Bukefalos 28 år!

vad gör man med lös hingst

vinkelina

Trådstartare
tänkte bli ett litet tillbud i mangen igår. finns en hingst i stallet, godkänd för avel. han används som läromästare till sin unga ryttare. värdens snällaste vid all hantering.

men igår när hon red så blev han tydligen jätterädd för nått och stack iväg, när hon skrittade på länga tyglar. hon var på vippen att trilla av. vi var 5 till i mangenen, 4 valacker och jag med mitt sto. promenerade henne dessutom för hand.

min fundering är, vad skulle jag ha gjort om han skulle ha kommit lös? hur motar man bort en hingst från sitt sto? jag hade visserligen ett dressyrspö med, men gissar att de inte skulle ha räckt så långt.
 
Sv: vad gör man med lös hingst

Hålla kontroll över stoet medans ägaren fångade in hingsten. Det gick väl bra att fånga in honom sedan ?
 
Sv: vad gör man med lös hingst

nu slapp han ju aldrig lös, som tur var, men funderade vad man skall göra om så händer.
 
Sv: vad gör man med lös hingst

Men om hästen är väluppfostrad och snäll så ska det inte vara några problem heller om han skulle komma lös för att ryttaren ramlar av. Min gamla medryttarehäst ,en arabhingst gav sig aldrig på något sto om han var lös. Han var en väluppfostrad herre och inga problem om någon ramlade av eller om hagen gick sönder. Han visste att han inte fick röra stona utan ägares tillåtelse.
 
Sv: vad gör man med lös hingst

De flesta hingstar kan göra skillnad på arbete och nöje, men det bästa är ju att få undan stoet och de andra hästarna om det går. Oftast så kan man ju hjälpas åt att fånga hingsten medan någon håller de andra.
 
Sv: vad gör man med lös hingst

om du är rädd så ska du inte vara i ridhuset med ditt sto när hon är där med hingsten.
 
Sv: vad gör man med lös hingst

Men nu frågade ju TS vad man gör OM man är i samma manege som en hingst som råkar komma lös.

Jag hade hjälpt till att hålla en av vallackarna, medan dennes ägare kanske hjälper till att fånga hingsten, eller försöka hålla hingst borta. I allra värsta fall får man kanske använda spöet/vifta med grimskaft osv.

När jag hade min första häst (sto) var vi ute och red med en väldigt väluppfostrad hingst som alltid innan har separerat arbete och nöje. Men någonting fick honom att ändra sig just under denna ridturen. Allt gick bra, men man kan ju aldrig veta.
 
Sv: vad gör man med lös hingst

Jag hade använt spöet för att mota bort hingsten om det var nödvändigt. Sedan hade jag försökt få ut de andra hästarna ur manegen.

Det är dock inte säkert på något sätt att hingsten överhuvudtaget skulle ha brytt sig om varken ston eller valacker. Vi har 2 årshingstar som inte reagerar trots att brunstiga ston stått och skvalat framför dem på gången.
 
Sv: vad gör man med lös hingst

Börjat med att försöka ta mig ut med mitt sto, om jag var nära utgången, annars hoppa av och backa in i ett hörn och försöka hålla undan hingsten med spöet.

Detta skulle jag dock bara försöka med om det var en "snäll" hingst, dvs inte en som kan få för sig att slåss mot mig för att komma nära stoet. Om jag visste att hingsten kunde bli skarp så hade jag inte ridit samtidigt inom ett inhägnat område. Om det hänt ute skulle jag troligen släppt stoet om det fanns risk att jag själv skulle skadas av hingsten, eller stoet för den delen.

Nu har jag väldigt slampiga ston som inte alls skulle kunna jobba i en paddock med en hingst, oavsett hur snäll och focuserad på sitt arbete han var, de skulle ändå ägna mer tid åt att pipa och flörta än att jobba koncentrerat med mig:p
 
Sv: vad gör man med lös hingst

Jag har varit i den situationen. Hingsten kastade av sina ryttare och kom springande mot mig och mitt sto. Men stoet var inte brunstigt och hingsten är mycket vettig och väluppfostrad och skulle aldrig få för sig att springa efter ett sto som inte är ordentligt brunstig. Jag och mitt sällskap fångade hingsten och gav honom till ryttaren och sen var det inget mer med det.

De flesta hingstar är vettiga och kan skilja på jobb och nöje. Ser man att hingsten är det så ska man inte vara orolig.
 
Sv: vad gör man med lös hingst

Jag skulle nog prioritera att fånga in hingsten, att börja slå efter och försöka "jaga bort" en hingst som vill fram KAN sluta med att hingsten blir rejält uppretad och går till anfall.
Då skulle jag hellre ta hingsten och jaga bort min egen häst om den skulle visa intresse.
 
Sv: vad gör man med lös hingst

Kanske ska tillägga att mitt scenario är beroende av att det kommer någon och hämtar hingsten, om den som ridit ramlat av och inte reser sig igen och det inte finns någon annan i närheten, hade jag släppt mitt sto och låtit henne och hingsten göra vad de ville medan jag kollade hur det var med den fallna ryttaren.
 

Liknande trådar

Dressyr Sitter så smått och funderar på nästa häst (måste bara vinna på lotto först :D) men det hindrar ju inte en från att titta på annonser...
2
Svar
31
· Visningar
5 858
Senast: smulan87
·
Hästmänniskan Det blev jag igår i stallet när en lös hingst kom springande in på stallplanen, vilt vrålande! Om några kommer ihåg så nämnde jag i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 691
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp