Bukefalos 28 år!

Vad gäller??

Bison

Trådstartare
Nu behöver jag lite hjälp från er kloka bukefalister :bow:
om jag säljer en häst som är bes ua, hästen har inte gått så mkt det sista veckorn men var innan i tävlingskondis, jag informerar köparen om det.
Men efter ett tag hör köparen av sig, hästen är gallig o ofräsh.
Vad är det som gäller, har köparen rätt att häva köpet??
 
Sv: Vad gäller??

är du helt säker??
jag är lite orolig av mig för att det ska hända....:crazy:
 
Sv: Vad gäller??

massor som har läst o ingen vågar sig på att tro ngt, det är ju skandal :mad: ;)

Funderar på satt ringa en hästjurist men det känns ju lite sådär när det bara är en hypotes....
 
Sv: Vad gäller??

Känns ju som att det inte går att häva köpet för en sån grej. Men hur länge sen är det dom hämtade hem hästen då?
 
Sv: Vad gäller??

Om hästen är fräsch, varför är du då orolig för att den ska bli gallig?
 
Sv: Vad gäller??

Det blir nog svårt att häva ett köp p.g.a det du beskriver. Det åligger köparen att bevisa att hästen har ett fel som fanns då affären gjordes. Det verkar ju mer som att hon inte tagit hand om hästen ordentligt...
 
Sv: Vad gäller??

Beror det inte på när hästen såldes och köparen hittade "felet"? Jag menar om vi pratar ett år eller en dag, då måste det vara skillnad.
 
Sv: Vad gäller??

Jonna skrev:
Beror det inte på när hästen såldes och köparen hittade "felet"? Jag menar om vi pratar ett år eller en dag, då måste det vara skillnad.

Om man vill, behövs bara en dag för att göra en häst gallig och ofräsch. Så det måste nog till en veterinär för att kolla om denna ofräschhet är ngt som man fick med på köpet. Då är det läge att klaga.
 
Sv: Vad gäller??

OM felet fanns före köp och köparen kan bevisa det, så kan köpet gå tillbaka, men då ska hästen vet.besiktas av dels deras vet. och din. OM din vet. och deras säger samma sak, att felet fanns före köp, då tas köpet tillbaka. OM felet har blivit efter köpet pga av fel träning, olycka eller annat, tas inte köpet tillbaka, men då ska veterinärerna säga det också...

Vet.kostnaderna får köparna stå för OM felet är deras, och du som säljare får stå för dem OM felet fanns före försäljningen gjordes.
 
Sv: Vad gäller??

Gisburne skrev:
Om hästen är fräsch, varför är du då orolig för att den ska bli gallig?

skrev att det är en hypotes, hästen är fräsh men jag är väldigt orlig av mig eftersom jag alltid har sån satans otur.....
 
Sv: Vad gäller??

*kl*
Men det går ju att få bort galligheten! Desutom har du ju informerat köparen om att hästen inte har blivit riden så mycket den sista tiden?
 
Sv: Vad gäller??

För att köparen skall ha rätt att häva köpet, så krävs det mer än att hästen är "gallig och ofräsch". Köparen måste kunna hävda att det är ett "riktigt" fel på hästen, att detta fel fanns när hästen köptes, och att inte köparen då upptäckte eller borde kunnat upptäcka felet (t.ex. genom vet.undersöknign). Köparen har en viss undersökningsplikt vid köpet, precis som säljaren har en upplysningsplikt. Du som säljare måste berätta det du vet (vilket du uppenbarligen gjort) och köparen måste förvissa sig om att det inte är några fel på hästen.
 
Sv: Vad gäller??

Borde ju inte gå att häva köpet för en sådana sak. Men är man noggrann och har papper på allt innan så ska det inte kunna uppstå så mycekt problem
 
Sv: Vad gäller??

Chex skrev:
OM felet fanns före köp och köparen kan bevisa det, så kan köpet gå tillbaka, men då ska hästen vet.besiktas av dels deras vet. och din. OM din vet. och deras säger samma sak, att felet fanns före köp, då tas köpet tillbaka. OM felet har blivit efter köpet pga av fel träning, olycka eller annat, tas inte köpet tillbaka, men då ska veterinärerna säga det också...

Vet.kostnaderna får köparna stå för OM felet är deras, och du som säljare får stå för dem OM felet fanns före försäljningen gjordes.

:D Tja det var mer broderat än mitt svar även om det var samma mönster.
 
Sv: Vad gäller??

Nej, varför skulle de få häva köpet ?

Gallor som uppkommer efter köp är inte ett dolt fel. Dessutom gör väl gallor inte att hästen blir obrukbar.
 
Sv: Vad gäller??

Tja det var mer broderat än mitt svar även om det var samma mönster.

Man blir upplyst på resans gång... Har alltid varit noga med de hästar jag sålt, men ibland så blir det gnabb, och då är det UNDERBART att man har varit noga vid försäljningen, så det inte blir fel från något håll.

Man ska inte behöva ta tillbaka en häst som någon annan ridit sönder. ;)

Ett RIKTIGT köpekontrakt är A och O! :bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 751
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 972
Senast: Grazing
·
Övr. Katt Är det någon som har koll på vad som händer om en säljare/uppfödare får information som gör att denna inte vill genomföra köpet och en...
Svar
4
· Visningar
1 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp