Vad kan jag bli när jag blir stor?

Elo

Trådstartare
Jag har utbildad till, och har jobbat som lärare, men jag känner att det inte är hållbart längre. På fyra år blev jag långtidssjukskriven (6 resp 8 månader) pga stress. Bestämde mig för att det var dags att byta jobb. Jag älskar undervisningen, men klarar inte av det runtomkring.

Jag har läst strökurser på unviersitetet under de gångna 9 månaderna, och har kommit fram till att jag MÅSET verkligen byta jobb. Det är inte hållbart att må så dåligt.

Men till vad? *

Jag har så dålig koll på arbetsmarknaden, känner jag. Vad kan man jobba med? Jag skulle vilja ha ett jobb som jag åtminstone delvis kunde sköta hemmifrån, då jag ofta får migräner. Samt att min autsimspektrumdiagnos gör livet jobbigt för mig ibland. Det är tex helt hopplöst att försöka få nåt gjort i ett 'öppet kontorslandskap'. Fysiskt tunga jobb går också bort, då jag har kassa knän och fotleder.

Jag har ju tyvärr ingen möjlighet att skola om mig, inget CSN kvar.

*Jo, gick till arbetsförmedlingen med samma frågeställning. Försökte göra klart för dem att jag inte vill jobba så nära andra människor och fick två förslag på arbeten. Vikarie innom äldrevården samt som personal på HVB hem.
 
Vad är det runtomkring som du inte klarar? Skulle du gilla jobbet mer om människorna var äldre och/eller på längre avstånd? Jag kommer att tänka på distanskurser i språk som jag läste på komvux för några år sedan. Där verkade lärarna jobba hemifrån och den enda direktkontakten vi hade var vid Skype vid muntliga slutprov. I övrigt verkade de ha förberett övningarna i skrift innan kursen startade och sen rättade de och gav feedback på mina inlämningar i skrift. Jag har även en bekant som jobbar som språklärare på distans i andra sammanhang. Eleverna är personer som är uppvuxna och akademiskt utbildade i andra länder. De vill börja jobba i Sverige och läser därför svenska via nätet.
 
Finns det någon möjlighet att byta arbetsplats eller möblera om i ditt schema för att minska din stress? Kanske kan du ansvara för distanskurser eller vara behjälplig för andra lärare att förbereda material? Finns det kanske möjlighet att jobba som vikarie vid olika skolor och därmed slippa rätta prov, sätta betyg och liknande om det är det som stressar?

Om inte - vilka är dina ämnen? Har du undervisat i språk kanske du kan jobba som översättare? Är du inriktad mer mot naturvetenskap så finns det jobb bland annat på museer och nationalparker som guide och värd - då får du ju behålla undervisningsbiten.
Borde även finnas massor av företag som skulle vilja anställa en lärare inom administrativa uppgifter, har du kikat något på det?
 
Finns det andra sätt att jobba som lärare, men kanske inte så traditionellt eftersom det inte funkar för dig? Att kanske läsa till lite kurser och kunna bli utbildare inom något på företag kanske? Där kan ju upplägget bli annorlunda, tex vuxna människor, mindre grupper, tid på ett annat sätt att ta fram material... beroende på vad i jobbsituationen som inte funkade för dig.
 
Svarar lite ofint utan att göra citeringar, för några av er har samma frågeställningar.

Har Engelska/Filosofi mot äldre åldrar som ämnen, men även undervisat i spanska, religion och SVA.

Det som inte funkade (var så jobbigt att jag blev helt slut) var 'runtomkringarbetet', dvs de stora mötena, all den överdrivna dokumenteringen, den ändlösa kontakten med föräldrar och det faktum att jag fick noll jobb gjort i arbetsrummet för att jag inte kunde slappna av. Planering/rättning gjordes hemma och det innebar att jag fick ännu mindre tid till återhämtning.

Jag fick typ noll respons från cheferna när jag bad om hjälp. Självklart var jag tvungen att vara i skolan hela den utmätta tiden, allt annat skulle vara orättvist mot mina kolleger. Självklart var jag tvungen att sitta i stort arbetsrum, annars skulle jag ju inte få tillgång till det utbyte av erfarenheter som sker kolleger emellan (att sen ingen hade tid till detta är ju en helt annan sak). Självklart kunde jag inte utebli från ATPer och liknande, hur skulle jag då få information? Samt att det skulle vara orättvist mot de andra.

Utbildning för vuxna hade kanske funkat bättre, speciellt utanför 'vanliga skolan'. Men hur hittar man dit?

Administrativa uppgifter skulle nog passa mig bra, men igen, hur hittar man dit? Hur övertygar man någon om att jag är lämplig att anställa med helt fel utbildning?
 
Svarar lite ofint utan att göra citeringar, för några av er har samma frågeställningar.

Har Engelska/Filosofi mot äldre åldrar som ämnen, men även undervisat i spanska, religion och SVA.

Det som inte funkade (var så jobbigt att jag blev helt slut) var 'runtomkringarbetet', dvs de stora mötena, all den överdrivna dokumenteringen, den ändlösa kontakten med föräldrar och det faktum att jag fick noll jobb gjort i arbetsrummet för att jag inte kunde slappna av. Planering/rättning gjordes hemma och det innebar att jag fick ännu mindre tid till återhämtning.

Jag fick typ noll respons från cheferna när jag bad om hjälp. Självklart var jag tvungen att vara i skolan hela den utmätta tiden, allt annat skulle vara orättvist mot mina kolleger. Självklart var jag tvungen att sitta i stort arbetsrum, annars skulle jag ju inte få tillgång till det utbyte av erfarenheter som sker kolleger emellan (att sen ingen hade tid till detta är ju en helt annan sak). Självklart kunde jag inte utebli från ATPer och liknande, hur skulle jag då få information? Samt att det skulle vara orättvist mot de andra.

Utbildning för vuxna hade kanske funkat bättre, speciellt utanför 'vanliga skolan'. Men hur hittar man dit?

Administrativa uppgifter skulle nog passa mig bra, men igen, hur hittar man dit? Hur övertygar man någon om att jag är lämplig att anställa med helt fel utbildning?
Biträdande rektor? Skulle det kunna vara nåt? Eller skolassistent?
 
Undervisa på universitet? Jag har vänner som doktorerat och de var hemma en hel del, så hade de undervisning på typ 20% om jag inte minns helt galet.
 
Nu vet jag inte vad det kallas men kanske typ assistent till skolbarn som har det lite jobbigt.
Det kanske inte finns längre men vi hade ett par elever i min skola som hade assistent som följde med eleven i klassrummet, matsalen och var trygg för eleven, annars hade de inte kommit till skolan.
Pyssla lite på raster kanske, ta en promenad etc.
 
Administrativa uppgifter skulle nog passa mig bra, men igen, hur hittar man dit? Hur övertygar man någon om att jag är lämplig att anställa med helt fel utbildning?
Jag upplever det som att många tycker det är meriterande att man har en utbildning, sen kvittar det egentligen exakt vilken utbildning man har (med många undantag såklart).

Sökte på "administratör" på ams.se, och av de första träffarna var som administratör på en folkhögskola. Beskrivningen var "Vi söker dig som är ansvarsfull och noggrann. Du har ett gott ordningssinne och är bra på att hantera siffror och statistik. Du kan arbeta självständigt och lösningsfokuserat samt hålla flera bollar i luften samtidigt. Genom att vara serviceinriktad och kommunikativ är du en god representant för skolan. Personlig lämplighet är avgörande för tillsättningen av tjänsten, men vi ser gärna att du har erfarenhet från liknande arbete och relevant utbildning."

Kanske inte exakt det du vill göra, men jag tror garanterat att de hade tyckt att din erfarenhet och utbildning var relevant.
Kontentan är alltså; sök jobb trots att du inte har alla de kvalifikationer som radas upp! Det finns massor av företag som ser till personliga egenskaper hellre än en viss utbildning på pappret.
 
Alla skolor ser ju inte likadana ut. Det finns ju skolor som har andra undervisningsupplägg än de traditionella som såklart påverkar lärarnas arbetsdag. Se dig om efter andra skolor? Tror att komvux eller dyl kan vara något, då slipper du ju föräldrakontakt bland annat eller administration kanske inom skolvärlden. Kan det vara DN lösning att gå ner i tid så du får mer tid till återhämtning? Kanske kombinera en administrationstjänst och en lärartjänst om undervisningen ändå ger dig något?
 
Om jag hade varit lärare hade jag gärna undervisat på tex folkhögskola eller studieförbund.
Det finns ju även utbildningsföretag dvs privata företag som säljer utbildning till företag.
 
Nu vet jag inte vad det kallas men kanske typ assistent till skolbarn som har det lite jobbigt.
Det kanske inte finns längre men vi hade ett par elever i min skola som hade assistent som följde med eleven i klassrummet, matsalen och var trygg för eleven, annars hade de inte kommit till skolan.
Pyssla lite på raster kanske, ta en promenad etc.
Elevassistent eller elevresurs kallades det på min skola iallafall :)
 
Jag har utbildad till, och har jobbat som lärare, men jag känner att det inte är hållbart längre. På fyra år blev jag långtidssjukskriven (6 resp 8 månader) pga stress. Bestämde mig för att det var dags att byta jobb. Jag älskar undervisningen, men klarar inte av det runtomkring.

Jag har läst strökurser på unviersitetet under de gångna 9 månaderna, och har kommit fram till att jag MÅSET verkligen byta jobb. Det är inte hållbart att må så dåligt.

Men till vad? *

Jag har så dålig koll på arbetsmarknaden, känner jag. Vad kan man jobba med? Jag skulle vilja ha ett jobb som jag åtminstone delvis kunde sköta hemmifrån, då jag ofta får migräner. Samt att min autsimspektrumdiagnos gör livet jobbigt för mig ibland. Det är tex helt hopplöst att försöka få nåt gjort i ett 'öppet kontorslandskap'. Fysiskt tunga jobb går också bort, då jag har kassa knän och fotleder.

Jag har ju tyvärr ingen möjlighet att skola om mig, inget CSN kvar.

*Jo, gick till arbetsförmedlingen med samma frågeställning. Försökte göra klart för dem att jag inte vill jobba så nära andra människor och fick två förslag på arbeten. Vikarie innom äldrevården samt som personal på HVB hem.
Leta jobb inom Komvux, folkhögskola eller likande, jag läste in en del ämnen på komvux på distans och de som jobbade verkade göra det hemifrån.
Sen verkar inte skolan du jobbade på vara helt optimal, det finns skolor med betydligt bättre upplägg, så det kanske är värt att kolla runt lite?
 
Undervisa på universitet? Jag har vänner som doktorerat och de var hemma en hel del, så hade de undervisning på typ 20% om jag inte minns helt galet.
Om dina vänner inte var professorer eller arbetade i speciella forskningsprojekt tror jag du minns galet. "Vanliga" universitetslärare undervisar betydligt mer och undervisningen tar dessutom ofta mer tid än det finns avsatt till den så att forskningen får utföras på fritiden.

Nu är det naturligtvis olika inom olika lärosäten och ämnen, men i många fall talar vi väldigt högt tempo när det gäller att jobba med undervisning på universitet. Det kan också - åter beroende på ämne och lärosäte - krävas doktorsexamen för att få en tjänst och kanske även för strötimmar. Inom humaniora, som TS är inriktad mot, är konkurrensen fullständigt knivskarp.

Sen är arbetstiden helt riktigt inte reglerad och man kan jobba hemma om det funkar för övrigt. Men jag tror inte att den som har jobbigt med stress i första hand hittar en passande miljö i universitetsvärlden inom humaniora. Där gäller dessutom verkligen kompetensutveckling genom diskussion med kollegor.
 
Har du kollat på SFI? Jag har vänner som undervisar i det och stortrivs. Dessutom korta kurser, så om du vill prova på ett par månader så funkar det bättre.
 
Svarar lite ofint utan att göra citeringar, för några av er har samma frågeställningar.

Har Engelska/Filosofi mot äldre åldrar som ämnen, men även undervisat i spanska, religion och SVA.

Det som inte funkade (var så jobbigt att jag blev helt slut) var 'runtomkringarbetet', dvs de stora mötena, all den överdrivna dokumenteringen, den ändlösa kontakten med föräldrar och det faktum att jag fick noll jobb gjort i arbetsrummet för att jag inte kunde slappna av. Planering/rättning gjordes hemma och det innebar att jag fick ännu mindre tid till återhämtning.

Jag fick typ noll respons från cheferna när jag bad om hjälp. Självklart var jag tvungen att vara i skolan hela den utmätta tiden, allt annat skulle vara orättvist mot mina kolleger. Självklart var jag tvungen att sitta i stort arbetsrum, annars skulle jag ju inte få tillgång till det utbyte av erfarenheter som sker kolleger emellan (att sen ingen hade tid till detta är ju en helt annan sak). Självklart kunde jag inte utebli från ATPer och liknande, hur skulle jag då få information? Samt att det skulle vara orättvist mot de andra.

Utbildning för vuxna hade kanske funkat bättre, speciellt utanför 'vanliga skolan'. Men hur hittar man dit?

Administrativa uppgifter skulle nog passa mig bra, men igen, hur hittar man dit? Hur övertygar man någon om att jag är lämplig att anställa med helt fel utbildning?
Om du söker dig till Arbetsförmedlings kompletterande aktörer så får du undervisningsbiten men slipper det mesta av administrationen och framförallt föräldrakontakter och möten....

Jag jobbar med invandrare och lär dem svenska och svenskt samhälle i 20-veckorsutbildningar. Det är baske mig det roligaste jag gjort. Nånsin.

Det kommer inte att vara svårt att hitta jobb- det skriks efter kompetens personal. Och arbetsmarknaden är god.

Lernia, Eductus, AlphaCE - det är de som jag jobbat för. Det finns många fler.

Leta reda på vilka som finns i din stad och anmäl intresse.
 
När jag gick gymnasiet på distans så använde vi oss av Hermods komvux lärare för examinationer (video-samtal) i kurser. Inte en enda av de verkade jobba i en fysisk skola.
Minns speciellt några möten; En äldre tant som satt på altanen i sitt sommarhus i Skärgården och en yngre mamma (kanske 25-30 år) där hennes ca. 4 år gamla dotter kom in och ville ha hjälp att öppna en ketchupflaska (:D). Bara för att nämna några exempel. Det kanske skulle vara något för dig?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp