Bukefalos 28 år!

Vad gör vi häst-edition del 1

Det blev en lång tur idag. När jag hade ridit rundan jag först planerat ville jag inte sluta rida för Dollie var så himla fin. Pigg och glad utan att vara för pigg och för glad och det var dessutom vindstilla och inget regn (kan inte ens komma ihåg när det hände sist). Så jag la till en runda till och var ute i nästan två timmar. Det var underbart! Har tyckt att ”hästeriet” har varit lite tungt senaste tiden pga vädret men idag fick jag verkligen en nytändning.
 
Äntligen kan jag komma igång och motionera med pållan 😍. Broddar på oss bägge två, för himla bra uppfinning det där 👍. Började igår med en kortare promenad och gjorde en repris idag, skönt 😊. Eftersom häst gick med tappsko så pass länge och jag vill gå ner något mer innan jag sitter upp igen börjar vi med avsutten motion 😊.
 
Pållan fick en kvarts longering I skritt i den ganska hårda snön på ridbanan idag; inte jätteinspirerad häst haha 😅. Men Hu..När vi kom ut på isen drog hon iväg med höger framben igen...Jag hoppas det inte blir värre än stretching, kloka fjordtjejen ställde knappt ner hoven medan jag gick runt för att kunna hjälpa henne ❤️.Stylta vid polarpadsen! Och ingen stylta vid snösulorna så man ser skillnaden ändå 😄.
 
Idag har Halle haft hovis på besök. Fick fina ord om hans barfota hovar och jag fick lite tips och tricks på hur jag kan underhålla dem tills nästa gång hovis kommer om det behövs. Övergången till barfota har verkligen gått toppen 🥰

Därefter fick Halle lite lunch i hagen och sen så fixade jag lösdriften med mockning, höpåsar och påfyllning av halm.

Efter det gick vi ner till ridhuset och Halle hade vårkänslor deluxe. Vi var helt själva så jag släppte lös honom. Han var en räcerräka och det låg tre bommar på en volt. Han tog sats och hoppa över alla tre i ett svep. 😂

Därefter fick han gå ut i hagen igen. Nöjd och trött 🥹
20240204_133425.jpg
 
Hovslagaren kom förbi för att sko lite av de andra hästarna, så jag frågade snällt om han kunde verka lilla söta rara Elsa om han hade tid när han ändå var där och det var inga problem. Fram behövde hon inte göra något då hon växer långsamt i kylan men jämnt och fint, där har jag själv bara rundat av då och då. Bak var dem lite fulare så där kunde han ta lite smått. De kunde även mysa lite efteråt :love:
 
Nyss kommit hem från en tur i rent ut sagt pissväder. Snöslask och regn, vilket i sin tur är ganska perfekt svungit underlag för barfotahovarna på slingan. Pållan tyckte nog det var ganska kul att röra på sig då det kom massa frust i takt med galoppstegen, de har ju bara ugglat i vindskýddet hela dagen annars :love: Jag blev 100 procent dyngsur dock så det fick bli en varm dusch direkt efter.
 
IMG_4783.jpeg

Skulle rida med barnen men helt plötsligt kom värsta ovädret och hästarna hade inga täcken = de var alldeles för blöta för att sadla på. Det fick bli ompyssling och kärlek istället.
Men vad är uppe med den här jäkla snön? Hade ju äntligen blivit barmark 😭
 
Visa bifogad fil 138473
Skulle rida med barnen men helt plötsligt kom värsta ovädret och hästarna hade inga täcken = de var alldeles för blöta för att sadla på. Det fick bli ompyssling och kärlek istället.
Men vad är uppe med den här jäkla snön? Hade ju äntligen blivit barmark 😭

Normal vinter kallas det 😂. Jag föredrar snön framför all jävla lera i hagarna och de 😄. Hoppas dock på barmark i mars och framåt för förra året höll ju i med snö ini april, inte så kul att lyckas hålla igång pållan då...
 
Ingen fällning här, men min har typ obefintligt med vinterpäls :p

Ridit I går och I dag, hästen gick fint men jag presterade mindre bra pga förkylning och feber 🙃:bag:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 831
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 625
Senast: Smulu
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 294
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
41 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp