Vad gäller angående skötare?

Iaraphel

Trådstartare
hmm, har bestämt mig för att imon erbjuda en tjej i ridklubben att om hon vill så får hon gärna hjälpa mej att sköta en av hästarna, samt hjälpa till lite med de andra..
Har ett eget mysigt stall med fyra hästar, två tävlingshästar (lägre nivå, men ena klättrar uppåt), samyt ett avelsto och en unghäst.
mocka och sånt gör jag ju på förmiddagen så det jag tänkte att hon skulle få gölöra var att rida o sköta G (den tävlingshäst som ej tävlar så mycket), det kommer mest bli utritter tillsammans med mej, men också om hon vill träna lite dressyr och få hoppa, hon är inte specielt "rutinerad" men det är jag inte heller ute efter, vill ha en glad tjej som tar ansvar å inte sitter å tänker på att hästen ska kröka på nacken eller att hon ska hoppa högre hinder än andra, men som sagt kommer hon om hon vill få en fin chans till att utveckla sig då G är en riktig "gentleman", och sedan om hon vill så tänkte jag att hon skulle få
"tävla" honom på klubbens klubbtävlingar osv.

Ska jag betala henne för detta?

Och sedan... sist hon kom hem å fråga sin mamma om hon fick bli "skötare" på kompisens foderhäst så var hon lite tveksam på det men gick med på det sedan, att denna häst var en problem häst som bockade av alla sa de inte till tjejen, så när hon var ute en bit tillsammans med kompisen blev hon rejält avbockad och fick hjärnskakning, brutna revben o bruten arm...
så jag tänkte att man kanske skulle säga att hon gärna får ta med sin mamma ut så hon får se vad det är är för ställe och så vi kan tillsammans alla tre gå igenom hur mycket tid hon ska få vara här (med tanke på skola och sånt).
s ska jag be henne ta med morsan ut?

ni som är skötare/medryttare eller vad det heter, vad gör ni å vad vill ni göra?
får ni betalt eller betalar ni?
skulle ni vilja ha betalt för att få rida å sköta (då menar jag borsta å sånt) en fin läromästare som ni även får tävla?
 
Åhh!! Jag blir alldeles lyrisk :eek: Om jag var den tjejen skulle jag bli överlycklig. Tycker absolut inte du behöver betala henne om du nu inte vill. Det är ju förhoppningsvis inte för pengarna hon gör det. Jag skulle iallafall inte vänta mig nå betalt.

Sen att du involverar mamman i det hela är ju ett genidrag. Om det är en yngre tjej kan det ju vara bra att ha kontakt med föräldrarna så att dom är med på det hela och så. Sen visar det ju att du är seriös och verkligen vill att det ska funka.

Hoppas hon nappar! :bump:
 
wow! vilken chans för tjejen! jag tror absolut inte du kommer behöva betala henne, om inte ditt stall ligger väldigt långt bort/är svårt att ta sig till.
Jag tror det är en väldigt bra idé att be henne ta med morsan ut en gång, så hon får se att här är det seriöst och slipper vara orolig. Man kan ju bara tänka sig den mammans tankar när hon ska släppa ut dottern... :crazy:
 
Skulle inte betala en skötare/medryttare för detta, hon får chansen att hålla på med något hon förhoppningsvis älskar och kommer förmodligen utvecklas som ryttare.
Ge henne lektioner med jämna mellanrum i "lön" istället.

Eftersom hon är minderårig så ska du absolut ta dit någon av hennes föräldrar och även prata med dem hur du har tänkt dig det, vad hon ska göra och vad hon FÅR göra, då är det sedan de som har ansvaret om hon gör någon "förbjudet", typ får för sig ut att galoppera mellan bilarna på motorvägen eller något annat du klart sagt NEJ till.
 
hon är 13.. är de "förgammalt" för att be mamman komma ut?

till exempel vet jag att mamman ville att hon skulle ha säkerhetsvästen på förra hästen, vilket hon inte hade.. och det blev ju som sagt nåra brutna revben...
 
stallet ligger ca 6km från där hon bor... det går at cykla men går inga bussar.
MEN däremot är det cirka 6 olika personer som åker från byn där hon bor VARJE dag till grannstallet som ligger 10meter bort, bland annat en kompis till henne som jag tänkte att hon då kan samåka med.
 
13 är absolut inte för gammalt!
Om hon nu äger en säkerhetsväst kanske du kan ha som krav att hon använder den när hon rider din häst? Du och mamman kanske kan komma överens om det :)
 
Det där med säkerhetsväst hade jag också tänkt mig :)

Liknande med läxor och sånt, vill hon komma ut å rida men har läxor kan hon ta med så kanske vi kan hjälpas åt med dem osv...
Den kontakt vi haft nu tillsammans (hon är med i en studiecirkel jag "har") så känner jag att vi nog kan ha väldigt skoj tillsammans!
 
tycker det låter toppen för tjejen!
tänk om man fått ett sånt erbjudande när man var 13! :idea: (utan lampan!!!)
 
Jag blir allvarligt helt tårögd (väldigt känslosam ;))
Om hon nu tackar ja, vilket jag hoppas att hon gör, så kan hon skatta sig lycklig över att ha hittat en sån omtänksam och hjälpsam hästägare som du verkar vara :bow:
 
Inte behöver du betala för att hon får chansen att rida och utvecklas, men en liten present till jul, födelsedag när hon varit extra duktig skadar inte, inte direkt som ersättning utan för att visa att du uppsakttar henne. Om det känns rätt så kanske du kan betala hennes anmälningsavgifter till småtävlingar också, som 13 åring har man sällan gott om pengar.

Jag blir alldeles var om hjärtat när jag läser ditt inlägg och skulle hon inte vilja hjälpa dig gratis (oavsett om du vill betala eller inte) så är det nog inte rätt tjej, du ger ju henne något fint i utbyte som är värt mycket :love:.
 
Håller med Lobelia. Ridningen i sig är betalning nog och på dom fina premisserna du har tycker jag gott att hon kan mocka lite då och då, det hör ju till när man har häst.

Att bjuda med mamman/föräldrar första gången är jättebra, så har vi alltid gjort när vi träffar våra nya hästskötare första gången. De flesta har varit mellan 12 och 14 år när de börjat. Det är alltid bra att prata genom det hela tillsammans och roligt för föräldern att få träffa hästen samt bekanta sig med dig och se att du är ansvarstagande. Måste kännas extra skönt för mamman med tanke på vad som hände med den andra hästen.
 
åhh, jag hade fått dne chansen..
suck..
du ska absolut inte betala henne.. men en julklapp eller födelsedags present skulle göra henne lyckligare..
ta kontakt med mamman e jättebra..
när jag skulle börja hyra hästen som jag hyr nu så sa ägaren till direkt att hon ville träffa min mamma, (jag e 15) så 13 e absolut inte för gammalt, utan mamman kan känna sig trygg o ni vet alla vad som gäller..
låter som ett toppenerbjudande..
e verkligen glad för tjejjens skull.. :bump:
 
Betala är nog i de generösaste laget ...

Förresten, skulle du vilja gifta dig med mig? :love: :D


:idea: En sak som faktiskt min för- förra medryttar häst ägare (nu blev det allt krångligt) bjöd på, var träning. Som hon sa, så var det en investering för både hennes, hästens och min nytta. Men det var så otroligt shysst av henne, att jag aldrig skulle förvänta mig det av någon alls.
Hon skjussade mig med transporten också.

Jag tror ni kommer ha jätteskoj tilsammans... ush, jag blir nästan avundsjuk :o
 
Vad glad man blir när man läser att det finns såna som du!! :bow: :love:

Jag träffade på en av din "sort" för snart nitton år sedan som hade egna hästar i eget stall och hon frågade om jag ville komma dit och rida.
Mamma och pappa blev lite misstänksamma men tyckte ändå att det var okej. :D
Hon bodde en mil från mej och ibland hämtade hon mej och ibland skjutsade mamma mej, men jag lärde mej mycket och vi blev vänner och är vänner än idag!! :love:

Tycker inte att du ska betala henne, utan som andra skrivit uppmuntrande presenter vid jul och födelsedag räcker långt!
Och kanske ett och annat stallplagg som du själv tröttnat på! ;)

Att involvera föräldrar är bra! Men tänk på att du inte behöver vara kompis med dom, min mamma och min kompis har aldrig kommit överens, snarare tvärtom men det har aldrig gått ut över mej som tur är! :smirk:

Lycka till! :bow:
 
men ååhhh. va kul för henne!!! vill du ha mig med :D
tycker du skal prata med mamman också det blir bara bra. även om jag snart är 18 så tycker jag det är skönt om min ev. ägare till hästen jag rider vill ha lite kontakt med någon förälder. så att alla är med på det.
 
vet du hur j-vla glad jag skulle bli om jag fick den chansen? :cool: :D :bump:
Du behöver absolut inte betala henne, själv e jag medryttare och betalar+ fixar dagliga skötseln (mockning+foder), tycker det är okej att betala en liten slant men självklart skulle jag inte ha något emot att rida gratis, men att få betalt? då skulle jag nog bli bortskämd. :D

Tänk att det finns personer som du. :bow:
Hallå, kan inte någon hitta mej oxå ;)!!

13 är inte för gammalt för att prata med föräldrarna.
 
Oj. tack till dej å alla andra för alla fina orden ;)

Pratade med henne idag, hon blev jäteglad :) o jag också då!!!
man riktigt såg hur de lös i ögonen...
Osså sa hon seedan "Åhh, jag har alltid tyckt att han (G) är jättesnygg"
Osså undra hon om hon skulle betala :D
jag bara glodde å sa "självklart inte, det enda jag vill ha är din glädje i mitt stall".

så nu är det att hålla tummarna att hennes mamma går med på det!!!
 
Vad rart det låter=)Lycka till med tjejen.jag har med alla mina skötare pratat med föräldrarna och det har kännts bra tycker jag.Ha en underbar vår med dina pållar och din nya skötare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 680
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 309
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 038
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp