Bukefalos 28 år!

Vad händer med min slöjstjärt?

Comfort

Trådstartare
Jag har en svart fisk, vet att det inte heter slöjstjärt men vet inte vad de heter egentligen. iallafall, det är en sån med enoooorma ögon.

Den började fjälla av uppmed rygen för ett par dagar sedan, sen började min black mollyhona jaga den och äta mer fjäll.
i Tisdags låg den svarta på botten, men var inte död, utan den simmade upp och ver som vanligt sen när jag petade på den. Jag antog att den var utmattad av jagandet och släppte den i yngelkaret tils kvällen. den piggnade på bra. Direkt när den kom ut blev den jagad av BM honan igen, så då släppte jag henne i karet istället, och där bor hon nu.
Nu har iallafall den svarta tappat mer fjäll, och simmar inte vågrätt utan mer lodrätt, och den är uppe vid ytan hela tiden.
Det är som om bakdelen är förlamad och den "paddlar" bara med bröstfenorna. Den är ca 4-5 månader gammal bara. Ryggfenan har med tappat färg och har blivit glesare och skabbig

Nu vill jag ha hjälp! detta har hänt en tidigare slöjis, dock en riktig då. Samma BM hona var på den med. Den dog efter nån dag.
 
Sv: Vad händer med min slöjstjärt?

Jag har en svart fisk, vet att det inte heter slöjstjärt men vet inte vad de heter egentligen. iallafall, det är en sån med enoooorma ögon.

Den började fjälla av uppmed rygen för ett par dagar sedan, sen började min black mollyhona jaga den och äta mer fjäll.
i Tisdags låg den svarta på botten, men var inte död, utan den simmade upp och ver som vanligt sen när jag petade på den. Jag antog att den var utmattad av jagandet och släppte den i yngelkaret tils kvällen. den piggnade på bra. Direkt när den kom ut blev den jagad av BM honan igen, så då släppte jag henne i karet istället, och där bor hon nu.
Nu har iallafall den svarta tappat mer fjäll, och simmar inte vågrätt utan mer lodrätt, och den är uppe vid ytan hela tiden.
Det är som om bakdelen är förlamad och den "paddlar" bara med bröstfenorna. Den är ca 4-5 månader gammal bara. Ryggfenan har med tappat färg och har blivit glesare och skabbig

Nu vill jag ha hjälp! detta har hänt en tidigare slöjis, dock en riktig då. Samma BM hona var på den med. Den dog efter nån dag.


Hur stort akvarium har du? Det låter som om att det skulle kunna vara fenröta eller svamp eller en liknande hudåkomma.
BM brukar kunna vara rätt "ilskna" av sig ibland, och att ha andra fiskar med slöjstjärtar brukar kunna resultera i avbitna fenor och fjäll.
Slöjstjärtar kräver stor utrymme, därför jag frågar hur stort ditt akvarium är
 
Sv: Vad händer med min slöjstjärt?

Och den svarta med stora ögon som du förklarar, det är slöjstjärt.... svart slöjstjärt heter dem.
 
Sv: Vad händer med min slöjstjärt?

Låter som fenröta.
Köp medel för det i en zoo-affär. Och gör det snabbt så det inte går på fler fiskar.
 
Sv: Vad händer med min slöjstjärt?

Låter inte som fenröta enligt mig. Det yttrar sig inte alls på det sättet. Min gissning är att fisken trillar av pinn inom några dagar. Den har säkert en rejäl bakterieinfektion, den blir även rejält stressad av att mollyhonan nibblar på den. Teleskopfiskar i allmänhet har dålig motståndskraft och tappar ofta balans/simförmåga.
 
Sv: Vad händer med min slöjstjärt?

Akvariet är på 60 liter, det finns inte mycket fisk i, två BM, två slöjisar, 8 neontetror och en mal. Vattentempen liger på 26 grader.

Igår bytte jag ca 50% av vattnet och hade i lite salt, och undrar om den inte är lite lite lite piggare idag:confused: hur mycket salt ska det vara? hade väl i ca en halv tesked, vågade inte mer:p
jag ska gå och köpa vattentester nu tänkte jag, och höra med dem om vad de tror det kan vara.
 
Sv: Vad händer med min slöjstjärt?

Angående Fenröta:

Att förebygga bakteriell fenröta
Precis som många andra sjukdomar verkar det som att bakteriell fenröta lättare uppstår i akvarier där vattenkvalitén är låg. Att hålla vattenkvalitén uppe är därför en av de viktigaste punkterna om du vill förebygga bakteriell fenröta. Fenröta har också länkats till för låga vattentemperaturer.

Eftersom bakteriell fenröta också är smittsam kan det vara en bra idé att hålla nya fiskar i karantän innan du släpper ned dem i ditt akvarium, särskilt om du misstänker att de kan bära på fenröta. En infekterad fisk kan ställa till problem även i ett akvarium med god vattenkvalitet.

Symptom på bakteriell fenröta
De första symptom på bakteriell fenröta som akvaristen kan märka av är vanligen att lätta beläggningar uppstår på fiskens fenkanter. Beläggningen är ofta blek. Ju allvarligare angreppet blir, desto lättare blir det att upptäcka fenrötan. Fiskens fenor ”ruttnar” gradvis bort. De går sönder och blir fnasiga, och tillslut så korta att det inte finns några fenor kvar (såvida inte fisken dött innan dess). De angripna fiskarna blir förkrympta och eftersom deras fenor blir mindre och mindre kan de inte simma ordentligt.
 
Sv: Vad händer med min slöjstjärt?

fast de första symptomen var att BM honan började picka på den, sen fortsatte den fälla.

Givetvis var vattentesterna slut!:eek::mad:

Men jag skulle hälla i mer salt och hälla i nitrivec "det kanske funkar":confused:
Men jaja...

Min gissning är att fisken är död i morgon bitti, tyvärr...
 
Sv: Vad händer med min slöjstjärt?

fast de första symptomen var att BM honan började picka på den, sen fortsatte den fälla.

Givetvis var vattentesterna slut!:eek::mad:

Men jag skulle hälla i mer salt och hälla i nitrivec "det kanske funkar":confused:
Men jaja...

Min gissning är att fisken är död i morgon bitti, tyvärr...


Ja visst kan salt göra dem piggare. Nitrivec... njea.. vet inte direkt om det är lösningen. Angående slöjstjärt.. de kanske inte sade det när du köpte dem. Egentligen är det bäst att ha slöjstjärtar tillsammans med andra slöjstrjärtar....de kräver ett utrymme på 40-50 liter per slöjstjärt som fullvuxna. Jag skulle gärna inte ha andra fiskar med dem, vet inte om det är därför men... kan vara så att den helt enkelt är väldigt utsatt av din BM. Det är så svårt att köpa fisk, för många är väldigt okunniga och ger fel råd osv.
Jag hoppas verkligen din fisk klarar sig bra, och vill man satsa på slöjstjärtar, ha bara slöjstjärtar. Vill man ha ett akvarium med lite små olika fiskar, uteslut slöjstjärtar helt.
 
Sv: Vad händer med min slöjstjärt?

nej det sade de inte, men med tanke på att jag vet måånga andra som har slöjusar i till och med lite mindre akvarier än mitt och med andra fiskar klarar sig trodde jag att det skulle gå.

Funkar det inte med dessa blir det inga fler, synd när de är så fina:(

Fast de har bott ihop i ca ett halvår och problemen har kommit först nu.... det kan inte vara nån brist som har gjort att hon har börjat "äta" på den?
 
Sv: Vad händer med min slöjstjärt?

nej det sade de inte, men med tanke på att jag vet måånga andra som har slöjusar i till och med lite mindre akvarier än mitt och med andra fiskar klarar sig trodde jag att det skulle gå.

Funkar det inte med dessa blir det inga fler, synd när de är så fina:(

Fast de har bott ihop i ca ett halvår och problemen har kommit först nu.... det kan inte vara nån brist som har gjort att hon har börjat "äta" på den?


Kan även vara så att de börjat växa på sig, vilja ta mer plats, och nu helt enkelt tröttnat på varandra. Hört många som haft (jobbat i zoobutik) en typ.. kardinaltetra trots att de är stimfiskar, och säger att de mår jättebra. Men i deras naturliga tillstånd är de stimfiskar, och känner trygghet hos varandra, "jagar" tillsammans osv.
 
Sv: Vad händer med min slöjstjärt?

Hur matar du fiskarna förresten, och med vad?
 
Sv: Vad händer med min slöjstjärt?

de får två gånger per dag, så pass mycket de äter på ca en minut. + en del som faller till botten då. De får flingfoder, vitacraft. Jag har inte bytt foder utan de har fått detta hela tiden.
 
Sv: Vad händer med min slöjstjärt?

de får två gånger per dag, så pass mycket de äter på ca en minut. + en del som faller till botten då. De får flingfoder, vitacraft. Jag har inte bytt foder utan de har fått detta hela tiden.

OK... för sjölstjärtar växer ju rätt mycket.. eller ska göra iallafall.. därför de behöver sånt utrymme.. annars får de inte möjlighet att äta den mängd de behöver. De ska äta guldfiskpellets eftersom att de kan vara rätt känsliga vid mycket intag av för höga proteinmängder och därför ska de inte äta flingfoder egentligen. Iallafall inte endast. Och mygglarver är även väldigt bra för dem.
Och eftersom att slöjstjärtar trivs bäst tillsammans så... ja.. man kan inte veta vart problemet sitter. Många av slöjstjärtarna kan ha medfödda fel med simblåsan, och då kan man inte göra så mycket. Det svåra att ha BM och slöjstjärt tillsammans är att BM kräver lite varmare vatten, gärna lite salt, medans slöjstjärten gärna har det lite kallare. Därför det är svårt att ha slöjisar med andra fiskar, även om du vet att andra har det och de "verkar må bra". Jag hoppas verkligen det löser sig och att den repar sig. Men jag tycker ändå att du borde välja inriktning. Köpa större akvarium och kanske köra på slöjstjärtar,eller fortsätta med lite småfisk i ditt mindre akvarium.
Lycka till hur du än gör!
 
Sv: Vad händer med min slöjstjärt?

När vi flyttar till huset har jag tänkt att ha ett större, får se vilka fiskar det blir då.

Vattnet har som sagt 26 grader, och BM honan är snart tre år så det är nog lagom för henne. hon ynglade som attan förra året men inte nu längre. Under en städning råkade termostaten höjas till 28 och hon slutade och har inte börjat igen efter det.

Men kan man ge guldfiskfoder utan att de andra äter det? det är väl rätt stora pluttar, visst?
 
Sv: Vad händer med min slöjstjärt?

När vi flyttar till huset har jag tänkt att ha ett större, får se vilka fiskar det blir då.

Vattnet har som sagt 26 grader, och BM honan är snart tre år så det är nog lagom för henne. hon ynglade som attan förra året men inte nu längre. Under en städning råkade termostaten höjas till 28 och hon slutade och har inte börjat igen efter det.

Men kan man ge guldfiskfoder utan att de andra äter det? det är väl rätt stora pluttar, visst?

De kommer säkert att "picka" på dem, men annars om du lägger ner någon efter hand, så hinner nog slöjstjärten ta dem först.
 
Sv: Vad händer med min slöjstjärt?

hur mycket ska de ha?


Det brukar stå på burken. Det brukar vara ett visst antal för viss många fiskar, så får man räkna ut då hur många det är per fisk. Ge även då och då mygglarver. De behöver den lite mer "maffigare" födan så de inte avmagrar.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Min slöjis som jag skrev om för ett par dagar sen har nog blivit sämre :( Den har fått bo i yngelkaret och har då vilat mycket på...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp