Bukefalos 28 år!

Vad ska jag fråga om det nya stallet?

Harbor

Trådstartare
Ska i morgon gå och titta på ett nytt stall som vi är intresserade av att flytta hästen till. Undrar om det är nåt jag borde komma ihåg att fråga stallägaren om som jag inte redan kommit på? Tips!!
 
Sv: Vad ska jag fråga om det nya stallet?

Oj det finns ju massor med frågor som är bra att fråga innan man flyttar sin häst. Men det beror ju även på om det är helinackordering eller kollektivstall.

Men lite basic frågor:

In/ut tider?
Finns det någon minsta tid som hästarna måste vara ute? (Om de inte är sjuka med ordination på boxvila såklart)
Finns det någon isoleringsbox om ngn häst skulle bli sjuk?
Kolla måtten på boxen och även takhöjden så det stämmer överens med vad som krävs för din häst.
Hur många pass/vecka om det är kollektivstall
Ungefär hur lång tid tar passen om det är kollektivstall?
Hur många fodringar/dag?
Kan du bli tvungen att strula med att linda av/på andra hästar om det är kollektivstall? Är väldigt tidsödande om man tex ska till jobb..
Foder/strö? Ingår något? Köps in tillsammans? Står var och en för att hitta och köpa in sitt eget hö? Om det är något som ingår i hyran, passar det verkligen din häst? Om det inte gör det går det att diskutera och byta ut?
Finns det någon tidigast/senast tid du får vara i stallet och sen ska det vara lugnt?
Hur är det med hagar? Finns bete?
Hur många hagar? Ska hagarna vila för återhämtning och minska parasittrycket? Ska ni mocka hagarna eller fixar dom det med maskin?
Står stallägaren för att fixa allt stängsel eller ska ni hjälpas åt med det?
Vad händer om din häst tar sönder något? Ska du ersätta och återställa då eller är det inräknat i stallhyran att saker händer?
Om du blir sjuk eller vill åka på semester finns det hjälp att få då?
Antingen genom bytestjänster eller om stallägaren har ett fast pris för vissa tjänster?
Finns det en permanent sjukhage om det skulle behövas?

Oj vad rörigt det blev men det var iaf lite saker jag kom på som är bra att fråga om...
 
Sv: Vad ska jag fråga om det nya stallet?

Så lite så, hur gick det att titta på stallplatsen då? Var det ngt för dig?
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 773
Senast: Linda_A
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 145
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 361
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 685
Senast: Buongusto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp