Bukefalos 28 år!

Vad gör man *långt*? Allt känns skit.

Sv: Vad gör man *långt*? Allt känns skit.

Denna tråden gav mig hopp om att jag och min häst också kan bli mer samspelta. Har haft henne i ca 1 och 2 månader. Fick henne som 7 åring, då var hon verken riden elelr körd. Red in henne själv och allt gick ganska snabbt, men hade problem med galoppen då hon bara skenade och bockade. Under denna sommaren utvecklades vi rejält, men sen jag började på gymnasiet (naturbruk, hästinriktning) så har allt gått ner för, tror det är all press som sätts på mig som ryttare. Känns som om jag och hästen måste prestera och utveklas i snabbare takt.

Det ända jag fått är en spänd häst som är stel i höger varv, när jag läste denna tråden så såg jag lite på mig själv och förstod att det är hos mig felet ligger. Jag pressar henne helt enkelt för mycket. :o Det är lätt att blunda för. Känner mig uber hemsk:cry: stackars min lilla häst.

Sen har jag haft många disktutioner med min mamma om hästen och hon har varit till salu antal gånger och testridigts av 13-16 olika ryttare. Men hästaen gick inte att sälja, hon är en enmans häst och blev hel stirrig av att nya ryttare hoppade upp. Plus att det faktisk ät något väldigt speciellt mellan henne och mig..:love: kärlek skulle jag tro:smirk:

Jag har aldrig fått hjälp med min häst:o för att min mamma inte anser att det är något viktigt (hästar har man ju bara för att rida runt lite på) enligt henne:mad:

Hon förstår inte heller hur vikrigt det är med en sadel som sitter bra eller hur viktigt det är att faktiskt raspa tänderna. Hon skyller alltid på ekonomiska problem och visst är vi inte rika men ibland får man lägga ut lite pengar på hästen, ska man djur ska det skötas ordentligt. Jag blir himla frustrerad och arg när jag inte kan ge min häst det den behöver. Hennes tänder behövs raspas och en kiropraktier behöver "rätta till" henne kors och sendheter.

Just nu så rids hon bara lite gran i skritt pga. min onda axel (får det för att jag spänner mig vid stress) och för att hennes tänder inte är helt ok och hon gärna går emot bettet. Jag gissar på att jag får önska mig i julklapp att en kiropraktiker och vet får fixa till hästen. Det blir nog det ända jag får också själv får man vänta.

Nu lånade jag tråden lite, behövde också skriva av mig lite. Är bara så frustrerad och ledsen just nu men har hopp om att till sommaren kanske jag och min häst kan börja träna så smått igen och kanske utveklas lite grann. Jag önskar att det kunde finnas någon mer än jag som kunde förklara för min mamma hur viktigt det är med rätt betsel och sadel, även hur viktigt det är att jag som 16 åring får hjälp av någon mer erferen med min häst......

Iaf önskar jag dig och din häst lycka till.... är glad för dig. :) Hoppas allt fortsätter så bra.... såg filmerna.. såg väldigt trevlig ut på den sista, enorm skillnad:eek:
 
Sv: Vad gör man *långt*? Allt känns skit.

DSCN3977_edited-1.jpg


En bild på hur vi såg ut i sommras:) vet min fel och brister i sisten;) bliken upp händera med tummen överstXD lovar att jag bättrat mig:angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad gör man *långt*? Allt känns skit.

Du,, jag vet precis hur du känner dig!

Jag hade också problem med mina föräldrar,, mamma förstod inte vikten av en bra sadel eller ett passande bett. Hon trodde att det var nåt som jag läst på internet eller typ nån "modegrej".

- "Du förstår när du blir äldre. Hon klarar sig fint med den sadeln du har,, sadeln kommer inte göra att du rider bättre!"

Men så en dag sa jag till på skarpen och tvingade med henne till stallet för att se hur sadeln låg (gav skav på manken). Och hon red innan och så,, så det är inte det att hon inte är hästvan eller nåt. Jag berättade för henne precis hur jag kände och sa vad jag tyckte.
Allt slutade med att hon körde sammanlagt 4 timmar för min skull, bara för att stoppa om sadeln hos en bra sadelmakare. Hon har också börjat ta mig mer på allvar och lyssnar mer.

Jag önskar dig lycka till med din häst,, jag är 15 år, och har lyckats få igenom min röst - hoppas du klarar det också, det gör jag verkligen. :crazy::bow::bow:
 
Sv: Vad gör man *långt*? Allt känns skit.

Jag är överlycklig som har mina föräldrar.
De har insett vikten av ett korrekt anatomiskt bett, måttpassade sadlar och bra grejor.
:bow::bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 312
Senast: Mabuse
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 427
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 191
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 526
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp