Bukefalos 28 år!

Vad gör man med häst som sparkar??

S

starlet77

Jag har ett sexårigt sto som är hur snäll som helst att rida och hålla på med FÖRUTOM när man blir lite hård mot henne. EX: Hon blir vansinig och man rider dressyr och behöver peta till henne med spöt, inte hårt, men som ex. en liten hjälp att flytta baken lite mer. Då sparkar hon bakut.
Häromdagen red jag ut o kom till ett ställe där hon inte vågade gå förbi (med hönor...)Vi stod länge tills jag tröttnade lite och tryckte till lite extra med skänkeln, då kom den obligatoriska bakutsparken med tillhörande bock (!) o jag satt faktiskt inte kvar...
När man ska lasta använder jag spö bara för att peta till henne om hon går ner på sidorna om lemmen, likadant där hon sparkar rejält.
OBS!!! Jag slår ALDRIG min häst med spöt (låter kanske som det) utan "petar" bara till. Hon är inte rädd för spöt, jag kan stryka det över hela kroppen på henne,inkl.över ansiktet. Det är liksom bara det att hon blir arg när jag sätter lite krav.
Folk säger att "det där måste du ta ur henne". Ja, jag vet men hur?
 
jag skulle inte använda spöt när jag lastade utan använd en longerlina istället och tryck med.. att hon sparkar när du anväder spöt e nog bara något hon fått för sig att göra en olydnad.. eller kan det kicklas när du använder det?? om jag hade en häst som sparka mot spöt skulle jag nog ta i en gång "hårdare" (inte piska sönder hästen). sen skulle ja kanske trycka till med känklarna hårt om inte det hjälper kan man kanske backa ett steg sen fram igen.. ta tag en gång hårt i tyglarna och sedan när hästen lydigt slutar skulle jag möta med en eftergift och klapp på halsen..

det är ju en makt kamp låt inte henne vinna i de situationerna..man ska möta hårt mot hårt men berömma massor när häsetn gör som man vill..
 
Att hästen slår tillbaka när du petar på med spöt är ett mkt tydligt tecken på att hon inte accepterar att du säger åt henne!
För att visa vem som bestämmer måste du peta på henne igen och igen och igen tills du får sista ordet.
OBS! Inte "spöa skiten" ur henne utan just peta.
Gör hon likadant om nån annan rider?
 
Grejen är ju den att om jag går på henne igen o igen o petar med spöt eller med skänklarna ju mer slår hon eller sparkar bakut/bockar, o man sitter alltså inte kvar tillslut! (Inte jag iallafall!!)
Ingen annan har velat rida henne än (konstigt...!!) men hon sparkar likadant åt alla vid ex. lastning.
Hon blir förbannad helt enkelt över att nån säger till henne vad hon ska göra. Det är väl bara att träna, men det är ju lite otäckt med skaderisken när hon sparkar o man flyger av o så....
 
longera är väldigt bra.. tömkörning lika så.. men passa dig då.. en häst som är spark glad sparkar gärna då om man kommer förnära bakdelen.. därför skulle ja då föredra longering..
 
som andra säger, att hon sparkar bakut är en protest för att hon inte får göra som hon vill, då ska du inte ge med dig utan fortsätta.
min häst slår mot skänkeln när hon inte får gå där hon vill, eller när hon vägrar gå framåt och jag skänklar.
hon kan slå 5 ggr på raken med samma bakben när hon är brunstig. :crazy:
hon är envis av sig, det gäller bara att vara mer envis :)
 
att peta och åter peta skapar oftast irritation och det är väldigt onödigt.
Jag själv föredrar att man säger till en gång på skarpen. Dock kanske du inte behöver göra det med ett spö för det gör säkerligen väldigt ont på hästen!

MEN min häst har hotat att sparka mig, eller ja han HAR sparkat mot mig men utan att träffa och då har han fått en känga tillbaka på t ex låret av mig.

Samma sak om han skulle försöka bita mig så drar jag mig inte för att ge honom en ordentlig knäpp på näsan.

Min häst väger 400kg mer än mig och jag har inte kraft i min kropp att kunna skada honom fysiskt på något sätt.
Om jag säger till min häst så gör jag det ALDRIG med ett redskap som exempel ett spö..

Anser att jag försöker "prata" så mycket hästspråk som möjligt.
Principen är aldrig att skada, bara markera vart gränsen går.
Och min häst sparkar inte mot mig längre..
 
Låter som Din häst har högre rang än Dig i sin lilla flock.. Du MÅSTE ha sista ordet annars "vinner" Din häst! Slår hästen mot spöt - slå tillbaka tills Du vinner helt enkelt. Tänk på att en häst är ett flockdjur och hela tiden testar var gränserna går. Hästar väger en hel massa mer än oss människor och är ganska mkt större också så det gäller att vara tuff i sådana situationer.. Glöm inte sen bara att berömma när det går åt rätt håll så den vet vad som är rätt och fel. Det gäller också att du är konsekvent och håller på dina "regler"... Annars får du börja om från början igen nästa dag..
 
Mitt sto var likadant vid lastningen.
Det räckte att man petade med spöet för att hon skulle smälla tillbaka.

När vet var och vaccinerade henne första gången, ansåg hon att biter du mig så biter jag dig, så hon bet vet i armen.

Hon har alltid väldigt tydligt talat om vad hon tycker om och inte, men om det är min ledarroll som är felet varför kunde jag då gå med henne lös,och som det är idag går hon själv in i transporten.

Hon var tvungen att få mycket tid, man var tvungen att vinna alla kamper på envishet, man kunde inte ta genvägar med tillexempel spöet till hjälp.

Man kunde aldrig tvinga henne utan var alltid tvungen att övertala henne.

Tror det har med att göra den kommentaren som Kyra sa: Att en hingst ber man, en valack säger man till och ett sto skriver man en ansöken i tre exemplar.

Mvh

Camilla :smirk:
 
Jag hade ett sånt monstersto förut.
det handlar om att GE OCH TA.
När min flicka fick göra LITE som hon ville, så lyssnade hon helt på mig. Hon hatade bla att trava, och galopperade JÄMNT. blev helt galen!! Jag ville ju ha en häst som kunde trava också.

Men efter bara tre eller fyra travsteg så gav jag MASSOR med beröm, sen galoppskänkel. med metoden att ge henne det hon ville så blev hon en helt annan häst.

Jag skulle inte vilja "ta ur" att hästen har vilja. med omvandla det så att det passade våra behov.


Annars kan du kanske träna henne på ett annat sätt.. Gör dagarna lite roligare? Om hon inte rent av har ont?
 
Jag säger som någon annan redan har sagt: Att fortsätta peta skapar nog bara mer konflikt. Kan du utan med risk för att åka av så är det bättre att säga till en gång på skarpen, än att sitta och bara små peta.

Annars ett annat tips är att när hästen kickar, så lyfter du upp handen rejält samtidigt som du trycker till hårt och bestämt med skänkel har du sporre så använd den. De första gångerna springer hästen antagligen iväg i ett högre tempo. Sedan efter ett par gånger brukar de fatta att det otrevliga kommer utav att de kickar. Är hästen då klipsk så ger den sig ;).
 

Liknande trådar

Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
3 974
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 399
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 745
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp