Bukefalos 28 år!

Vad kommer nya inne-rasen att bli??

Sv: Vad kommer nya inne-rasen att bli??

Förmågan att bli aggressiv.

Jag har inte heller något emot skarpa raser, men jag skulle inte vilja ha en sådan hund själv. Hade staffar varit skarpa hade jag valt en annan ras.

Dobermann kan jag inte uttala mig om för jag vet inte mycket om den rasen. Och jag tycker inte det spelar någon roll vilka raser jag anser vara skarpa, eftersom det handlar om staffar & pitbulls.
 
Sv: Vad kommer nya inne-rasen att bli??

Nej, det spelar ingen roll alls vilka raser du anser skarpa, men jag var bara nyfiken i största allmänhet.
Ska hålla mig till sakfrågan nästa gång.

Vi har tydligen olika syn på vilka raser som är skarpa.
 
Sv: Vad kommer nya inne-rasen att bli??

Du kan väl förklara på vilket sätt du tycker pb & staffar är skarpa?
 
Sv: Vad kommer nya inne-rasen att bli??

Håller med "glee", pb och amstaff är inte skarpa hundar. Och det där med att pitbull inte skulle släppa om dom bitit sig fast gäller väl terrier i allmänhet inte pitbull i synnerhet. Det handlar ju om terrierns envisa. Sen så finns det ju en myt om att pb låser sina käkar, men det är ju som sagt bara en myt :smirk: .
 
Sv: Vad kommer nya inne-rasen att bli??

Det är lite svårt att förklara...har ibland svårt att uttrycka mig egentliga åsikt med de rätta orden....

Men vi är väl överrens om att pitbull och staffar används och korsas till kamphundstävlingar? Varför används just de raserna och inte någon annan? För att få en sså bra kamphunds som möjligt så måste man ju välja en ras som har lättast för att bli aggressiv. Och det färstår jag det som, är just pitbulls och staffar. det är möjligt jag har förstått helt fel när det gäller skarpa raser, men min uppfattning är att tex golden retriver inte lämpar sig till sånt pga att den är för snäll. nu pratar jag inte alls om hur hunden ser ut utan jag pratar om hundens psyke endast.

Ska dessutom leta upp min relativt nya hundbok och se vad det står om staffar. vet inte exakt om pibull står med som ras i den. Om jag inte har helt fel för mig så står det just att de är något skarpare än andra raser, precis som det står om dobermann. Men som sagt, jag kan ju ha sett fel.

Moe: En myt uppstrår sällan ur tomma intet och jag tror att det faktiskt finns fog för myten om att pitbulls vägrar släppa. Tyvärr har jag aldrig hört talas om en jack russel terrier som inte släpper. Och inte min mor heller. Skulle jag skaffa mig en pitbull så är jag med största sannolikhet inte välkommen hos henne och hon kommer inte till mig.

Och nu när vi ändå pratar om de, är pitbulls godkända som ras i Sverige? Var det inte så för inte allt för länge sedan att Sverige inte ville ha in de i Sverige, man fick inte föda upp och sälja eller hur det nu var?
 
Sv: Vad kommer nya inne-rasen att bli??

Enya skrev:
Det är lite svårt att förklara...har ibland svårt att uttrycka mig egentliga åsikt med de rätta orden....

Men vi är väl överrens om att pitbull och staffar används och korsas till kamphundstävlingar? Varför används just de raserna och inte någon annan? För att få en sså bra kamphunds som möjligt så måste man ju välja en ras som har lättast för att bli aggressiv. Och det färstår jag det som, är just pitbulls och staffar. det är möjligt jag har förstått helt fel när det gäller skarpa raser, men min uppfattning är att tex golden retriver inte lämpar sig till sånt pga att den är för snäll. nu pratar jag inte alls om hur hunden ser ut utan jag pratar om hundens psyke endast.

Ska dessutom leta upp min relativt nya hundbok och se vad det står om staffar. vet inte exakt om pibull står med som ras i den. Om jag inte har helt fel för mig så står det just att de är något skarpare än andra raser, precis som det står om dobermann. Men som sagt, jag kan ju ha sett fel.

Moe: En myt uppstrår sällan ur tomma intet och jag tror att det faktiskt finns fog för myten om att pitbulls vägrar släppa. Tyvärr har jag aldrig hört talas om en jack russel terrier som inte släpper. Och inte min mor heller. Skulle jag skaffa mig en pitbull så är jag med största sannolikhet inte välkommen hos henne och hon kommer inte till mig.

Och nu när vi ändå pratar om de, är pitbulls godkända som ras i Sverige? Var det inte så för inte allt för länge sedan att Sverige inte ville ha in de i Sverige, man fick inte föda upp och sälja eller hur det nu var?

En pitbull har inte lättare att bli aggressiv än någon annan hund. En pb är många gånger stabilare i temperamentet än andra raser. En pb är tåligare än andra hundar då den är envis och inte har lika lätt för att känna smärta (vilket det också är som gör den till en bra kamphund).
En pb är inte "kamphund " från den dagen den föds, det krävs väldigt mycket av ägaren för att få hunden att bli aggressiv.
Dom är avlade för att ha en viss hundaggressivitet men det betyder inte att dom automatiskt är farliga för andra hundar. Jag vet många som går hur bra som helst ihop med andra hundar. Och hanhundsaggressivitet finns ju i väldigt många raser. hade t.ex. en briard som var hur snäll som helst alltjämt men som "slog om" då han såg en hanhund och det gick aldrig att jobba bort.
En pb är aldrig avlad för att vara aggressiv mot människor och skulle den ha varit det så sållades den bort.
Nu är det ju bra många fler raser än pb som använts som kamphundar och det är en del av dess ursprung.
Det var ju media som myntade uttrycket "mördarhund" och därför blev pb populär som "gangsterhund". Innan dess levde pb sida vid sida med oss utan ett ljud. Då var det schäfer som var "syndabocken" och även dobermann och rottweiler har ju fått smaka på det.
Media överdriver ofta och läser du aftonbladet är det som att läsa "en ding ding värld" då mycket av det som står där är rena lögner. Som t.ex "pitbullattacken" som ägde rum i förrgår där allt aftonbladet skrev var lögn vilket också framgick i "Norrköpings Tidningar" igår då dom gick ut och dementerade vad som tidigare skrivits.Då jag läste aftonbladet hade dom inte gett ut någon dementi vilket väl säger en hel del om kvällspressen. Och historien som kokades ihop var ju inte ens nära sanningen.

Jag vet många myter som är just myter. Det finns en nordisk mytologi ;) men det är ju upp till var och en vad man tror på.

Pb får inte registreras i skk (men det finns det andra raser som inte får också) men dom får registreras i t.ex. adba om dom är renrasiga med stamtavla såklart, en APBT.
Pb har varit förbjudna att importera men är det inte numera.
 
Sv: Vad kommer nya inne-rasen att bli??

Låna riktiga böcker om just de raserna istället. :)
 
Sv: Vad kommer nya inne-rasen att bli??

Ja, detfår jag nog ta och göra!

Faktiskt så har jag alltid varit nyfiken på de raserna, de är så fina, men har valt bort tankarna på att köpa en sån just pga att de ansågs skarpa. Och med det ryktet tyckte jag att det var att chansa och kanske inte så bra att göra när man har valp.

I vilket fall som helst så tror jag att dessa raserna komemr att bli populärare om några år. De har redan nu kommit upp sig lite grann och jag tror att fler kommer att komma på vilken fin hun det är! Och så tror jag att slkarpa raser blir vanligare hos "Svenssons".

Frågan är ju bara vilka som räknas som skarpa raser.......
 
Sv: Vad kommer nya inne-rasen att bli??

Tror små hundar kommer vara "poppis" om ett par år tex. chihuahua (fortfarande), Dvärgspets, Papillion, Phaléne, Kinesisk nakenhud, Yorkshireterrier mfl.
Vet inte varför, bara en känsla jag har... ;)
 
Sv: Vad kommer nya inne-rasen att bli??

En jättebra staffbok är "the ultimate staffordshire bull terrier" av Clare Lee. (Det är ont om böcker på svenska, men den kan jag rekommendera!)

Jag tror också de kommer bli populärare. Och jag hoppas att det blir fler och fler vettiga personer som skaffar sig såna hundar. :)
 
Sv: Vad kommer nya inne-rasen att bli??

jag har sett mer och mer jack russel terriers nu. i alla fall i Boråsområdet. Ja vet inte om det är någon ny trendras för tillfället men...
 
Sv: Vad kommer nya inne-rasen att bli??

Jag tror att småhundstrenden kommer att hålla i sig, men att man kanske överger de riktigt små chihuahua:orna och yorkshireterrierna för hundar i Jack Russell, foxterrierstorlek.

Jag skulle kunna tänka mig att de som vill ha en "riktig" hund, men som inte har tid, lust eller ork för en hårande schäfer eller rottis väljer någon mer robust småhund. Den som vill ha en vän golden kanske fastnar för den lite behändigare amerikanska cockerspanieln istället.

Att jag tror som jag gör är för att människor ofta vill ha en massa prylar, men sällan har den tid som det krävs att ta hand om dem. Ändå skall prylen (vad de än må vara) ge andra människor ett intryck av vem man är. En liten, sportig hund som antingen har lite attityd eller är bedårande söt tror jag alltså på.

Schäfrar och rottisar kommer vi bara att se hos bruksentusiasterna eller de som sysslar med kriminalitet tror jag. Vi bler alltmer bekväma, så varför skaffa sig en massa extrajobb om man inte måste? :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kommer nya inne-rasen att bli??

Jag tror på Papillon. Pappisar är som stora hundar i små förpackningar. De är tåliga och intelligenta. Och sociala, glada små liv.
Kort_pa_Zeb_093.jpg
 
Sv: Vad kommer nya inne-rasen att bli??

Weimaraner kommer starkt.. :cry: Tyvärr, även andra fågelhundsraser som tidigare varit små ökar... Typ Breton, Gordon Setter. Folk vill mer och mer ha en hund som är vacker och ståtlig, som ser nåt ut för världen.

//E
 
Sv: Vad kommer nya inne-rasen att bli??

ramonarunds skrev:
Sjalv tror jag att det kommer att vara sma hundar som galler. Lattskota sadana. Tex Lhasa Apso. Dock har jag inget som helst belagg for det! :)

Lhasa är väl inte direkt lättskött och inte så jätte liten heller. Har en kompis som har två sådana. Hon MÅSTE bada, föna och kamma dem minst en gång i veckan. Där i mellan så är det kamning och borstning som gäller. MYCKET pälsvård. Proceduren med fön, bad och kamning/bortning tar flera timmar. Minns inte riktikt vad hon sa men det tar ett tag för mig med phaléne så ..ja kan det vara 5-6h/per hund som hon får hålla på.
Jag tror Pomeranian och dvärgpinscher blir ännu mer poppis om småhundstrenden håller i sig, även papillon och phaléne.

Sedan beror det på om det kommer en ny hundfilm etc. Då brakar det ju loss igen.

MVH C
 
Sv: Vad kommer nya inne-rasen att bli??

tuaphua skrev:
Jag tror på Papillon. Pappisar är som stora hundar i små förpackningar. De är tåliga och intelligenta. Och sociala, glada små liv.
Kort_pa_Zeb_093.jpg

åh så söta :)

Själv har jag phaléne :banana:
 
Sv: Vad kommer nya inne-rasen att bli??

Weimaraner är ju bara sååå vackra :love: . Synd bara om det verkligen skulle bli en "populär" ras och hamna i var mans hem. Mycket i rasen förstörs ju i regel då, vi kan ju bara kolla på schäfer som är den populäraste hundrasen enligt statistik.
 
Sv: Vad kommer nya inne-rasen att bli??

Jack russell terriern och "bull and terrier" raserna tror jag har haft sin storhetstid, jag tycker däremot att det ser ut som om mastiff raserna kommer erövra tronen.
 
Sv: Vad kommer nya inne-rasen att bli??

det är synd på rasen är de är vackra, de ökar mest just nu av fågelhundarna... Sorgligt, men på ett sätt bra att foolk får upp ögonen för de, dock oftast fel folk. Krävs bara någon generation för att aveln ska vara fördärvad, dock har vi ett bra avelsprogram som många följer. Men de flesta bryr sig bara om att få en grå hund *suck*

//E
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi tog bort vår hund för 6 månader sedan av hälsoskäl. Nu har den tuffaste sorgen lagt sig och vi funderar lite på att berika familjen...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
18 167
Senast: Fisherling
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 298
Senast: Disen
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 331
Senast: Inglorion
·
Övr. Hund Snalla kloka Buke, kom med lite rad till en vilsen hundagare! For fem dagar sedan fick vi hem en rottis valp pa 10 veckor - det var...
2
Svar
23
· Visningar
8 421
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp