Bukefalos 28 år!

Vad ha för kläder när man mest pysslar?

MissFideli

Trådstartare
Jag hjälper till lite i ett stall. Mest pyssel, mockning, promenad med häst och senare även kanske lite fodring och annat. Ibland kommer jag kanske få promenadrida lite också.

Så jag funderar på vad man ska ha för kläder som funkar? Pratade lite med en affär, hon föreslog typ jodhpurs med förstärkt tå (inte stålhätta) och jodhpursridbyxa till. Jag klämmer mig oftast på stiglädrena dock, så jag vet inte. Hjälper det om man har sån där skoning från knäna och neråt? För jag gissar att det är svårt att få på ett par shortshaps utanpå en sån ridbyxa.
Är det bekvämt att gå i sådana skor?

Tips på varm jacka och varma vantar också gärna. Jag är ruskigt frusen om händer och fötter. Framförallt händer då jag har ryggproblem och det visar sig i händer och armar. Har en gammal Kyrajacka som jag älskar, sommarvarianten. Den funkar iofs bra med en fleecetröja under, men det blir osmidigt.

Helst inte för dyra saker, så billigt det går typ :p
 
Sv: Vad ha för kläder när man mest pysslar?

jag hade kört på vanliga ridbyxor och mountain horse rimfrost rider eller var dom heter...det är varma vinterstövlar som även håller för regn m.m..o vill man inte gå med stövlar så hade jag utöver dom haft ett par vanliga varma kängor. svårare än så behöver det inte vara :laugh:
 
Sv: Vad ha för kläder när man mest pysslar?

Jag skulle nog faktiskt säga så som hon i affären.

Om du mest går och grejar i stallet är det inte ett dugg bekvämt med riktiga ridstövlar.

Jag hade kört på ett par Jodphursridbyxor med en bra stallsko till.
Det är bekvämt att röra sig i och går även att rida i.

Om du senare kommer att få rida mer kan du väl införskaffa ett par vanliga ridbyxor och ett par shortchaps till skorna om du vill det?
Det behöver ju inte vara så dyrt att komplitera med och om du är mycket i stallet kan det ju vara bra med 2 par byxor att byta mellan.

Vad gäller jacka så har jag en Mountain Horse vinterjacka som går över rumpan med dragsko i midjan och sprund bak som jag bara älskar, den är lagom varm och smidig fungerar för både stallarbete och ridning :)

Vinterhandskar så har jag ett par 3 finger vantar med fårskinn inuti och de är sååå varma kanske inte så smidiga när det inte gäller ridning men underbara är de iaf.
När jag pillar med hästarna har jag ett par vanliga fodrade skinnhandskar och det fungerar ochså bra :)

Vad gäller stallskor så bara måste jag tipsa om en arbetsstövel som finns på Jula, den är halvhög, spiktrampskydd, oljeresistent, stålhätta och bara sååå varm!
Denna vintern blir 3e säsongen med mina stövlar och de är verkligen helt underbara jag har en ullsocka och sen ett par raggsockor över och jag kunde vara ute i flera timmar utan att frysa om tårna trots att vi hade konstant -30 grader här :) Och jag är en ritkig fryslort...
 
Sv: Vad ha för kläder när man mest pysslar?

Jag har muckboots ridstövlar "Tyne" som jag älskar. De går att vika ned så att de blir låga - perfekt för pysslandet och så kan man vika upp skaftet när man ska rida. Vattentäta är de också och relativt varma - med yllesockor i förstås. Men inte så där kalla som till exempel gummistövlar.

I övrigt har jag allt som oftast jeans eller mysbyxor i stallet - även när jag ska rida...:angel:

Och så termooverall på vintern förstås! Love my teletubbieoutfit!
 
Sv: Vad ha för kläder när man mest pysslar?

Jag måste säga muckboots, jag har "tack" modellen, haft i snart ett år - klarar mig inte utan dem längre haha. Frös inte om tårna på hela vintern, tån är förstärkt så gör inget om man blir trampad och de är lite tajtare upptill så det kommer inte in spån/snö osv. Sen har jag alltid mjukisbyxor när jag är i stallet, har stallet hemma så det är smidigast och skönast. Sen en bra jacka, gärna lite längre tycker jag är bra :)
 
Sv: Vad ha för kläder när man mest pysslar?

Tack alla för svar! Vinterridstövlar och vanliga ridbyxor har jag, men det känns onödigt med helskodda ridbyxor känns onödigt om jag inte ska rida, jag vill kunna tvätta ofta och även om det inte är skinn i skoningen så är dom lite obehagliga när dom är nytvättade. I dagsläget går jag i EasyRider som jag ärft av min (10 år yngre :o ) syster, men dom är förstora så jag vill ha nått nytt. Hästen jag i huvudsak pysslar med är känd för att krypa upp i knät så nån form av förstärkning är nog bra att ha.
Den där stöveln på Jula ska jag kolla upp, sen får det nog på sikt bli sånna där jodhpursridbyxor. Tyvärr är dom ju inte gjorda för oss kortisar, så jag måste hitta några som går att lägga upp.
Ska titta på MountaintHorse's jackor, har dock för mig att dom är allt annat än billiga? Har Granngården nära, får ta en sväng dit i helgen och kolla läget. Just nu går alla mina pengar till sjuk katt, men så fort hon blir frisk så tänkte jag börja spara ihop till saker till mig själv :p
 
Sv: Vad ha för kläder när man mest pysslar?

om du skall till granngarden titta ocksa pa Blundstones, den utan stalhatta. kostar pengar (900 och upp) men jag lever i mina, de ar vattentata, till viss del och haller tills det fryser, da kan de vara kalla om man inte har luddig sula och varma sockar..
Jag skulle kora med en typ av pull pa ridjodhurs, som ar skonade med tyg, finns pa hooks ocksa, och sen sweatshirts och en vast, for handerna kan man ha dessa 3 finger vantar och vinter handskar for ridning. Men gor det enkelt.. SEN om du kanner for det och inte vill tvatta sa ofta, kop en overall och ha over allt, dels sparar det pa tvattningen och tar det mesta lorten.. jag har en ladugardsoverall (Nordpost) som jag drar pa nar jag skall ut och mocka eller gora ngt smutsigt med hastarna.. speciellt bra nar jag ar i "stadsklader". lycka till
 
Sv: Vad ha för kläder när man mest pysslar?

Overall är drömmen!! Eftersom jag är frusen så är ju sån kalas. Men jag är inte så jätteofta i stallet så det känns lite overkill nu. Börjar med nya ridbyxor och skor. Mycket man vill ha ju :D
 
Sv: Vad ha för kläder när man mest pysslar?

Jeansridbyxor då? Det är kanske inte så varmt eller så, men det finns ju långkalsonger. Jag ska skaffa mig ett par sådana ridbyxor tänkte jag, eftersom jag inte rider så mycket utan jobbar mer i stallet.
 
Sv: Vad ha för kläder när man mest pysslar?

Om du ska jobba och fixa i stallet, men inte egentligen rida, hade jag kört på helt vanliga stretchjeans. De går utmärkt att rida i ifall du rider. Men tänk på att inte ha dragkedja på bakfickorna då de repar sadeln.

Så hade jag haft vanliga stallkängor, typ Mountain Horse. Jag gillar stålhätta, så det hade jag haft. Och ett par shortchaps med i bilen som man kan sätta på sig ifall man ska rida.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp