Bukefalos 28 år!

vad ska jag göra?

Ööh? Ägaren tränar och tävlar trav, har en tvåårig hingst men har ingen unghästvana? Det låter helt konstigt.

Förlåt, men det känns som om det blir lite för mycket Furbergserie för min del.

Du "sköter" hästen två dagar i veckan?
 
@Tove; Se det såhär, du skall ha ett fungerande liv efter den här hästen också. Jag kan ta mig själv som exempel, jag har en skadad skuldra efter en otäck smäll som konstant blir inflammerad, en svanskota som är konstant öm efter en avramling, ett bäcken som lätt skarvar ur efter en annan smäll samt en tandrad som är bra skev och trycker på de andra tänderna (det var efter det som jag listade ut att unga hingstar hanteras med en hjälm på egna huvudet).
Och då är jag en happy hobbyryttare... Ingen av de här smällarna har tillkommit av "farliga" hästar ändå lider jag av dem i min vardag. Den hästen du pysslar med skulle jag utan tvekan sätta i gruppen "farliga individer" så du är i en enorm riskgrupp.

Du ska hålla länge och kunna försörja dig själv i hela ditt liv. Tänk på det innan du bränner dina chanser. Hästen kommer leva i max tjugo år till, du skall hålla mycket längre.
 
Ööh? Ägaren tränar och tävlar trav, har en tvåårig hingst men har ingen unghästvana? Det låter helt konstigt.

Förlåt, men det känns som om det blir lite för mycket Furbergserie för min del.

Du "sköter" hästen två dagar i veckan?

Det hade kunnat bli en bra Furberg-serie: Flicka träffar "galen" häst, börjar sköta hästen och det verkar gå bra, häst skadar flicka, flicka får inse att det inte alltid fungerar med kärlek och tålamod. Sen kan den sluta på två sätt: "galen" häst går till slakt, eller "galen" häst hamnar hos någon med erfarenhet som kan fostra den på rätt sätt. Allra sist har flicka fått en snäll häst att sköta, och bestämt sig för att lära sig mycket mer innan hon ger sig på en "galen" häst igen.

Fast den serien kanske redan finns?
 
Tycker det är lite trist att TS verkar ha försvunnit från tråden. Jag vill veta hur det har gått - eller har hon hamnat på intensiven?
Alternativt nöjde hon sig inte med våra svar. Eller så kanske det Furbergska i hela storyn stämmer.. :p Finns ju en hel del plot holes om man säger så...
 
Heeej, har börjat hantera en 2årig varmblodshingst nyligen och han har världens personlighet. Han är alert och intresserad vad man håller på med och VÄÄÄÄLDIGT busig men inte taskig, verkligen jätte fin. Han älskar att bli kliad och mysa. Ägaren tävlar trav med han och de går väldigt bra för han. Men han har ingen respekt över huvud taget för folk. Han stegrar mot de som leder och slår med hovarna mot en, trycker upp en mot väggen och slänger med huvudet. Han har jagat ut folk ur hagen när dom fyller på vatten och bitit fast i håret på folk och vägrat släppa. Stegrar i protest och springer över när man leder. Han är 166cm i manken nu så han är stor redan nu. Har skött om han i 3 månader nu och jag har inga problem men att hantera han nu. Han följer lugnt efter mig när jag leder och håller av stånd och isar respekt. tränar väldigt mkt nh med han.

Nu till problemet.
De är BARA jag som kan hantera han. Har prövat prata med ägaren och frågat om hon vill hjälpa till nån gång när jag tränar han så han lär sig att han ska visa respekt mot alla som leder/hanterar han. Men dom är helt ointresserade. Och har jag inte varit i stallet på några dagar så börjar han testa mig och beter sig dåligt igen. Var på semester så va borta 9 dagar, när jag kom tillbaks så var han en mardröm. Han lyckades stegra över mig och slog mig i bakhuvudet så jag fick en skallfraktur.
Han kommer ju inte komma nån varit om ingen annan förutom jag bryr sig att lägga ner lite tid på hans hantering(jag är där 2 ggr i veckan och då är jag minst 4 timmar åt gången). Vet inte vad jag ska göra för känns meningslöst att spendera massor med tid och energi när ägaren inte visar intresse att hjälpa han. Ägaren har sagt vid flera tillfällen att hon är rädd för han och att hon inte ens gillar hästen, att hon bara har han för att de är hennes mans häst (han är aldrig i stallet). Vet inte om jag ska sluta sköta hästen och söka någonting annat eller om jag ska fortsätta för hästens skull. För slutar jag så kommer ingen hantera han förutom till och från träning.

Jag ska lägga till att ägarna är jätte trevliga och tar bra hand om övriga hästarna. inte misskötta eller nått. Men tror bara ägaren är osäkra eller rädda. Dom äger hans mamma och har fött upp han.
Det e ytterst få inom travet som inte har unghästvana. O dom flesta har hingstvana. Tycker det låter konstig o hästen låter farlig. O sen e hästen 2 år o tränas i sverige så har den aldrig startat. Möjligtvis gått premie o kvalat.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 216
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 586
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp