Vad gäller? kostnader

Ainon

Trådstartare
Kort bakgrund. Jag har en häst på foder, vi har Deckemans fodervärdsavtal.
Nu är det så att hästen visat onormala symptom (asmatisk andning vid ansträngning). Har tagit ut en veterinär för koll i stallet men denne hittade ingenting så jag vill (och ska) ta han för ordentlig undersökning på en klinik.

Nu kommer det till saken. Har precis pratat med en i stallet och han visste en häst med likadana symptom som var tvungen att opereras :eek:
Vem skulle isåfall betala operationen, jag eller ägaren?
Har det någon betydelse om felet är medfött men visat sig just nu under tiden jag haft hästen?

Är lite orolig att jag ska stå med enorma vetrinärräkningar upp över öronen för en häst jag ev bara har i 1,5 månader - 7,5 månader till :crazy:
 
Sv: Vad gäller? kostnader

Jag hoppas att ägaren har en försäkring. Om det visar sig att hästen har ett medfött fel skulle jag förvänta mig att ägaren stod för självrisken, annars är det fodervärden som gör det tycker jag. Har ni veterinärbesiktigat innan hästen kom till dig? Jag har själv råkat riktigt illa ut i ett sånt här fall då jag hade en häst på foder som visade sig vara sjuk i en sjukdom som han fått innan han kom till mig. Vi veterinärbesiktigade inte innan han kom (ägaren tyckte inte det behövdes...). Idag skulle jag aldrig göra om samma misstag. Viktigt att besiktiga innan man lånar/lånar ut en häst. Försök komma överens med ägaren hur ni ska göra. Kanske kan ni dela självrisken, förutsatt att det finns en försäkring förståss... I slutändan är det ju trots allt ägaren som ansvarar för hästen och inte du som fodervärd.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gäller? kostnader

Var det du som fick stå för eventuella veterinärkostnader då? Fast det var en sjukdom hästen hade innan du fick den? :O
 
Sv: Vad gäller? kostnader

Vad står i avtalet?
Har för mig att det brukar stå att fodervärden övertar allt ansvar för hästen. Men här är själva formuleringen vktig för hur det ska tolkas. Men i normalfallet så har det ingen betydlse om det är medfött fel eller om det funnits där innan utan det är datumet för när det upptäcks som blir avgörande. Är det under fodervärdstiden som det upptäckts så är det fodervärden som får stå kostnaderna enligt de flesta avtalen.
De flesta avtalen säger också att fodervärden har fullt ansvar för hästen under fodervärdstiden, alltså inte som MiaMaria tror att det är hästägaren. Vissa avtal kan till och med ge ägaren rätt till ersättning om hästen minskat i värde under fodervärdstiden. Så om det vill sig illa så kan fodervärden i det här fallet få stå både för veterinärkostnaderna och ersätta ägaren om hästen inte blir fullt frisk. Men allt beror på vad som står i avtalet. Tycker det verkar som Deckemans avtal har en del brister när det kommer till kritan, verkar vara lite luddiga när det kommer till de verkligt viktiga bitarna att ha avtal om. Har ju funnits en del fall här i andra trådar tidigare.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 052
Senast: Lobelia
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 859
Senast: NotlikeI
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 187
Senast: Chilodeur
·
Hästvård Min kompis häst är helt ur slag i sommar. Fullblod 8 år som debuterade fälttävlan i maj, men efter det blivit helt orkeslös och flåsar...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
23 834
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp