Bukefalos 28 år!

Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tips vi fick från logoped var att använda t och till viss del d innan, tex trilla, tralla, och även tde med tanke att det ska låta tre. Starkt betoning på t och d, i början te de för att sen få bort första e:et, tde för att få till det rullandet som görs för ett r.

Sen som logopeden sa, hade vi bott i ett annat län, typ Småland, Skåne,hade vi inte ens behövt bry oss om det för där rullar det inte på samma sätt som i övriga landet.

Mina lärde sig säga r i tvåan (helt plötsligt vid en läsläxa), förskoleklass och förskola, så det kan verkligen komma när som men det klart det är ledsamt när det retas. Ett barn berättade logopeden hade lärt sig ett rullande r först som 12 åring.
 
Kollar på safaritårtor till minstingens 2 års kalas. Fram till några år sen har jag gjort egna dekorerade tårtor, men slutade med det av flera anledningar. Nu är intresset tillbaka, och även om det inte är perfekta konditoritårtor så är det kul att ge barnen personliga tårtor igen.
 
Tips vi fick från logoped var att använda t och till viss del d innan, tex trilla, tralla, och även tde med tanke att det ska låta tre. Starkt betoning på t och d, i början te de för att sen få bort första e:et, tde för att få till det rullandet som görs för ett r.

Sen som logopeden sa, hade vi bott i ett annat län, typ Småland, Skåne,hade vi inte ens behövt bry oss om det för där rullar det inte på samma sätt som i övriga landet.

Mina lärde sig säga r i tvåan (helt plötsligt vid en läsläxa), förskoleklass och förskola, så det kan verkligen komma när som men det klart det är ledsamt när det retas. Ett barn berättade logopeden hade lärt sig ett rullande r först som 12 åring.
+ @Linn-Nora
Jag växte upp i Småland och skorrade med r:en upp till gymnasiet (då jag tränade bort det, ett tag lät jag helt enkelt bli att uttala r och så småningom har jag lärt mig rullande) En släkting till mig som var logoped tipsade iallafall om ungefär samma knep, att tex säga (snabbt ) "tedeumpet" istället för "trumpet" för att locka fram rätt rörelser med munnen. :)
 
Haft en mysig helg med barnen med majsplockning, trädgårdsjobb, fika, badhus och bus. 😊 Så imponerad av mina barn, stora E som simmar själv sen i somras och modiga lilla E som idag i simhallen åkt rutschkana och hoppat från kanten och dessutom försökt "simma" med sina puffar och sparkat sig fram i vattnet. Hon är så stark och rörlig och säker att jag knappt kan begripa att hon inte ens kunde gå för 3 månader sen 🥰
 
Handlade kläder inför hösten/vintern till dottern igår. Och konstaterade att även om varkens Lindex eller KappAhl i butik med ord eller bilder på barn delade upp barnkläderna baserat på kön så var det rätt tydligt att hyllorna med kläder i ljusa pastellfärger, där man kan välja om man vill ha katter eller enhörningar på, hängde ihop, och de mörkblå/mörkgröna kläderna, där man kan välja om man vill ha dinosaurier eller fordon på, hängde på ett annat ställe.
Hade det bara varit sorterat baserat på färg är en sak, men också så typiskt att färgen avgör trycket. Dottern är dinosaurie-tokig just nu, så valde de kläderna, och det är tur hon trivs lika bra med kalsonger som trosor när hon ville ha underbyxor med dinosaurier, för det fanns såklart bara på kalsonger. Och vi går alltid runt och visar allt och är noga med att allt är lika okej att välja, och förutom dinosauriekläderna ville hon också ha en lila tröja med paljettregnbåge. Men vet att när hon väljer bara på färg älskar hon ljusa färger, särskilt knallrosa, lila och gult, och tycker det är så tråkigt att hon tvingas välja mellan trycket hon vill ha och färgen hon vill ha. Drömtröjan hade varit knallrosa, med glittriga dinosaurier i alla färger (hon är 2,5, just nu gör glitter allt bättre).
 
Handlade kläder inför hösten/vintern till dottern igår. Och konstaterade att även om varkens Lindex eller KappAhl i butik med ord eller bilder på barn delade upp barnkläderna baserat på kön så var det rätt tydligt att hyllorna med kläder i ljusa pastellfärger, där man kan välja om man vill ha katter eller enhörningar på, hängde ihop, och de mörkblå/mörkgröna kläderna, där man kan välja om man vill ha dinosaurier eller fordon på, hängde på ett annat ställe.
Hade det bara varit sorterat baserat på färg är en sak, men också så typiskt att färgen avgör trycket. Dottern är dinosaurie-tokig just nu, så valde de kläderna, och det är tur hon trivs lika bra med kalsonger som trosor när hon ville ha underbyxor med dinosaurier, för det fanns såklart bara på kalsonger. Och vi går alltid runt och visar allt och är noga med att allt är lika okej att välja, och förutom dinosauriekläderna ville hon också ha en lila tröja med paljettregnbåge. Men vet att när hon väljer bara på färg älskar hon ljusa färger, särskilt knallrosa, lila och gult, och tycker det är så tråkigt att hon tvingas välja mellan trycket hon vill ha och färgen hon vill ha. Drömtröjan hade varit knallrosa, med glittriga dinosaurier i alla färger (hon är 2,5, just nu gör glitter allt bättre).
Åh jag vet, det är hopplöst att köpa kläder efter de kommit över bebisstorlekarna! Fattar inte hur svårt det kan vara att behålla fina och färgglada kläder efter storlek 86? Klarar inte av att gå i affärer längre för blir bara deppig. Allt på ”flickavdelningen” har ju dessutom volanger? Mina pojkar älskar färg och djur och bilar men måste nu välja mellan blått och brunt med bilar eller rosa med djur och volanger. För dem hade en rosa tröja med bilar på varit drömmen!
 
Åh jag vet, det är hopplöst att köpa kläder efter de kommit över bebisstorlekarna! Fattar inte hur svårt det kan vara att behålla fina och färgglada kläder efter storlek 86? Klarar inte av att gå i affärer längre för blir bara deppig. Allt på ”flickavdelningen” har ju dessutom volanger? Mina pojkar älskar färg och djur och bilar men måste nu välja mellan blått och brunt med bilar eller rosa med djur och volanger. För dem hade en rosa tröja med bilar på varit drömmen!
Lindex var tacksamt nog inte så mycket volanger utom på klänningar/kjolar, men förstår precis vad du menar. Och precis som det inte fanns trosor med dinosaurier eller bilar, så fanns det inga rosa kalsonger, eller kalsonger med enhörningar.

Och klänningarna finns i alla färger och med glitter och paljetter. Vill man ha finkläder som inte är klänning så blir det plötsligt mini-vuxen, svarta byxor och vit skjorta (eller tunn vit blus med volanger så man vet det är till en flicka om man är så hemsk att man inte klär dem i klänning varje gång det är kalas). Konstigt att man får höra att små pojkar inte tycker lika mycket om att klä upp sig som små flickor då liksom :meh:
 
Bra deal! :D
(Iaf om man är fem)
Eller hur 😁

Mitt barn berättade idag att ett annat barn på hennes avdelning retar henne för att hon inte kan säga R. Tydligen är hon enda barnet på avdelningen som inte kan.

Ska prata med pedagogerna imorgon om detta och kontakta bvc för att se om vi kan få hjälp med logoped.

Vet att det inte är ovanligt att det dröjer, men ändå. Blir så ledsen av att det finns barn som retas. Lär ju komma hemifrån...

Mitt barn har ett otroligt ordförråd. Hon kan väldigt många och avancerade ord. Så hon är verkligen framåt. Men jag märker att hon tar illa vid sig att R dröjer.

Vi peppar henne när hon nämt själv att hon tycker det är jobbigt, och har inte lagt så mycket tanke på det utan känt att det kommer när det kommer.

Men nu ska jag kolla med bvc. Vet ett annat barn på förskolan som fick komma till logoped i femårsåldern så jag hoppas hon kan få hjälp.
Usch vad tråkigt med ret 💔 Min 5-åring kan inte heller säga R och pratar inte helt rent i övrigt heller än. Han har aldrig sagt något om att bli retad på förskolan men jag hörde några barn retas på en lekplats på öppna förskolan en gång. Får ont i magen bara jag tänker på det. Tror inte riktigt han tog så illa vid sig, han är ju van att såna han inte känner kanske inte förstår allt han säger men ja, förstår att du blir ledsen. Är det ditt barn som säger att hon är den enda som inte kan säga R? För vi går på en jätteliten förskola och då är ändå inte min ensam om att inte säga R. Känns väldigt vanligt ❤️
 
Åh jag vet, det är hopplöst att köpa kläder efter de kommit över bebisstorlekarna! Fattar inte hur svårt det kan vara att behålla fina och färgglada kläder efter storlek 86? Klarar inte av att gå i affärer längre för blir bara deppig. Allt på ”flickavdelningen” har ju dessutom volanger? Mina pojkar älskar färg och djur och bilar men måste nu välja mellan blått och brunt med bilar eller rosa med djur och volanger. För dem hade en rosa tröja med bilar på varit drömmen!
Håller med om detta till 10000%
 
Lindex var tacksamt nog inte så mycket volanger utom på klänningar/kjolar, men förstår precis vad du menar. Och precis som det inte fanns trosor med dinosaurier eller bilar, så fanns det inga rosa kalsonger, eller kalsonger med enhörningar.

Och klänningarna finns i alla färger och med glitter och paljetter. Vill man ha finkläder som inte är klänning så blir det plötsligt mini-vuxen, svarta byxor och vit skjorta (eller tunn vit blus med volanger så man vet det är till en flicka om man är så hemsk att man inte klär dem i klänning varje gång det är kalas). Konstigt att man får höra att små pojkar inte tycker lika mycket om att klä upp sig som små flickor då liksom :meh:
Ja men eller hur?? Letar kläder till treårskalaset nu och det är ju helt hopplöst? Det är vita skjortor och västar och kostymliknande byxor typ. Det vill väl treåringar absolut inte ha på sig?
 
Ja men eller hur?? Letar kläder till treårskalaset nu och det är ju helt hopplöst? Det är vita skjortor och västar och kostymliknande byxor typ. Det vill väl treåringar absolut inte ha på sig?
VI har hemma bestämt att så länge kläderna är hela och rena kan de klassas som finkläder, just för att inte hamna i att det alltid blir klänningar på kalas för att det är det som finns som är både "finklädstyg"+kul för barnet. Vet att min bror lyckades hitta (vet tyvärr inte var) ett par glittriga svarta byxor och glanstygsskjorta som deras dotter som hade som finkläder ett tag, som ju iaf är lite roligare än "kostym light".
 
Håller verkligen med om kläderna. Har precis letat skaljacka, begagnat iofs, men det var svårt att hitta något som inte var antingen mörkblått eller rosa :meh: Hittade tillslut en fin grön.
 
Håller verkligen med om kläderna. Har precis letat skaljacka, begagnat iofs, men det var svårt att hitta något som inte var antingen mörkblått eller rosa :meh: Hittade tillslut en fin grön.
När vi skulle ha regnkäder till förskolan och letade begagnat blev det till slut rosa regnbyxor och blå jacka för det var det enda som fanns i rätt storlek som inte var svart (tyckte bara svart var tråkigt för en tvååring som älskar färg), vi skojade om att det är för att förvirra så ingen vet om de ska använda hon eller han till barnet.
 
Handlade kläder inför hösten/vintern till dottern igår. Och konstaterade att även om varkens Lindex eller KappAhl i butik med ord eller bilder på barn delade upp barnkläderna baserat på kön så var det rätt tydligt att hyllorna med kläder i ljusa pastellfärger, där man kan välja om man vill ha katter eller enhörningar på, hängde ihop, och de mörkblå/mörkgröna kläderna, där man kan välja om man vill ha dinosaurier eller fordon på, hängde på ett annat ställe.
Hade det bara varit sorterat baserat på färg är en sak, men också så typiskt att färgen avgör trycket. Dottern är dinosaurie-tokig just nu, så valde de kläderna, och det är tur hon trivs lika bra med kalsonger som trosor när hon ville ha underbyxor med dinosaurier, för det fanns såklart bara på kalsonger. Och vi går alltid runt och visar allt och är noga med att allt är lika okej att välja, och förutom dinosauriekläderna ville hon också ha en lila tröja med paljettregnbåge. Men vet att när hon väljer bara på färg älskar hon ljusa färger, särskilt knallrosa, lila och gult, och tycker det är så tråkigt att hon tvingas välja mellan trycket hon vill ha och färgen hon vill ha. Drömtröjan hade varit knallrosa, med glittriga dinosaurier i alla färger (hon är 2,5, just nu gör glitter allt bättre).

DUNS har jättefina mönster och färger.
 
Mina barn har hittat på en fantastisk lek som går ut på att en av dem ropar ”Titta! En jättestor röd rutschkana där borta!” Och den andra ropar ”jag också ser den!!”, sen springer de fram, en sätter sig på golvet med särade ben, den andra sätter sig mellan benen på den första, så håller de om varandra och ropar ”wiiii” medan de låtsas åka rutschkana och sedan ramlar omkull på golvet. Därefter ställer de sig upp igen och ropar ”en stor BLÅ rutschkana!” Och så vidare. Det ser otroligt roligt ut 😅.
 
Fick precis uppdatering från förskolan med bilder, älskar att få det 🥰 De går ju 1-4-åringar tillsammans men har åldersindelad pedagogisk verksamhet varje vecka. Min yngsta har grupp med två andra som är mellan 1,5-2 år och det är så himla gulligt att få uppdateringarna från deras grupp. Idag hade de ”röstat” om vad gruppen skulle heta, majoriteten hade valt en bild med en nyckelpiga så nu heter de Nyckelpigegruppen 🥹
 
Fick precis uppdatering från förskolan med bilder, älskar att få det 🥰 De går ju 1-4-åringar tillsammans men har åldersindelad pedagogisk verksamhet varje vecka. Min yngsta har grupp med två andra som är mellan 1,5-2 år och det är så himla gulligt att få uppdateringarna från deras grupp. Idag hade de ”röstat” om vad gruppen skulle heta, majoriteten hade valt en bild med en nyckelpiga så nu heter de Nyckelpigegruppen 🥹
Älskar också såna uppdateringar från fsk! Speciellt när barnen fått rösta om något. Min favorit är när stora barnets grupp hade fått vandrande pinnar som skulle döpas och barnen röstade fram namnen Pappa, Ponny och ett tredje namn som var ett rim med en frökens namn i :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
92 93 94
Svar
1 878
· Visningar
99 438
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 426
Senast: turbofling
·
Småbarn Vad har ni för säng till era 4-5 åringar? Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort. Hade tänkt ställa en 105...
2
Svar
20
· Visningar
1 315
Senast: Praefatio
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
1 920
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp