Vad ger ni förutom ensilage/hösilage till er häst??

dreamhorse

Trådstartare
Hej! Vad ger ni för extra foder till er häst, tex musliblandnng, protein pellets, mineraler mm? Jag har ett halvblod som går på lösdrift, får hösilage. Mvh Martina
 
Just nu, bara en pyttenäve havre samt morötter. Mest för att han inte ska vara utan när de andra får. Tidigare i vintras fick han något annat (hade annat hö då). Dessutom tuggar han i sig av gräset som börjar komma upp :)
 
Proteinpellets, mineraler. Och när sambon följer med till stallet blir det en hel del morötter också.
 
Jag har lite dåligt med protein i höet så jag ger lucernpellets och potatisprotein utöver kli som smaksättare och lite dåligt med fosfor i perioder.
 
Jag ger det som fattas i hö´t. I år är det (förutom selen, e-vitamin och jodsalt som alltid fattas i hö´t) fosfor, koppar, zink och magnesium. För att få i dem det ger jag 1 dl vardera av linfrökaka, soja och betfiber.
 
Jag ger det som fattas i hö´t. I år är det (förutom selen, e-vitamin och jodsalt som alltid fattas i hö´t) fosfor, koppar, zink och magnesium. För att få i dem det ger jag 1 dl vardera av linfrökaka, soja och betfiber.

Samma här med selen, e-vitamin och jodsalt.
 
Nu får mina hö men svarar ändå.

Den ena får mineraler och lite lusernpellets och den andra får lussernpellets (3 kg), korn (2 kg), olja (2dl) och mineraler, hon är en svårfödd och kräsen dam.
En del morötter, äpple och rödbetor åker oxå ner.
 
Nu får mina hö men svarar ändå.

Den ena får mineraler och lite lusernpellets och den andra får lussernpellets (3 kg), korn (2 kg), olja (2dl) och mineraler, hon är en svårfödd och kräsen dam.
En del morötter, äpple och rödbetor åker oxå ner.

Rödbetor? Koolt!
 
Jag ger det som fattas i hö´t. I år är det (förutom selen, e-vitamin och jodsalt som alltid fattas i hö´t) fosfor, koppar, zink och magnesium. För att få i dem det ger jag 1 dl vardera av linfrökaka, soja och betfiber.

+ @Efwa jodsalt? Jag trodde inte man skulle ge hästar jod? Jag har missat nåt här känner jag :o
 
Den ena får mash, den andra får betfibermix. Typ 1-2 dl var. Och så Forage plus mineraler och fermenterat vetekli.
 
Hej! Vad ger ni för extra foder till er häst, tex musliblandnng, protein pellets, mineraler mm? Jag har ett halvblod som går på lösdrift, får hösilage. Mvh Martina
Min fjording går på lösdrift, får portionerat hösilage 3 ggr/dag. Utöver det får han mineraler från ett lokalt foderföretag, ligger i samma by som stallet. Bra foder och mer närproducerat kan det inte bli.. Sen får han lite tillskott i form av chiafrön och mjölksyrebakterier när det behövs.
 
+ @Efwa jodsalt? Jag trodde inte man skulle ge hästar jod? Jag har missat nåt här känner jag :o
Hästar behöver jod precis som de behöver övriga mineraler. Att jodbehovet tillgodoses är lika viktigt som att övriga behov tillgodoses. Underhållsbehovet av jod är 0,7 mg per 100 kg häst och dag. Som alltid räknar man ju utifrån grovfodret och lägger till det som fattas och ser till att mineralerna är i balans. Ger man något annat som innehåller jod i tillräcklig mängd ska man såklart inte ge ännu mer. Jod precis som mycket annat är giftigt i för stor mängd.
 
Det beror ju på om det finns nog med jod i höt/maten eller inte.
Hästar behöver jod precis som de behöver övriga mineraler. Att jodbehovet tillgodoses är lika viktigt som att övriga behov tillgodoses. Underhållsbehovet av jod är 0,7 mg per 100 kg häst och dag. Som alltid räknar man ju utifrån grovfodret och lägger till det som fattas och ser till att mineralerna är i balans. Ger man något annat som innehåller jod i tillräcklig mängd ska man såklart inte ge ännu mer. Jod precis som mycket annat är giftigt i för stor mängd.
Låter ganska logiskt.
Tack för svar!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
763
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
618
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp