Bukefalos 28 Ă„r!

Vad gör vi? Del CXCVI

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Sista frÄgan pÄ anstÀllningsintervjun: "Och nu till det viktigaste... dricker du kaffe?!" :rofl:
Sista? Enklast Ă€r ju att ta den först sĂ„ gĂ„r det lite fortare, det Ă€r ju trĂ„kigt om personen i övrigt verkar bra men faller pĂ„ kaffedrickandet, bĂ€ttre att sortera ut tidigare. :) Å andra sidan sĂ„ Ă€r det ju ofta det man gör, vĂ€lkommen hit- vill du har nĂ„got att dricka innan vi sĂ€tter igĂ„ng? DĂ€r ska man svara kaffe! :)
 
Funderar pÄ om jag ska Äka till plantskolan eller ej. Dom har fÄtt in nya vÀxter och sist jag va dÀr glömde jag sÄklart det jag kom dit för :meh:

Men om jag ska göra det mÄste jag tanka först och pÄ mÄndag Àr det dags att köpa sommarblommor med föreningen=alla mina pengar kommer ta slut :angel:

Det rimliga hade alltsÄ varit att vÀnta till efter mÄndag och se om det finns nÄgra pengar kvar

Det man fÄr ta med i berÀkningen Àr att jag sÄtt över 600 plantor i Är och har en bestÀllning vÀxter pÄvÀg sÄ rimligheten Àr högst begrÀnsad hos den hÀr individen
 
Tanken var nĂ„gra timmars ensamtid idag, men sonen kĂ€nde sig inte helt trygg att Ă„ka ivĂ€g utan mig sĂ„ det slutade med att jag ocksĂ„ Ă„kte med. KĂ€kade kebab, promenerade i stad och hĂ€ngde i lekpark nĂ„n timme i solen. ☀

IkvÀll vankas grillat och i ugnen stÄr Ärets första rabarberpaj. :d
 
Hemma efter att inhandlat toapapper. Samt mer tomater och frusna jordgubbar + en pÄse leicakulor. HÀngde upp min solcellsvindsnurra. Nu ska jag bara köpa blommor och krukvÀxter och plantera sedan Àr min lilla sommarbalkong fÀrdig.

Megara var med mig ut pÄ balkongen - tyvÀrr kan jag inte stÀnga dörren utifrÄn och hon smet ut och hoppade upp pÄ fönsterblecket. Jag fÄr hjÀrtklappning nÀr hon gör det och sedan vÀgrar gÄ in. Jag Àr förbjuden av min BR att nÀta in. Irriterande att hyresgÀster har sÄ mycket bÀttre rÀttigheter Àn BR som mÄste göra som styrelsen har beslutat om.
 
Spionen har Äkt buss med mig i dag. TvÄ gÄnger rent av. En tant som gick av tidigare Àn oss stannade till och pekade pÄ mjukosttuben och sa att det Àr hundmjukglass :D Ja, typ :D Effektivt, han hade fullt upp med att slicka och kunde inte lÄta. promenaden i stan gick som en dans, han bryr sig inte om folk eller nÄgot alls. Men han tycker om bussar :D

Nu ligger han hÀr och Àr helt slut, Àr pÄ laddning antar jag, redo för skogen snart! Det Àr ju fint vÀder sÄ tÀnkte gÄ dit dÀr i eftermiddag!

Har Àtit fiskpudding till lunch och blir vÀl det i kvÀll med, sista portionen. Gotteligottgott! Skönt med helg! VÀldigt skönt!
Fint att lÀsa att det verkar gÄ bÀttre med Spionen!
 
Jag Àr förbjuden av min BR att nÀta in. Irriterande att hyresgÀster har sÄ mycket bÀttre rÀttigheter Àn BR som mÄste göra som styrelsen har beslutat om.

Nja, det Àr en sanning med modifikation. HyresvÀrden mÄste ocksÄ ge sitt tillstÄnd till att nÀta in, annars kan hyresgÀsten bli tvungen att plocka ner det. Min erfarenhet Àr att det Àr rÀtt vanligt att det nekas Àven i HR. TyvÀrr.
 
Hemma efter att inhandlat toapapper. Samt mer tomater och frusna jordgubbar + en pÄse leicakulor. HÀngde upp min solcellsvindsnurra. Nu ska jag bara köpa blommor och krukvÀxter och plantera sedan Àr min lilla sommarbalkong fÀrdig.

Megara var med mig ut pÄ balkongen - tyvÀrr kan jag inte stÀnga dörren utifrÄn och hon smet ut och hoppade upp pÄ fönsterblecket. Jag fÄr hjÀrtklappning nÀr hon gör det och sedan vÀgrar gÄ in. Jag Àr förbjuden av min BR att nÀta in. Irriterande att hyresgÀster har sÄ mycket bÀttre rÀttigheter Àn BR som mÄste göra som styrelsen har beslutat om.
Det hade aldrig gÄtt att ha balkong som inte katterna fick gÄ ut pÄ. SÄ jag förstÄr dig. Jag kollade innan jag köpte att jag fick nÀta, var lite ett av mina krav.

Men mysigt att fÄ ordning dÀr ute. Jag köper lite vÀxter pö om pö, ja ny trall förra veckan. SÄ börjar bli ordning och mysigt nu.
 
Nja, det Àr en sanning med modifikation. HyresvÀrden mÄste ocksÄ ge sitt tillstÄnd till att nÀta in, annars kan hyresgÀsten bli tvungen att plocka ner det. Min erfarenhet Àr att det Àr rÀtt vanligt att det nekas Àven i HR. TyvÀrr.
Varför skulle de neka? FörstÄr inte.
 
Nja, det Àr en sanning med modifikation. HyresvÀrden mÄste ocksÄ ge sitt tillstÄnd till att nÀta in, annars kan hyresgÀsten bli tvungen att plocka ner det. Min erfarenhet Àr att det Àr rÀtt vanligt att det nekas Àven i HR. TyvÀrr.

Det finns domar pÄ att HR har rÀtt till att nÀta in balkonger sÄ lÀnge det inte Àr nÄgon Äverkan pÄ fasaden.

Edit: https://blogg.bostadsportal.se/hyreslagen/kattnat-balkong-regler/#:~:text=Om du har en innekatt,till ursprungligt skick vid flytt.

https://lawline.se/answers/kan-hyresvarden-neka-hyresgast-att-satta-upp-kattnat

https://www.hsb.se/nyheter-och-tips...tta upp kattnÀt?,innan du bygger in balkongen.
 
Senast Àndrad:
Varför skulle de neka? FörstÄr inte.

Det vanliga argumentet Àr att det förÀndrar fastighetens utseende, att de vill att det ska se likadant/enhetligt ut (det brukar vÀl vara samma argument hos BRF, sÄvitt jag hört).
Kontaktade nyligen min HV (kommunalt bolag) och frÄgade om lov att just nÀta in balkongen. Svaret Àr att de generellt Àr vÀldigt restriktiva med att tillÄta liknande, men att det kan vara ok om det görs diskret (vitmÄlade reglar, nÀt som syns sÄ lite som möjligt etc) och sjÀlvklart utan att spÄr finns efter nedmontering.

Det blev livat i en annan del av kommunen för nÄgra Är sen, samma hv som jag har. En hyresgÀst som nÀtat in balkong/uteplats. Hv ville att det skulle tas ner eftersom de ville att det skulle se enhetligt ut i huset/omrÄdet. Tror att det t o m var snack om vrÀkning eftersom hg vÀgrade, men kommer inte ihÄg alla detaljer.
 
Jag Àr helt slut. BÄde intensiv dag pÄ jobbet och alldeles för lite sömn inatt (men vÀrt det!). Hemma nu och har satt igÄng en maskin tvÀtt.

Ska jobba ett par timmars övertid imorgon och sen tÀnkte jag köpa lite vÀxter.
 
Är bitter. Hittade ett nĂ€stintill osynligt sĂ€tt att nĂ€ta in balkongen pĂ„. Men insĂ„g snabbt att det skulle inte funka pĂ„ vĂ„r balkong, eftersom det inte gĂ„r att fĂ€sta nĂ€tet i balkongen ovanför (gĂ„r inte att komma Ă„t pga stĂ€ngd front..) - vi behöver reglar för att fĂ€sta nĂ€tet i. Tusan ocksĂ„ :rage: .
 
Är bitter. Hittade ett nĂ€stintill osynligt sĂ€tt att nĂ€ta in balkongen pĂ„. Men insĂ„g snabbt att det skulle inte funka pĂ„ vĂ„r balkong, eftersom det inte gĂ„r att fĂ€sta nĂ€tet i balkongen ovanför (gĂ„r inte att komma Ă„t pga stĂ€ngd front..) - vi behöver reglar för att fĂ€sta nĂ€tet i. Tusan ocksĂ„ :rage: .

Ramar av nÀttare reglar Àr ju inte skrikande synliga.
 
Grr, hockey VM börjar om en timme eller sÄ, Sverige-USA och det Àr bara viaplay som visar den. Ja den har den pÄ tv men jag har ingen box eftersom jag aldrig tittar pÄ tv utan bara via datorn. TÀnker inte teckna abonnemang bara för VM.
 
Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

Mat Jag skulle vilja bjuda nÄgon pÄ middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det Àr med tanke pÄ att jag varken Àr bra pÄ...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 579
Senast: hundtant
·
Fritid Min syster fyller jÀmnt. Vi andra systrar funderar pÄ att ge henne antingen spa och övernattning eller övernattning och en bra middag...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Fille
·
  • LĂ„st
Tjatter "Det vore synd om matte saknade katthÄr pÄ sÀngklÀderna..." Matte funderar pÄ att köra favorit i repris vad gÀller middagen, det...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
78 589
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och Àr dÀrför inte van vid hur det funkar) men nu har jag bestÀllt en sÄ pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
459
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • MatskĂ„lar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • StĂ€nger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp