Vad har jag rätt till?

starcraft

Trådstartare
Jag har gjort slut med en sambo för en tid sedan. Han har kvar en del av sina grejer här. Jag har försökt få honom att hämta det eller att någon annan hämtar det åt honom så jag slipper ha det liggandes i mitt vardagsrum. Han har diverse ursäkter varje gång. Till viss del förstår jag pga resväg och dålig ekonomi, men jag vet att jag är för snäll också. Jag tror han inte vill hämta för att han 1 Hoppas att det ska bli vi igen 2 Har en anledning till att hålla kontakten. Nu har jag ledsnat och bett honom hämta igen och att han bara får lösa problemet. Han har då bett mig kasta grejerna. Kan jag göra det utan att kunna bli anklagad för något egenmäktigt förfarande eller dylikt? Jag har skriftligt på att jag kan kasta det. Kan jag behålla något själv av det eller måste jag kasta allt då? En del är fina grejer.. vad gäller liksom? Hur har andra gjort i samma sits?
 
Jag hade nog skriftligt frågat om han menar att han inte vill ha dem och om jag fritt får göra vad jag vill med de grejor som är kvar. Om svaret är ja, så spelar det ju ingen roll om du slänger, behåller eller säljer. Gnäller han i efterhand, så har du skriftligt på att du fritt förfogade över prylarna.
 
Jag hade nog skriftligt frågat om han menar att han inte vill ha dem och om jag fritt får göra vad jag vill med de grejor som är kvar. Om svaret är ja, så spelar det ju ingen roll om du slänger, behåller eller säljer. Gnäller han i efterhand, så har du skriftligt på att du fritt förfogade över prylarna.
Det har jag försökt, men får bara till svar ”kasta skiten”Ska försöka igen verkligen få det klart och tydligt så det inte blir några frågetecken. Känner jag honom rätt kommer han vilja jävlas om han kan, så jag vill verkligen vara 100 på det jag gör är det jag har rätt till. kommunikation var inte vår starka sida :grin:

Ett alternativ är ju handräckning via kronofogden, men det kostar en slant och dessutom har han skulder där och posten går hit eftersom han inte adressändrar och vägrar ge mig hans nya adress.. så jag tror det skulle vara en långdragen historia.
 
Det har jag försökt, men får bara till svar ”kasta skiten”Ska försöka igen verkligen få det klart och tydligt så det inte blir några frågetecken. Känner jag honom rätt kommer han vilja jävlas om han kan, så jag vill verkligen vara 100 på det jag gör är det jag har rätt till. kommunikation var inte vår starka sida :grin:

Ett alternativ är ju handräckning via kronofogden, men det kostar en slant och dessutom har han skulder där och posten går hit eftersom han inte adressändrar och vägrar ge mig hans nya adress.. så jag tror det skulle vara en långdragen historia.
Misstänker att skatteverket kan hjälpa dig med adressen.
Om du förklarar att han inte bor där så kan de skriva bort honom.

Sådana fall har ju varit aktuella när männiksor upptäckt att det finns främmande personer bokförda på deras adress.
 
Det har jag försökt, men får bara till svar ”kasta skiten”Ska försöka igen verkligen få det klart och tydligt så det inte blir några frågetecken. Känner jag honom rätt kommer han vilja jävlas om han kan, så jag vill verkligen vara 100 på det jag gör är det jag har rätt till. kommunikation var inte vår starka sida :grin:

Ett alternativ är ju handräckning via kronofogden, men det kostar en slant och dessutom har han skulder där och posten går hit eftersom han inte adressändrar och vägrar ge mig hans nya adress.. så jag tror det skulle vara en långdragen historia.

Om han fortfarande är skriven på din adress kan du vända dig till Skatteverket och begära att få honom att få avskriven med hänvisning till att han inte bor där längre. De gör då en utredning om vart han bor och vistas. Kontakta dem så får du veta vilken som är rätt blankett att använda. Om det kommer brev från KFM eller andra myndigheter i hans namn så kontakt dem och meddela att han inte längre bor där han är skriven . Får andra myndigheter indikationer på att det är fel i folkbokföringen så har de skyldighet att underrätta Skattemyndigheten om detta. Då kan ärendet skyndas på.
 
Om han fortfarande är skriven på din adress kan du vända dig till Skatteverket och begära att få honom att få avskriven med hänvisning till att han inte bor där längre. De gör då en utredning om vart han bor och vistas. Kontakta dem så får du veta vilken som är rätt blankett att använda. Om det kommer brev från KFM eller andra myndigheter i hans namn så kontakt dem och meddela att han inte längre bor där han är skriven . Får andra myndigheter indikationer på att det är fel i folkbokföringen så har de skyldighet att underrätta Skattemyndigheten om detta. Då kan ärendet skyndas på.
Och @tanten Tack! Jag vet ju detta egentligen. Men helt glömt bort att man kan göra så mitt i allt strul. Jag skickar tillbaka all post med ”adressat avflyttad” redan. Men ska kontakta skatteverket! Tack!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 299
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 078
Senast: Elendil
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·
Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 521
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp