Bukefalos 28 år!

Vad har ni för tempo i "långt och långsamt"

crax

Trådstartare
Ja, som rubriken säger, hur fort rider ni när det är dags för de långa långsamma passen? Går det ens att säga?
Jag tänker äntligen testa en distansstart nu i år och tycker det är dags för lite mer målmedveten träning nu.
Jag har ingen riktig gps men ett gott hum om hur långa våra rundor är (mätt med telefon) så jag vet att ca 5km/h är mest "arbetstrav" och lite lite skritt och 13km/h är mest trav med några bitar i ganska högt tempo. Den hastigheten mätte vi igår när vi busred en härlig runda i nysnö och oplogade vägar och då gick det undan bitvis!
Så, vad har ni för tempo på vanliga träningsrundor?
 
Sv: Vad har ni för tempo i "långt och långsamt"

Räknar jag bort fram- och avskrittning på våra träningsrundor så ligger hastigheten runt 10 km/h. Då är det joggtrav med korta sekvenser av skritt där man inte kan trava (just nu asfalt där snön är för tunn).

Räknar jag med fram- och avskrittning brukar det oftast bli 6 km/h.

Jag tränar för start i PP och CR i år.
 
Sv: Vad har ni för tempo i "långt och långsamt"

Det beror alldeles på vilken terräng man väljer tycker jag. Jag rider en hel del på skogsstigar och där blir tempot lägre men det är bra träning för hästen lär sig hålla ordning på hovarna och är i mitt fall ganska kuperat. Men sedan beror det ju på hästen också. Jag brukar försöka tänka att det skall vara ett tempo i traven som hästen kan hålla helt avslappnat under en längre tid, snarare än att fundera så mycket på hur fort det går. I skritten försöker jag hålla minst 5 km/h. På hemväg kan det bli 7km/h.
 
Sv: Vad har ni för tempo i "långt och långsamt"

Jag har en ganska stor och långbent travare. Han kommer långt med varje kliv när han travar avslappnat. Det går med andra ord ganska fort utan att han tar i. När han väl gör det går det riktigt, riktigt fort. Ca 40-50 km/h toppar han väl när han får trava så fort som han vill.
Jag tycker det är svårt att veta hur fort som är för fort men riktlinjen avslappnad marschfart känns bra. Ett tempo där det känns som om han kan "gå hur länge som helst" borde väl vara rätt? När han tävlade på travet gick han alltid de längsta distanserna och han var en av de snabbaste fyraåringarna på sin tid. Det finns fart och uthållighet i kroppen alltså. Jag bara hoppas att han inte stressar upp sig för mycket på tävlingarna.
Jag är så förväntansfull inför detta!
 
Sv: Vad har ni för tempo i "långt och långsamt"

Kan du inte lyssna och känna in steget? Tar hästen ut steget blir ju "jogging" för dig lite snabbare än för vissa andra med kortare steg. Du känner ju skillnad på jogging och snabbtrav skulle jag tro. Jag galopperar även lite på nästan alla pass och det drar ju upp mitt tempo något. Samma sak där, man känner ju den bekvämare takten och så känner man om det börjar gå fort.
 
Sv: Vad har ni för tempo i "långt och långsamt"

Jo, det är så jag har gjort men så tänkte jag att vi kanske gör alldeles tokigt. Vi är rätt bra på att driva upp tempot nämligen.
Men det känns rätt när han rullar på i stadig och avslappnad trav, även om vårt ridsällskap får galoppera för att hålla jämna steg med oss. Ingen snabb galopp ska sägas men ändå.
Min häst är inte så stadig i galopp ute så vi övar bara fattningar för att bygga musklerna än så länge. Går bättre i paddocken.
Nu är nästa projekt att kolla hur han ligger i puls och hur mycket den ökar när han blir stressad...
 
Sv: Vad har ni för tempo i "långt och långsamt"

Jag fick tips om att ha en "kampsång" som man spelar upp för sig själv inne i huvudet och håller takten med den. Då riskerar man inte att pipa iväg på samma sätt. Alternativet är ju GPS om du har en sån. På min forerunner kan jag lägga in att det kommer varningspip när det går för fort eller för långsamt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har ni för tempo i "långt och långsamt"

Vi provade kampsången idag, funkade perfekt! Vi höll oss i ett snitt på 10km/h precis som jag hade tänkt mig. Inkl fram och avskrittning. Då travar han lagom fort och helt avspänd.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fattade ju själv att det här med att börja ett helt nytt liv – nytt jobb, ny stad, nytt boende, ny familjesituation, nya människor...
Svar
8
· Visningar
2 213
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 493
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 032
Senast: Luff
·
Övr. Barn 29 minuter sedan hej! nu vet jag ju inte om detta har något med denna sajt och göra, men nu är det ju så i mitt hästintresse att detta...
2
Svar
24
· Visningar
3 538
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp