Vad gäller: får man skjuta katter eller ej?

K

Kola

Bor på landet (närmsta grannen ca 300 m bort), och fick idag en lapp i brevlådan där grannen meddelar att han kommer att skjuta de katter som kommer in på hans tomt. Är detta lagligt eller ej? Finns undantag? Var kan man kolla upp detta vidare?
 
Nej, man får inte skjuta katter hur som helst. Jakträttsinnehavar får skjuta katter som är hemlösa (man måste alltså gå igenom besväret att ta reda på om katten är hemlös eller alternativt få tillstånd av polisen).

Handlar det om tätort får man inte under några omständigheter skjuta katter. Det får endast kommunens jägare göra.
 
Ja, fy fan vilket folk det finns!

Tänk att bo på landet åså tål man inte djur! Jag fattar inte varför inte såna människor flyttar till lägenhet?
Men det kan ju vara såna som har bott på landet i hela sitt liv också? Va mycket skit dom måste ha tagit i sina liv för att ha blivit så hatiska? Fast det är ju många som är livrädd för katter också?
 
Du kan ju i din tur skriva en lapp och meddela att du går till polisen om han sätter sin plan i verket :crazy:

Kolla med polisen i din närhet, men jag har svårt att tänka mig att grannen verkligen kan ha lagen på sin sida.
 
Det satt en sån lapp i våran port en dag i höstas och då tog jag reda på att det får dom verkligen inte göra. Jag lade in en "föranmälan" hos polisen då, för att dom skulle veta ifall nått hände, men nån riktig anmälan kan man inte göra sålänge inget brott begåtts. Och olaga hot gäller väl inte på så alla sorters djur.
Dessvärre är det inte alla som bryr sig om detta och straffet för att ha skjutit en annans katt är väl inte direkt hårt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 375
Senast: G-uldlock
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 690
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 679
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 111
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp