Bukefalos 28 år!

Vad gäller för hundar på egen tomt?

Salikon

Trådstartare
Hej Hund!

Smiter in från häst här och har lite snabba frågor som ni säkert kan svara på. Det här är lite allmänna frågor bara, har varit lite diskussioner i stallet tidigare och jag har funderat lite på detta.

Vad gäller egentligen när hundägare har lösa hundar på sin tomt? Får dom bete sig hur som helst? Hoppa mot staketet, skälla och bete sig mot folk som går förbi hur länge, hur ofta som helst och helt okontrollerat?
Vad händer om dom skrämmer hästarna så det händer en olycka? Vem bär ansvaret?

Det här gäller ett hus som ligger längs en väg där vi brukar rida och staketet är inte helt pålitligt så risken är stor att någon av dom här hundarna kommer lösa, vad händer då? Har hundägaren ansvar att se till att detta inte händer? Vad händer i en sådan situation om hästen blir rädd och en olycka sker, är hundägaren ansvarig eller jag som hästägare?

Tack för svar :)
 
Sv: Vad gäller för hundar på egen tomt?

Inom hund råder - till skillnad mot när man pratar häst - det som kallas Strikt ägaransvar. Detta betyder att jag som ägare - eller om jag passar någon annans hund - är ansvarig för "allt" som hunden orsakar.

Ex. min hund smiter och springer ut på en cykelbana, det kommer en cyklist som väjer ner i diket och gör sej illa och blir smutsig = mitt ansvar!

Om min hund däremot står på MIN tomt och skäller, så är detta okej!
Så länge det inte sker så ofta och så länge att det kan anses som en så stor störning att ljudet kan ses som en olägenhet.

Om någon väljer att rida förbi mitt hus och min hund skäller och skrämmer hästen så är det INTE mitt ansvar! Ryttaren kunde ha valt en annan väg/klivit av och promenerat förbi.

Den dag staketet går sönder däremot och hunden rusar ut och skrämmer hästarna = mitt ansvar!

Hoppas du förstod skillnaden? :)

/Swat
 
Sv: Vad gäller för hundar på egen tomt?

Du han före mig!
Stämmer exakt, o andra sidan så är det extremt störande för grannar o andra om hundarna är ute o gafflar jämt o ständigt, lite god grannssämja skadar aldrig.

mvh
 
Sv: Vad gäller för hundar på egen tomt?

Ja man kan ta hänsyn till varandra även fast det inte finns en lag som säger det.
I detta fall är det en väldigt otrevlig kvinna, så jag hade ju i ärlighetens namn varit glad om det fanns någon liten lag som jag kunde nämna nästa gång hennes hundar kommer ut :angel:

Jag vet ju också att det är mitt problem om min häst är rädd, men vi har inte så mycket ridvägar och man går ofta förbi det här huset och dom första gångerna har jag bett vänligt om hon kan ropa in hundarna (typ 4 st) bara så man kan gå förbi och jag har aldrig varit med om maken till otrevligare människa!
Hon skrattade mig rakt upp i ansiktet. Så jag fick vackert baxa förbi den livrädda stressade hästen medan hon bara hånlog och lät hundarna fortsätta. Flera ryttare har varit på väg att ramla av eftersom alla hundarna helt plötsligt kommer farande ur ingenstans.
Otrevligt men inte mycket att göra åt, bra miljöträning får man väl se det som men jag kan inte klandra hästarna när det dyker upp 4 galna hundar bara sådär och försöker ta sig ut.
 
Sv: Vad gäller för hundar på egen tomt?

Jag kan inte så mycket om hästar/hästträning, men...

Kanske kunde du/ni avsätta en förmiddag där ni tränar just på "hundstörningar"?

Dvs ni vänjer hästarna vid just denna störning, genom att inte bara rida förbi och låta hästen ha "hjärtat i halsgropen" utan jobba igenom hästen så att den accepterar att "hundar som gapar och skäller" = ointressant.
Eller sådant fungerar inte på hästar? :cool:
Kanske kunde man börja med att rida förbi huset 30-40 ggr - fram och tillbaka - och sedan börja göra halvhalter/halter framför hundarna, träna enkla sido-förflyttningar osv.

Allt för att göra hästen mindre känslig för just denna typ av störning.

Nästföljande gånger huset skall passeras så gör man samma sak fast under lite kortare tid och med färre "enkla" passeringar och fler "arbets-övningar"...

På liknande vis hade jag arbetat om det varit omvända roller i alla fall :D Dvs en hund som var rädd för hästar!

/Swat
 
Sv: Vad gäller för hundar på egen tomt?

Jajamän, samma princip på häst (så som jag jobbar iaf). Det är bara att gå förbi tills dom är lugna.
Nu är båda mina rätt lugna när vi går förbi, hade mest lite problem förra vintern när den ena hästen var ny och vi inte kände varandra. Förutom när dom kommer springandes helt plötsligt men det är ju också en övningssak !
Vi får väl turas om i stallet att gömma oss bakom ridhussargen och hoppa upp när man rider förbi :D
 
Sv: Vad gäller för hundar på egen tomt?

Sen kan jag ge ett tips om dom kommer ut. Har springer hundar losa overallt sa man maste lara sig hur man ska agera... Det rad man far av alla har ar att vanda hasten och rida mot hunden medan man skriker at den... Annu i allla fall funkar det aldeles utmarkt, det skrammer hundarna, aven nar dom kommer i ett "pack", sa hasten far mer mod och hundarna haller sig langre ifran eller ger up direkt.
 
Sv: Vad gäller för hundar på egen tomt?

Det är ett ofog att ha gapiga hundar som skrämmer förbipasserande.
Problemet för dig är att jag tvivlar på att du kan tvinga hundägaren eftersom hundarna befinner sig på hans tomt.
Det gäller ju inte bara hästekipage, det gäller hundrädda gående och andra.
Men jag tror att hundarna måste ut från tomten och direkt gå på er för att
lagen ska kunna göra något
 
Sv: Vad gäller för hundar på egen tomt?

Lite konstig följdfråga: Vad händer om man som ryttare hoppar av och går in med häst på en tomt, och ett gäng hundar där "går på" hästen? Om häst eller hund skadas, vad gäller?

Frågan uppkom eftersom jag är i princip ensam ryttare i mina trakter, och jag brukar hoppa av, knalla in och knacka på för att presentera mig för folk längs de vägar jag rider, om jag känner att det behövs (tex rider där ofta, behöver hjälp, eller om jag sett något kontstigt i närheten).

Om jag går in, som bara människa, på någon annas mark/tomt/hus och attackeras av hunder, vad gäller då?
 
Sv: Vad gäller för hundar på egen tomt?

Vallhund har rätt, men... Om den vars tomt du går in på anser att du har gjort intrång på privat mark så leder en sådan anmälan ingen stans då den kommer bemötas av en motanmälan.

Bristande tillsyn av hund kontra olaga intrång = ingen åtgärd eller "dött lopp" så att säga :grin:

/Swat
 
Sv: Vad gäller för hundar på egen tomt?

delvis *kl*

Sen måste ju det ses som en väldigt ovanlig situation för inte är man väl så dum att man går in på en tomt med sin häst när man ser att det finns hundar.
Jag hade iallafall blivit rejält irriterad om någon gjorde det och vid en anmälan mot mina hypotetiska hundar på min hypotetiska tomt så skulle jag absolut hävde intrång på privat mark.

(För övrigt håller jag med TS om att hundägaren i det här fallet beter sig korkat.)
 
Sv: Vad gäller för hundar på egen tomt?

Nej det är så sjukt att du som hundägare är ansvarig för de skador din förorsakar ÄVEN om det sker inne på hundens tom, ja tom om det sker inne i läghenheten.Även om densom skadas kommer in olovandes(inbrottstjuv)
Men så länge du och hästen befinner er utanför tomten och hunden är kvar inne på tomte så gäller inte sk. strikt hundägaransvar.
 
Sv: Vad gäller för hundar på egen tomt?

Både och... Som jag skrev så blir det nästan aldrig så att tex. "husägaren blir betalningsskyldig för att hunden bitit inbrottstjuven".

Det som händer då är att anmälan om bristande tillsyn av hunden "kvittas" mot anmälan om inbrottet.

/Swat
 
Sv: Vad gäller för hundar på egen tomt?

Nej det är så sjukt att du som hundägare är ansvarig för de skador din förorsakar ÄVEN om det sker inne på hundens tom, ja tom om det sker inne i läghenheten.Även om densom skadas kommer in olovandes(inbrottstjuv)
Men så länge du och hästen befinner er utanför tomten och hunden är kvar inne på tomte så gäller inte sk. strikt hundägaransvar.

Fast det där med inbrottstjuv är en sanning med modifikation, rätten brukar jämka i dylika fall, i den mån inbrottstjuven anmäler skadan öht.
 
Sv: Vad gäller för hundar på egen tomt?

Klart man inte går in om det finns synliga hunder (eller typ mjuk mark som kan skadas, eller liknande)! Det är ju absolut inte acceptabelt!

Men, som en uppkommen situation i somras: Ett gäng ungdjur har gått ut ur hagen uppe i skogen. Jag rider ner till gården, hoppar av och leder in hästen på tomten (hårt packad grusgån upp till dörren). När jag ringer på kommer tre överlyckliga hundar springande runt hörnet.
Inga problem, inget hände, men härav frågan; om något hänt, vems "fel"?

Sorry om jag var otydlig! Inte direkt så att jag klampar in överallt oavsett hur det ser ut... :p
 
Sv: Vad gäller för hundar på egen tomt?

Om du går in på någon annans tomt - oavsett ärende - så har jag svårt att se att det skulle kunna bli någon annans fel är ditt... Beroende på hur anmälan skulle se ut så klart!

Det kan bli lite knivigt... Om du anmäler för bristande tillsyn på den egna gården, som du gått in på "oinbjuden" men med goda intentioner, så kan tomt-ägaren nog ändå tycka att det är ett olaga intrång...

Men det kan även ses så att om hundarna är inomhus och tomt-ägaren öppnar för att gå ut så skall h*n kunna kontrollera sina hundar så att de ej angriper någon!

Bäst är nog att undvika situationen!! :cool:

/Swat
 
Sv: Vad gäller för hundar på egen tomt?

Om du går in på någon annans tomt - oavsett ärende - så har jag svårt att se att det skulle kunna bli någon annans fel är ditt... Beroende på hur anmälan skulle se ut så klart!

Det kan bli lite knivigt... Om du anmäler för bristande tillsyn på den egna gården, som du gått in på "oinbjuden" men med goda intentioner, så kan tomt-ägaren nog ändå tycka att det är ett olaga intrång...

Men det kan även ses så att om hundarna är inomhus och tomt-ägaren öppnar för att gå ut så skall h*n kunna kontrollera sina hundar så att de ej angriper någon!

Bäst är nog att undvika situationen!! :cool:

/Swat


Tänkte på det här med olaga intrång. Då skulle man väll kuna anmäla alla som går in utan inbjudan. Även dom man känner som "bara skulle titta förbi" och råkade bli biten av hunden.

Sen har jag lärt mig att man har alltid ansvar för sin hund. Kör någon på min hund som på så sätt orsakar en bukla på bilen så är det mitt fel. Även om det skulle vara kopplad. För även då har jag brutit i min uppsyn. Sen hoppas man väll att ingen är så dum som kör på en hund och en sen kräver hundägare på pengar. Men mina 23 år har lärt mig att det finns människor till ALLT!
 
Sv: Vad gäller för hundar på egen tomt?

Det finns lite olika prejudikat när det gäller intrång kontra hund-angrepp. Det strikta ägaransvaret går långt!

Däremot anser jag det för självklart att jag skall bekosta skador som hunden orsakar på annans egensom - ex en bil!! Jag måste ha sådan koll på mina hundar så att de ej ställer till med skada för andra - ex. springer ut på en väg.

I frågan om hundar som kommit ut på vägen så skall man dessutom enligt mej vara glad om det bara är hunden/bilen som skadas! Tänk om någon stackare väjer för hunden och blir skadad/dör/krockar med någon annan osv.

/Swat
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 312
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 443
Senast: AraSlei
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
2 778
Senast: Migo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 502
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp