vad lära valp?

S

shallowxx

min lilla Buzifer är idag 10 veckor. vi kan sitt och ligg och hopp (bordercollie blandis och oerhört smart och lättlärd)
vad kan man mer lära bebben som man inte får emot sig senare i livet....

har lite idé torka....

alla tips välkomna, men gärna specificerade till en 10 veckors valp =)
 
Sv: vad lära valp?

Lagotton kan lyfta på framtassarna på kommando, först den ena sen den andra.
Vi håller på att öva på att krypa för tillfället. Jag lägger henne ner, håller en godis framför nosen och för den framåt. Minsta lilla krypsteg hon tar framåt får hon beröm och godisen! Börjar gå riktigt bra nu.

Andra saker man kan lära dem (har tänkt lära in det senare) är:
-backa
-ruska på sig
-stanna kvar (jättepraktiskt!! :D )
-hämta saker (kanske svårt med en frenetiskt tuggande valp innan tänderna är bytta)

Finns väl massa mer, men detta är vad min hjärna kommer på för tillfället :angel: .
 
Sv: vad lära valp?

hur gammal är hon??
känns som att jag kanske börjar för tidigt??
stanna håller vi på med, går si så där.... krypa var en bra idé... det börjar vi nog med i slutet på veckan...
supertack! :bow:
 
Sv: vad lära valp?

Hon blir 5 månader nästa helg.
Jag började öva redan andra veckan jag hade henne (fick hem henne när hon var 9 veckor). Men det är först nu, eller ja, sen hon blev fyra månader, som inlärningen går verkligt framåt. Hon lär sig jättefort just nu - så det gäller att tänka ut nya saker och planera....

Tycker inte du börjar för tidigt. Ta det lugnt bara, stressa inte fram nåt och skratta åt misstagen valpen (och du gör). Är ganska kul att tänka tillbaka på sen :D .
 
Sv: vad lära valp?

Lär henne sitta innan hon får maten tex. Ligga, stanna kvar, rulla runt på marken, dansa, det finns mkt att göra. Men allt ska lekas fram. Och gå aldrig vidare till något nytt förräns den kan det "gamla" perfekt, och om det går lite knackigt med en ny grej kan man säga till den att göra nåt som den kan för att få ett bra slut på den dagens träning. Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 746
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 246
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 834
Senast: Nota
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 632
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp