellt och långsiktigt på en bra lösning.
 
Det är därför jag frågar här för att få tips och råd :)
Både vad som är smidigast, enklast, mest ekonomiskt ja allt.
Ja jag kan få lån till att köpa lägenheten själv, så då bör jag väl även få köpa ut honom för samma summa?
Var mest som en säkerhet för att inte missa denna lägenheten om allt plötsligt går fort, självklart enklare att få beviljat lån för 2 personer än en. Men de kalkyler jag fyllt i har alla indikerat på att jag kan få låna själv också.

Det är inte alls säkert att du får höja lånet senare. Din jobbsituation kan förändras, värdet på bostaden kan minskas, det kan komma nya regler på lånetak, osv. osv. En mängd saker som du inte kan styra över kan inträffa i just den stund ex-sambon är i behov av pengarna.

Pengar är en sådan där tråkig sak som kan skapa konflikter och jag tycker att du främst ska värna om den goda relation som ni har. Har ex-sambon pengar över som han kan avvara och han vill göra något bra för sitt barn så är det bättre att t.ex. sätta upp en sparfond till barnet.
 
I lånelöfte skriver man in vad man kan gå in med i kontantinsats. Med min tänkta halva av vinsten får jag låna en viss summa, som just nu täcker köpet av lägenheten om sne ej drar iväg i pris.
Självklart om vi köper tillsammans kan vi låna mer o gå i mer i kontantinsats men tanken är ej att köpa ngt dyrare bara för det. Just för att jag ska ha råd att köpa ut honom senare.
Så nej kommer inte betala ett överpris bara för ett jag skulle ha dubbel kontantinsats det är inte tanken.
Hur mycket har du tänkt att låna i förhållande till marknadsvärdet? Man får endast låna upp till 85% som bostadslån och lånar du så mycket nu med hjälp av ditt ex pengar så måste du ta blancolån för att lösa ut exet. Om du inte sitter på en summa på annat sätt, men det verkar ju inte så för då kan du ju lika gärna köpa själv.

Pga konjunkturen kan värdet även minska och då kan du tappa låneutrymme även om du inte lånar upp till 85%. Utöver det kan din ekonomiska situation förändras och räntorna kan både stiga och sjunka. Det enda du vet är vilka förutsättningar som råder just nu och ett lån har du inte förrän banken beviljat lån (lånelöften är inte bindande för banken). Har ni ens sålt radhuset? Om inte vet du inte ens vilken kontantinsats du har.
 
Det är därför jag frågar här för att få tips och råd :)
Både vad som är smidigast, enklast, mest ekonomiskt ja allt.
Ja jag kan få lån till att köpa lägenheten själv, så då bör jag väl även få köpa ut honom för samma summa?
Var mest som en säkerhet för att inte missa denna lägenheten om allt plötsligt går fort, självklart enklare att få beviljat lån för 2 personer än en. Men de kalkyler jag fyllt i har alla indikerat på att jag kan få låna själv också.
Bankens indikationer är ingen säkerhet för att du får låna, framförallt är ingen indikation nu någon säkerhet sen. Har du ens pratat med en bolånehandläggare? Om inte så se till att göra det. De där kalkylerna man fyller i online är bara ungefärliga, banken kan neka sen när de har hela bilden klar för sig.
 
Hur mycket har du tänkt att låna i förhållande till marknadsvärdet? Man får endast låna upp till 85% som bostadslån och lånar du så mycket nu med hjälp av ditt ex pengar så måste du ta blancolån för att lösa ut exet. Om du inte sitter på en summa på annat sätt, men det verkar ju inte så för då kan du ju lika gärna köpa själv.

Pga konjunkturen kan värdet även minska och då kan du tappa låneutrymme även om du inte lånar upp till 85%. Utöver det kan din ekonomiska situation förändras och räntorna kan både stiga och sjunka. Det enda du vet är vilka förutsättningar som råder just nu och ett lån har du inte förrän banken beviljat lån (lånelöften är inte bindande för banken). Har ni ens sålt radhuset? Om inte vet du inte ens vilken kontantinsats du har.
Nej ej sålt men vet ungefär vad vi kan få och vad kontantinsatsen blir.
Har väldigt låga lån just nu så blir en helt ok kontantinsats både hela och min halva.
 
Nej ej sålt men vet ungefär vad vi kan få och vad kontantinsatsen blir.
Har väldigt låga lån just nu så blir en helt ok kontantinsats både hela och min halva.
Dina svar säger inte så mycket, vad är en helt ok kontantinsats? Det är nog väldigt olika hur folk värderar summor och andelar, så sök kontakt med en bolånehandläggare som du kan vara öppen med. Här är helt fel plats att söka ekomiska råd. Du är som en blind som söker efter en annan blind som ledsagare….
 
Nej ej sålt men vet ungefär vad vi kan få och vad kontantinsatsen blir.
Har väldigt låga lån just nu så blir en helt ok kontantinsats både hela och min halva.
Alltså, jag vet inte om jag missat hans plan för boende i tråden, men det är väldigt få hyresvärdar som tillåter att man äger ett boende samtidigt som man bor i en hyresrätt. Att ni köper en lägenhet ihop kan sätta käppar i hjulet för honom.
 
Utöver att prata med banken för råd så kom jag just på (läser min facktidning) att många fackförbund också har kostnadsfri familjejuridisk rådgivning, vilket kanske kan ge mer heltäckande svar än att bara prata med banken?
 
Det är redan sagt men jag säger det igen.

Att du får lånelöfte på en viss summa nu gör inte att du med säkerhet får låna senare och kan lösa honom från hans lån. Det som kan hända, som påverkar detta, är t ex:
A) Du blir uppsagd från jobbet - Hände mig efter 10 år på en stor ”säker” arbetsplats (typ myndighet). Trots 10 år av exemplariskt arbete blev jag uppsagd pga arbetsbrist. Som uppsagd och arbetslös får man inte nya lån.

B) Avgiften på boendet höjs vilket är mkt troligt att den gör med dagens ekonomiska läge. Räkna med en avgiftshöjning på 5-20%. Jag råkade en gång ange fel avgift i min låneansökan, det var några hundralappar fel bara. Men när jag rättade det så blev summan på lånelöftet lägre. Så det räckte med väldigt lite för att förändra mitt lånelöfte. Så om det blir en avgiftshöjning kanske du plötsligt står där och inte KAN lösa ut ditt ex.

Nästa sak jag tänker på är din ekonomiska situation. Om exet går in med kontantinsatsen, eller en del av kontantinsatsen, innebär det att du behöver skaffa fram motsvarande summa i kontanter när du ska betala tillbaka. Och att inte lägga kontantinsats är i sig en ekonomisk risk. Säg att lägenheten minskar i värde och säljs med förlust. Har man inte det ekonomiska utrymme som en kontantinsats ger kan det innebära att man får blanko-skulder. Alltså lägenheten är såld, men man har fortfarande en del av skulden kvar.

Det hände vänner till mig. De köpte gemensamt, han la hela kontantinsatsen. De bodde där ett par år men separerade och sålde. Då hade priset på deras bostad gått ned. Han förlorade en del av sin kontantinsats men gick ifrån boendet utan skulder. Hon som inte hade någon insats fick med sig 100 000:- i blankolpn, och dessa har dessutom högre ränta än bolånen pga att de inte har någon säkerhet.

Sedan det som de andra skriverit värdeökning. Om boendet nu kostar 2 000 000:- och ni tar 1 miljon var. Du har ett lånelöfte på 1,8 miljoner. Plötsligt är boendet värt 2 500 000 och ditt ex vill bli utlöpt för marknadsvärdet. Det innebär att du behöver lägga hans 100 000:- i kontantinsats. OCH höja ditt lån med 1 150 000 (1,25 miljoner - de 100 000:- som du behöver lägga kontant). Det innebär att du då måste ta ett lån på totalt 2 150 000:-, alltså 350 000 :- mer än vad du fått lånelöfte på. Vilket kan bli minst sagt problematiskt.

Så som alla andra skriver. Slå dig fri nu och köp ditt eget boende.

Lycka till! :heart
 
Såg det flera gånger när jag jobbade med familjerätt. Först lät det så, sen träffade mannen någon ny som fick honom att kräva tillbaka pengarna av exet, ofta ihop med olika sorters hot.

Utan som sagt att gå in på detaljer så har vi varit med om det mest redan i vårt otroligt långa förhållande. Så nej, jag litar till 100 procent t på det han säger.
Han hade kunnat lura mig flera gånger redan hittills men ej gjort det.
 
Om vi säger att jag lånar pengar av honom istället då? Vad behövs praktiskt då för att det ska gå rätt till?
Handlar iaf om kanske 200k max.
 
Alltså, det känns mest som detta envisade med att köpa "tillsammans" mest är ett smådesperat HLR för relationen.

Eftersom det hålls öppet från båda håll, så kan ni väl fortfarande bli tillsammans i framtiden, fast du köper boende på egen hand.
Vilket alltid är det bästa, lättaste och smartaste alternativet vid en separation. Att var och en har ett helt eget boende.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 484
Senast: verser
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 202
Senast: Sirap
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 464
Senast: nejlica
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 183
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp