Bukefalos 28 år!

"Vad jobbar du med?" - att leva i en lögn

Gosa

Trådstartare
Jag har länge brottats med ett problem jag behöver hjälp att få perspektiv och gärna lösningsförslag på. Det är så att jag sedan ett antal år är ”sjukpensionär”. Jag har flera kroniska fysiska sjukdomar, ej synliga, samt flera krämpor i rörelseapparaten men det är inte i första hand därför jag inte jobbar. Huvudorsaken är den funktionsnedsättning jag har pga asberger syndrom.

När jag var yngre, innan min diagnos, studerade jag på universitetet och jag har en examen, har dock aldrig jobbat med det. Jag har problem med sociala relationer och mycket annat men har med åren ändå lärt mig mycket om det sociala och kan verka hyfsat normal. Ofta misslyckas jag, men under gynnsamma förutsättningar är det nog ingen som misstänker att jag skulle ha asperger.

Problemet är hur jag ska hantera frågan vad jag jobbar med. Att vara ärlig känns som att belasta andra med för privat information för tidigt plus att jag inte vill verka ”misslyckad”. Att glida undan frågan med ett ”har inget jobb” etc och låta den andra anta att jag är arbetslös kan rädda situation för stunden men inte i längden. Frågan riskerar komma tillbaka efter ett tag ”Hur går det på jobbfronten nu då?”.

Sen är det så vansinnigt jobbigt att alltid spela en roll på något vis. Jag känner mig obekväm och det märks och gör andra obekväma och försämrar kontakten.

Tänker ibland att det bästa vore om jag kunde vara ärlig och samtidigt bekväm med mig själv, då skulle andra också bli bekväma. Men är det verkligen så? Känns som detta är en så allvarlig sak, att alla skulle fly om de fick veta sanningen. Om du fick veta detta om någon, skulle det förändra din syn på denna som potentiell vän eller partner? Och om jag kunde klara av att bli bekväm med min sjukpension, skulle inte det också vara väldigt provocerande? Typ om man inte jobbar så ska man lida varje sekund och verkligen inte vara bekväm med det?

Jag mår så himla bra när jag för en stund lyckas ”vara normal” och andra människor verkar intresserade av att prata med mig och ser mig som ”alla andra”. Det är då mitt riktiga friska jag kommer fram på något vis. Men samtidigt är detta en så jobbig hemlighet att jag drar mig för chanser att fördjupa relationen eftersom jag då kommer tvingas avslöja mig själv.

Ska jag berätta? Vad, och hur tidigt? Om jag inte ska säga hela sanningen första gången jag träffar någon, vad ska jag då säga tillsvidare som helst ändå inte är en lögn? Vill inte att andra ska känna sig obekväma av att jag vräker ur mig för privata saker på en gång! Dessutom vill jag inte blotta mig själv så mycket på en gång för nya människor. Fundera på om jag kan säga något i stil med att det är lite privat och att jag känner mig obekväm att prata om det så tidigt, då är jag ärlig men visar ändå mina gränser. Men samtidigt öppnar det ju för spekulationer om varför en enkel jobbfråga skulle vara så himla privat liksom? Och människor skulle känna att jag var sluten och bli obekväma ändå.

Vore så glad för synpunkter och idéer!
 
Jag säger bara att "jag är långtidssjukskriven" och beroende på person och situation avgör jag själv om jag vill gå in närmare på det.
Kommer följdfrågor om "vad GÖR du på dagarna då??" "Vad VILL du jobba med?" "Kan du inte plugga något då?" Bla bla bla.
Då brukar jag bara säga att det är min ensak och jag vill inte prata om det.
Fortsätter personen sin utfrågning så går jag.
Jag har ingen som helst skyldighet att förklara mig eller berätta närmare varför.
Men usch vad jag hatar sådana "kallprat" :eek:
 
Senast ändrad:
Jag känner verkligen igen problemet från en tid i mitt liv när jag var långtidssjukskriven och lämnade mitt gamla jobb. Det är jättejobbigt att få dessa frågor när man inte har "godkända" svar (speciellt om man har identifierat sig mycket med jobbet).

Det jag upptäckte var att man kunde vara ärlig utan att lämna ut sig fullständigt. Du kan tyvärr inte jobba, men önskar att du kunde det. Och på frågan varför svarar du att du har ett funktionshinder som inte syns utanpå. Och sen byter du samtalsämne. Trassla inte in dig i förklaringar eller lögner och säg inte mer än du vill. Folk respekterar ett nej.
 
Om någon frågar vad du jobbar med, så tycker jag att du ska svara: Jag är sjukpensionär.
Det är inte ett dugg konstigt eller dåligt att vara sjukpensionär, det gör dig absolut inte mindre intressant som människa eller att prata med.
Om någon frågar varför du är pensionär, så antingen svarar du om du vill eller så säger du bara att du inte vill prata om det.
 
Känner igen det där från när jag var sjukskriven. Hade inga problem att prata med mina vänner etc men när folk man knappt känner ska fråga.
Och om jag sa att jag var sjukskriven så fick man klumpiga frågor om det.
Tex en person frågade varför jag var sjukskriven;
Jag svarar att det är en lång historia och hoppas han ska fatta vinken.
Han svarar: Jag har tid.
Jag svarar; Jag vill inte prata om det.
Han frågar då varför jag inte vill prata om det.
Jag svarar då att jag inte vill och han frågar då om jag har problem med humöret...
Jag sa nej men jag har problem med dig nu och gick därifrån. :rage:
 
Jag tycker att ett svar som DU är bekväm med är det bästa att ge. Enklast är väl kanske att säga just att du är sjukpensionär, om det känns bekvämt?

Visst kan det komma följdfrågor, precis som när man svara "jobbar i butik", "pluggar", "söker jobb" osv, och det måste du ju i sådana fall vara beredd på. Testa öva med dig själv olika scenarion, om någon frågar "jaha varför då?" vad vill du svara tillbaka? :)

Handlar det om en ny människa och att du, som du tidigare skrev, inte vill blotta dig för mycket, så kanske ett "ja men har lite blandade problem, inget jag har lust att gå in djupare på. Men berätta gärna mer om ditt jobb, du jobbade som ...."

Just jobbfråga känns som en ganska vanlig lära känna-fråga, tyvärr...
 
Jag funderade mycket på det innan jag blev sjukskriven. Har alltid varit så att jag inte vill "lämna ut mig", rädd för att andra ska se mig annorlunda etc.

Men sedan tänkte jag efter och kom fram till att jag skulle säga som det är. Det går helt emot min instinkt, men känns ändå bra. Så jag säger helt enkelt "jag är sjukskriven" och om personen då frågar varför (det har hänt typ två gånger bara) säger jag att det är på grund av psykisk ohälsa.
Det är läskigt, men det som är bra är att jag märker hur många som accepterar det och inte ser mig som mindre värd för det. Och det hjälper mig acceptera min situation som den är nu, och det är förstås bra för själen.
Jag tänkte också att det nog är enklaste sättet att slippa massor av frågor. Skulle jag svara undvikande tror jag risken är större för fler följdfrågor och mer nyfikenhet. En sjukskrivning är ju inte så spännande.

Men det är vad som känns rätt för mig, och det kanske inte alls känns rätt för dig. Du ska ju bara säga så mycket eller lite som känns okej och som du tror blir bra i längden.
Vill du säga att du inte jobbar och att inte vill prata om det för tillfället, så kan du såklart göra det. Jag har svårt att tänka mig att normalfuntade människor skulle ifrågasätta det.
 
Det är bara att var ärlig, det är inget konstigt att vara sjukpensionär. Man måste heller inte gå in på djupet när det gäller känslor och tankar.
 
Tack igen för alla svar! Jätteintressant för mig att läsa. Måste försöka avdramatisera det en aning för mig själv. Är ännu inte riktigt bekväm med att säga att jag är sjukpensionär första gången jag träffar någon, känner mig lätt underlägsen och liksom misslyckad. Men så bra att få höra alla era förslag.
 
Jag ljuger varenda gång och säger att jag jobbar med hästar.

Det är då om jag är tex hos frisören. Hatar att få den frågan.

Jag har dessutom en viss benägenhet att alltid låta otrevlig när jag får obekväma frågor och hade jag svarat sanning hade jag sagt att det har du inte att göra med.

Fast nu det senaste så jobbade jag faktiskt i en butik så jag säger att jag jobbade där x antal månader men att det bara var ett vik och är nu mellan jobb. Då får jag aldrig någon följdfråga utan mer ett vad synd om dig.

Beroende på vem som frågar så kan jag säga att jag är sjukskriven.
 
Jag har ett jobb och känner mig misslyckad för att jag saknar högskoleutbildning, om det är en tröst. Det är nog mer ens egen syn på sig själv än något annat och det går att jobba med :)
 
En av mina bästa kompisar, väldens bästa Johan är också långtidssjukskriven/förtidpensionär. Minns inte riktigt vilket och jag bryr mig ärligt talat inte ett smack. Han har haft "karriärsjobb" innan han kraschade både personligt och fysiskt. Vi runtikring har alltid vetat vad som pågått och jag tycker dt har varit bra och enkelt. Vad jag känner till (men det vet han nog bättre) har ingen dömt honom pga sina diagnoser (AS+ ADHD) snarare tvärt om, de hjälper en att förstå.
 
Fortsätter lite.
Jag har ju känt Johan sedan vi var tonåringar så att han var mer unik än vi andra är ju ingen nyhet.

När det gäller andra människor som jag inte känt lika länge - bryr jag mig lika lite. Man är inte sitt jobb. Eller sin diagnos. Diagnosen är bra att veta om just för att man kan förstå vissa saker lite bättre då.
 
Tack igen för alla svar! Jätteintressant för mig att läsa. Måste försöka avdramatisera det en aning för mig själv. Är ännu inte riktigt bekväm med att säga att jag är sjukpensionär första gången jag träffar någon, känner mig lätt underlägsen och liksom misslyckad. Men så bra att få höra alla era förslag.

Min gissning är att du inte riktigt har accepterat än att du inte är tip-top?

Min erfarenhet är den att den dagen som man själv har gjort acceptansen, så har man inga problem med att säga som det är. :)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 043
Senast: Ullmerkott
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 359
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 150
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 867
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp