Bukefalos 28 år!

Vad göra åt en "mini-krokodil"?

bettysmatte

Trådstartare
Mina föräldrar har fått hem sin nya valp. Supersöt, social och rolig, men hon biter på ALLT...:crazy: Både på saker (väggar och element :crazy:!) och människor, och det gör ju ont när hon hugger in i armar och ben. "Nej", "fy" och diverse sådant hjälper inte, och jag föreslog till mamma att det mest effektiva kanske är att säga "nej" och sedan resa sig och gå ifrån henne. Hon är ju väldigt social, gosig och uppmärksamhetskrävande, och att bli "bortstött" fungerar kanske? Vad säger ni? Hur stävjar man bäst bitandet? Hon har fått tuggben och leksaker, så hon har egentligen lämpligare saker att tugga på, men jag antar att det är roligare att ge sig på sådant man inte får ha. Elsladdarna har gömts väldigt väl, för de vill hon annars gärna tugga på...:crazy:
 
Sv: Vad göra åt en "mini-krokodil"?

i den läget skulle jag fundera allvarligt på blomspruta. NEJ och en spray vatten i ansiktet brukar avleda de flesta hundar. iom att beteendet är fullkomligt oacceptabelt så vill man ju att det ska brytas snarast. fungerar ord och en "knuff" så är det ju bra, men räcker inte det få man tänka i andra banor. nyckelskrammel kan funka, fast det skulle väl kunna ställa till det vid upplåsningar av dörren i framtiden. tyvärr har jag inga bättre förslag än att avbryta och hänvisa till acceptabla grejer att tugga på....
 
Sv: Vad göra åt en "mini-krokodil"?

Nej MEN! :mad:

Det är ju en VALP!

Blomspruta?? :eek:

Valpar vet typ inte vad de gör, man kan inte bestraffa dem för det! Använder du blomspruta på skrikiga bäbisar också???

TS:

Vår gulliga cockerpoo valp var också en riktig krokodil, tuggade och bet på ALLT! Man får hålla undan händerna och trycka in en leksak istället. För oss hjälpte det inte att ignorera eftersom han bara fortsatte bita på den del av oss han kom åt...
Vi började "skrika till" som en valp gör när det gör ont, du vet? DET gav direkt effekt, visserligen väldigt kortvarigt, men han slutade ALLTID att bita om man skrek till.

Sådär har vi hållit på, han söker gärna händerna att tugga på, så man får ha en liten boll eller så att stoppa i truten på dem när de försöker.
Nu när han blivit snart 6 månader har han nästan jämt kontroll på hur hårt han biter, för han vill gärna ha våra händer i sin mun... det är väl deras mun som är motsvarigheten till våra händer, så egentligen vill han "hålla handen". Så nu kan vi leka "bit-lekar" och han behärskar sig och biter inte hårt, gör han det piper jag till och så är leken över.

Jag trodde ärligt talat att det VAR fel på vår lilla söta, var rädd att han skulle växa upp till värsta elaka kamphunden som han höll på :crazy: kunde aldrig tro att SÅ mycket "bit och anfall" kunde vara normalt när de är små. Vi testade från början att hålla fast och "fya", men då blev det bara värre.

Såhär galen var han:
puppie

puppie


Och såhär söt och snäll är han nu:
puppie
 
Sv: Vad göra åt en "mini-krokodil"?

Att den inte reagerar på "nej" är ju för att den inte vet vad det betyder.

Viktigt med minikrokodiler är att allt kul ska stanna upp vid gnag. Ha en lekhage om ni inte har tid att passa hunden, därifrån får man bara komma om man uppförs sig, dvs är lugn.
Om ni leker med valpen och den gnagar på din händer, tvärstanna med det ni håller på med, beröm när den slutar, hjälper inte det, gå därifrån.

Om den gnager på möbler, gå fram och ta tag i nacken på den och morra åt den. Jag är själv inte så förtjust i "Nej" det har en förmåga att bli använt i tid och otid, jag tycker kroppspråk är bättre och många gånger tydligare för hunden.
Sen är det alltid viktigare att belöna ett korrekt beteende, "kanske busar matte med mig om jag låter bli elementen".
 
Sv: Vad göra åt en "mini-krokodil"?

Känns också som att bitandet kommer mycket när de är övertrötta. Det visade sig att vi nog överstimulerade liten, gick för långa prommisar osv i början. Det visade sig just med ett spattigt beteende med galenrejs inne, hetsbitande osv.
Nu håller vi oss fortfarande till mycket korta pomenader, typ max 15 min, och ganska dirket blev han myyycket lugnare inne.

Så, lugn och ro, inte överstimulera, inte bråka tillbaka när den vill bita, stoppa lugnt in en boll i munnen bara.
I början stoppade vi honom i valphagen för att bryta galenrejset när han vart övertrött, nu räcker det att jag liksom lägger mig "på" honom och gosar runt honom på rygg så lugnar han sig.
Man får inse att de helt saknar impulskontroll när de är små, och de har INGEN aning om vad som är lagom.
 
Sv: Vad göra åt en "mini-krokodil"?

Hur gammal är valpen egentligen? Om den nyligen har flyttat från uppfödaren gissar jag att den är ca 10 veckor? Då tycker jag att en kvarts promenad faktiskt är en ganska lång promenad. Om ni innan dess gick ännu längre så förstår jag att den blev övertrött. Små valpar blir trötta av att bara vara!

Bra att ni kom på det dock. Ta det nu bara lugnt med honom och ha definitivt inte bråttom med att börja gå längre vändor eller stimulera på annat sätt. En liten valp stimuleras alldeles tillräckligt av lagom mycket egen lek.
 
Sv: Vad göra åt en "mini-krokodil"?

skuggis valp är ett halvår, så nog tycker jag att den kan börja röra lite smått på sig mer än att bara vara hemma.
 
Sv: Vad göra åt en "mini-krokodil"?

Hur gammal är valpen egentligen? Om den nyligen har flyttat från uppfödaren gissar jag att den är ca 10 veckor? Då tycker jag att en kvarts promenad faktiskt är en ganska lång promenad. Om ni innan dess gick ännu längre så förstår jag att den blev övertrött. Små valpar blir trötta av att bara vara!

Bra att ni kom på det dock. Ta det nu bara lugnt med honom och ha definitivt inte bråttom med att börja gå längre vändor eller stimulera på annat sätt. En liten valp stimuleras alldeles tillräckligt av lagom mycket egen lek.

Om du läser så är den nu 6 månader.. och vi gick förståss inte långa promenader när den var 10 veckor, men vid 4 månader ungefär så gick vi kanske 45 min en gång om dagen, resten kissprommisar.
Men nu var det inte min valp det var problem med ju :idea: drog upp honom som exempel på att de kan vara riktiga monster när de är små och ändå bli bra utan skäll :idea:
 
Sv: Vad göra åt en "mini-krokodil"?

jag måste ha misstolkat texten, lät som ett problem som varit i någon tid, dvs att hunden var 4-6månader. och att man då testat det mesta. vatten är sällan mitt första alternativ, gav bara ett exempel som skulle kunna lösa problemet rätt fort.

jag hoppas du läste formuleringen om att avbryta beteendet, hur detta sker är ju individuellt, och som sagt, som jag tolkade texten kändes det som att mycket var testat.

till ts: jag hoppas det löser sig för er, valptänder är inge sköna :D
 
Sv: Vad göra åt en "mini-krokodil"?

:D
Det gäller att man läser vad folk skriver, annars blir det tokigt :angel:

Nu kör vi typ 15 min x så många gånger han blir kissnödig typ.. vilket känns som en miljard gånger om dagen :rofl: verkar passa honom bra, han sover som en liten lus resten av dagen å blir bara vildgalen när husse kommer hem :love:
 
Sv: Vad göra åt en "mini-krokodil"?

Jag var där och hälsade på igår kväll och provade att "skrika" som en valp när hon bet. Jisses, vad paff hon blev :eek::D! Slutade tvärt varje gång, och lät faktiskt bli att bita hårt en stund också. Så det var effektivt! Hade med mig min ursnälle och väldigt lekfulle 6-åriga hanhund. Honom skrämde hon slag på, så de kunde inte leka alls för han blev jätterädd för henne...:crazy: Hon är så fruktansvärt burdus och orädd. Här är den lilla "krokodilen" (fångad i flykten):

PC070004.jpg


PC070002.jpg


Krokodilen är en 9-veckors Bouvier des Flandres-valp.
 
Sv: Vad göra åt en "mini-krokodil"?

"Nej!" och en citronhalva uppkörd i nosen skulle fått mina hundar att sluta bitas om de var av det slaget.
 
Sv: Vad göra åt en "mini-krokodil"?

Nej MEN! :mad:

Det är ju en VALP!

Blomspruta?? :eek:

Valpar vet typ inte vad de gör, man kan inte bestraffa dem för det! Använder du blomspruta på skrikiga bäbisar också???

Men jisses, hon skriver itne att de ska ta valpen och dänga i golvet direkt. Jag fattade det också som de redan försökt "allt" .
 
Sv: Vad göra åt en "mini-krokodil"?

Jag har en liten piraya här på 13 veckor så jag vet hur det är. Jag har kört på "Nej", stannat upp och böjt mig lite över henne när hon sugit tag i händer och sånt. Så fort hon släpper så berömmer jag och leker vidare. Eftersom det tydligen är terrier i henne och inte afghanhund som jag trott :devil: så hänger hon ibland fast sig och släpper inte. Då lossar jag försiktigt greppet så att hon ska fatta vad det är jag vill, berömmer och leker vidare. Det har iaf fungerat på min. Nu vet hon vad Nej betyder.

Saker som hon gnager på har jag mest bytt ut mot leksaker.

Det som varit värst för mig är att få henne att sluta ha dragkamp med min vuxna afghans öron och päls. :crazy: Då köpte jag "chew off", en spray som stinker först och när den torkat så smakar det beskt. Jättebeskt. Och det hjälpte faktiskt. Den ska man kunna ha på alla möjliga sorters ytor med, så om man behöver rädda sitt hem så kan det ju vara en utväg iaf. :crazy:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 946
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag har sedan många år tillbaka (15 kanske?) haft perioder där jag blir ofantligt trött. Nu pratar vi inte lite sliten, utan nästan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 508
Senast: Aliide
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 865
Senast: TinyWiny
·
Relationer Hej, jag har tidigare haft en annan användare här på forumet men har nu valt att starta denna. Jag skulle behöva hjälp med hur jag ska...
Svar
13
· Visningar
5 722
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp