Bukefalos 28 år!

Vad ska jag göra?

W

Wizzla

Nu ger jag snart upp, pållan blir inte bättre. Hoppas ni har några tips eller nya tankebanor som kanske kan hjälpa mig. Jag ska försöka förklara skadorna/problemen så gått det går, men det är bara att fråga - hur mycket som helst!

Hästen i fråga är ett gotlandsruss, sto, sju år, 120cm i mankhöjd. Exteriören kommer jag till senare, hoppas ni orkar läsa hela soppan....

Jag köpte henne när hon var tre år, det var tänkt att hon skulle gå på travbanan. Jag tränade henne efter de råd jag fick eftersom jag tyvärr var helt orutinerad i att äga och träna en egen häst.

Dock redan första sommaren vrickade hon sig på höger framkota och blev halt. Utredningen som gjordes var inte så omfattande utan hon rekommenderades en månads skritt. Jag skrittade henne för säkerhets skull i två månader.

Därefter var vi i gång igen och en del olyckor inträffade (hon var ung och hade mycket energi efter vilan). Hon välte med vagnen och trasslade in sig ordentligt i den innan vi fick av den. Däremot blev hon inte synligt skadad och gick att köra dagarna efteråt. Dock blev hon väldigt bakskygg, med spänd svans som inte ännu har gått bort helt.

Lite senare rullade hon även fast i hagen och hittades 30 minuter efteråt i hagen där hon kunde få hjälp.

Skador har kommit och gått under de fyra år jag har haft henne, halt på framben, halt på bakben. Orkar inte rabbla upp alla, men om ni vill veta är det bara att fråga.

Så långt bak i tiden jag kan minnas har hon haft problem med traven, hon rullar hemskt med bakbenen (typ galopperar bak och travar fram) vilket har lett till att hon har svårt att trava snabbt och blivit rapporterad under de få travlopp hon startat i.

När jag på allvar började uppmärksamma detta (för två år sedan) upptäckte jag också att hon under körningen vrider hela kroppen åt vänster i vagnen och huvudet åt höger vilket i hög grad bidrar till hennes "fula trav". Vrider jag med hjälp av tömmen huvudet åt vänster, rätas hon upp och springer inte lika dålig.

Åkte till veterinären för hältutredning. Resultat: halt båda framkotor och framknän, mest på vänster sida. Hon sprutades och friskförklarades.

Men hon sprang efter detta likadant igen. Tog då ut en equiterapeut som klämde igenom henne. Han trodde att hon fått problem uppe i korset/länden efter att ha rullat fast i hagen. Han behandlade henne två gånger och gav mig tipset att träna henne med en stång i vagnen som tvingade henne att springa rakt för att återuppbygga de muskler hon förlorat.

Jag satte i gång henne väldigt försiktigt men så fort jag ville öka på traven började hon springa lika uselt igen. Då hade det gått 1,5 år efter det att frambenen hade behandlats. Dvs. hon hade inte fått springa och tränas på så lång tid.

Sista chansen, enligt mamma - kostnaderna har blivit väldigt höga, en hältutredning till gjordes med inriktning bakbenen (haser/knän). Här fann man att hon reagerade på "ihoptryckning" av höger bakknä. Denna del bedövades och jag åkte ut och körde henne, dock sprang hon ungefär likadant som innan. Hur som helst så behandlandes bakknäet med cortison.

Detta var i höstas. Har försiktigt satt i gång henne men ingen förbättring, hon travar precis som förut.

En kompis tömkörde henne igår och fann att hennes steg är kortare på höger bakben (dvs. hon sätter inte in detta ben lika långt under sig som det andra) samt att hon i höger varv är stelare och har svårt att gå rakt från den sidan.

Exteriört är hon ganska liten och inte så grov i kroppen, smala ben. Kraftigt sluttande kors och dåligt baksskjut med bakbenen. Kort i kroppen. Hon slår i hop hovarna under körning. Får ont i ryggen vid dåligt väder.

Gud, vilken soppa. Under fyra års tid har vi hållit på med att försöka förstå vad som är fel. Någonting är ju fel, men vad? Vet. trodde i höstas att hon inte hade ont. Skönt, men ska vi under resten av hennes levnadstid bara kunna harva runt i skogen utan att trava fort - som hon ju ofta vill?

Jag har inga tävlingsambitioner, bara ambitioner på att kunna köra henne normalt och att hon ska få göra det honm tycker om, att trava.

Hoppas ni har orkat läsa hit och om ni har det, vad har ni kommit på? Minsta idé kan hjälpa! Är det oklart, återigen fråga. Det finns hur mycket detaljer som helst att berätta.

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh/en olycklig Lina
 
Sv: Vad ska jag göra?

Usch, det låter inte kul!

Det jag är lite nyfiken på är vad ET:n hittade? Någon form av låsning/snett bäcken eller liknande? Hur behandlade ET:n? Med akupunktur/massage/ manipulation eller vad?

Om hästen är utredd av veterinär vilket den verkar vara och det inte hittas något, skulle jag ta ut en Kiropraktor. Eftersom hästen går snett kan man ju misstänka att hon har en ordentlig låsning i kroppen/är sned eller liknande.

Påminner om en häst på ridskolan för några år sedan, den hade liknande symptom som din. Massor av utredningar gjordes men man hittade inget konstigt. tillslut blev hästen utdömd. Diagnos: Hjärnblödning (!?). Eftersom den gick/var sne. Dock provade man att ta ut en kiropraktor och efter 3 behandlingar gick hästen lektion igen. han var ordenligt låst i bäckenet!

Lycka till med din pålle!
 
Sv: Vad ska jag göra?

En fråga till...
Är ryggen utredd ordentligt?
 
Sv: Vad ska jag göra?

Equiterapeuten ställde ingen "klar diagnos" (iallafall inget namn på problemet). Det han sa var att hästar som ramlat omkull i hagen/boxen eller dylikt ofta kunde drabbas av någon form av låsningar i kors/länd vilket resulterade i symptomen som min pålla hade. Han nämde aldrig någonting om någon snehet eller sådant.

Han behandlande henne med bland annat: laser, ultraljud, akupunktur, massage.

hans råd till mig var att träna henne att gå rakt i vagnen för att bygga upp de muskler hon förlorat när hon gått snett i vagnen samt att massera och stretcha.

En kiropraktor, vad gör denne? Tänkte skillnad på en sådan och equiterapeut.

Detta är verkligen inte roligt. Tänker på problemen hela tiden och klandrar mig för saker som redan är gjorda. Usch, vill ha ett slut på detta trassel. Tack för svaret!

Mvh/Lina
 
Sv: Vad ska jag göra?

Ryggen ja :smirk:

Tre veckor efter det att hon behandlades för sina framkotor och framknän dök plötsligt detta bekymmer upp. Sammanträffande???

Vi tog henne till en veterinär som gav henne ett antiinflammatoriskt medel att medicinera med ett tag. Hon trodde inte att det var någon större fara med ryggen.

Detta gick dock inte till sig. Jag tror att väderlek spelar in här och numera går hon med täcke vid dåligt väder (hon gick ute dygnet runt förut och har aldrig haft problem med ryggen tidigare ) Denna vår ser ryggen betydligt bättre ut och det är sällan hon ömmar i den, men det händer.

Kan detta ha berott på en för outvecklad ryggmuskulatur?

Mvh/Lina
 
Sv: Vad ska jag göra?

Är inte så insatt angående erlichios och borrelios men nog finns det "här uppe" skulle jag tro ;) .

Tänkte du att det kanske fanns en koppling till detta? Hur kan symptomen visa sig och under hur lång tid?

Mvh/Lina
 
Sv: Vad ska jag göra?

Hej igen!

Här kan du läsa lite om Kiropraktik:
http://www.hastkiropraktik.se/index.html

Jag skulle nog ringa och rådfråga om jag vore dig ialla fall eftersom inte vet. hittarnågon grundorsak till hältorna och snedheten. Det är ingen omöjlighet att hon skulle ha låst sig eller blivit sned (i bäckenet tex) med tanke på att hon har gått omkull.
Och om hästen har tex en låsning så felbelastar den lätt andra delar av kroppen vilket ofta leder till hältor osv.

Jag tog ut en veterinär till min häst förra sommaren som även jobbar kiropraktiskt eftersom min häst hade en liiiiiten hälta hf. Han kände igenom hela kroppen på henne och hittade en finfin låsning av Si-leden,(höger sida om korset).
Flera andra veterinärer har konstaterat att min häst haft ont där när vi varit på klinik av andra anledningar(Erlichias) och hon har blivit behandlad där flertalet gånger med akupunktur, kortison, tuppkam osv. Vilket ju bara har hjälpt för stunden.
Men denne Kiropraktor-veterinär kände alltså direkt vad felet var, och han åtgärdade detta på 10 minuter genom en övertänjning av Si-leden! Och hon har aldrig haft problem där sedan dess! Han misstänkte att hon gått med denna låsning i flera år och fått den antagligen efter att ha gått omkull! Den lilla hältan hf gjorde han inget åt, den skulle försvinna av sig självt ,efterom grunden till den var åtgärdat. Felbelastning alltså.

Och ang. ryggar:Min häst har Kissing Spine vilket gör att hon också har känslig rygg och får precis som din ONT om hon står otäckad i regn,blåst och kyla. Men det åtgärdar jag enkelt precis som du - på med täcke. Sen masserar jag med Arnika-liniment lite lätt efter ridturerna och ordentligt ett par ggr/vecka och det hjälper mycket.
Varierar ridningen med tömkörning också så ryggen får jobba fritt.
Har fakiskt lyckats hålla henne symtomfri sedan vi fick diagnosen :)


Vet inte mer vad jag ska skriva, men jag önskar dig lycka till med din häst, hoppas det löser sig!
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jag har inte hört av något fall av E eller B här. Kan säkert finnas, då fästingarna har börjat klättra uppåt landet nu för tiden.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Just det, erlichios ja. Borde jag väl också tänkt på :o
Min häst har nämligen haft DET också :crazy: , och det visade sig iform av runthoppande hältor, muskelömhet, stelhet och ofräschet...

Så, kanske värt att ta ett blodprov...?
 
Sv: Vad ska jag göra?

Tack för svaren!

Det låter som om en kiropraktiker vore en god idé. Jag tror också att pållan har fått detta när hon ramlade omkull och att det sitter någon "låsning" någonstans i kroppen som hon haft under flera år. Gör denna låsning ont, tror ni? Eller finns den där bara som en spänning?

Har glömt att berätta en kanske viktig detalj. När hon skrittar med tyngd bakom sig (tex. en vagn) pekar högra hasen inåt mer än vad vänster has gör och ser även lite "knyckig" ut. Detta syns sämre i trav och inte alls under skritt utan tyngd.

Intressant med ryggproblemet! Vet du hur hästen får detta problem? Tänkte eftersom den kom så plötsligt på min häst.

På tal om erlichios (stavning?) och blodprov. I höstas var pållan "förkyld" och då togs blodprov på henne där man såklart konstaterade ett "överflöd" av vita blodkroppar. Hur syns erlichios på blodproven? Om hon hade haft detta i kroppen, skulle vet. ha sett detta på blodprovet i höstas?

Mvh/Lina
 
Sv: Vad ska jag göra?

Wizzla skrev:
Gör denna låsning ont, tror ni? Eller finns den där bara som en spänning?

På min häst så märkte jag inte av låsningen mer än att hon reagerade med "ont" när jag klämde över det området. Jag såg inget konstigt i rörelsemönstret heller förrens vet. pekade ut EXAKT vart jag skulle titta när jag såg henne röra sig bakifrån. Då såg jag att höger bakhalva inte "åkte upp" lika mycket som den vänstra, men skillnaden var marginell.
Enl. min vet. så hade min häst känningar av låsningen, men eftersom hon haft den sålänge(flera år) så hade hon antagligen vant sig.. :(
Vet dock inte hurpass ont de kan ha, det är säkert individuellt.

Ang. ryggproblem - menar du hur de kan få Kissing Spine?
Det kan vara medfött, det kan bero på felanpassad sadel, felaktig ridning och som i min hästs fall så misstänker man att det beror på för tidig inridning(Hon är Fullblod, har aldrig tävlats på bana, däremot reds hon in tidigt av första ägaren,hon tränades på bana).
KS kan man inte känna sig till om hästen har utan det krävs röntgen eller Scint. På min häst upptäcktes det via röntgen, hon har 2 tornutskott som är närliggande. Men om jag sköter hennes rygg ordentligt så ska inte det ställa till några problem enligt vet.
Det finns ju olika grader av KS, min har lindrig.

Men det finns ju hästar som har ont i sina ryggar av andra anledningar, alla har ju inte KS, så det kanske du inte ska oroa dig över alltför mycket ;)

Hur E syns i ett vanligt blodprov vet jag inte, men det finns säkert andra som gör här :-)

/Petra
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ska jag göra?

Wizzla skrev:
På tal om erlichios (stavning?) och blodprov. I höstas var pållan "förkyld" och då togs blodprov på henne där man såklart konstaterade ett "överflöd" av vita blodkroppar. Hur syns erlichios på blodproven? Om hon hade haft detta i kroppen, skulle vet. ha sett detta på blodprovet i höstas?

Mvh/Lina

Korrekt stavat ;) Det man i det icke-akuta skedet tittar efter är titrar, dvs antikroppar mot, erlichios. Det är lite knepigt dock för titrar visar bara att hästen mött erlichiosinfektionen och immunförsvaret reagerat genom att bilda antikroppar. icke-akut erlichios är också en omtvistad diagnos.

Det syns inte på vanligt blodprov utan man måste begära analys specifikt för B/E (borreliios/erlichios).

Helst ska man ta parprov, dvs prov med ca 14 dagars mellanrum, om man då har mer än en fördubbling av titrar i det andra provet så har man en pågående/aktiv infektion (kroppen försöker bekämpa den och bildar mer och mer antikroppar).Skulle titrarna sjunkit till andra provet har kroppen själv bekämpat infektionen, och ligger de kvar har du endera en icke aktiv infektion eller så har kroppen besegrat den men antikropparna inte börjat sjunka än. Antikroppar mot någonting (oavsett vad) finns kvar i kroppen X tid efter att infektionen är besegrad och hästen frisk, det är det som kallas immunitet ;) Hur lång tid antikroppar mot erlichios finns kvar vet man inte, men länge..

Sen, nu har jag varit duktig och sagt det, så med en positiv titer (dvs antikroppar) och SYMPTOM som inte kan förklaras med annat och är överensstämmande för icke akut erlichios så väljer man ofta att behandla på första provet. Det är eg inte korrekt men där resonerar veterinärerna olika.

Titrarna mäts efter hur många gånger man kan späda blodet och fortfarande hitta antikroppar. 1:40 är gränsen för positiv för E, och 1:80 för B. De fördubblas i varje steg, så nästa mätbara steg efter 1:40 är 1:80, sen 1:160 osv.

Min valack hade en hel radda problem, ryggont, ledinflammationer, hältor som hoppade runt (det gjorde ledinflammationerna med), mer än en inflammerad led/ben,. han gick ner i vikt, var snubblig och hade balansproblem, blev apatisk och fick problem med galoppen. Vissa dagar var han nästan bra, andra var han superdålig. Vi jojade in och ut på klinik i 6 månader innan jagtvingade till mig ett B/E-prov. Han hade 1:160 för E, kliniken vägrade behandla eftersom de inte anser att icke-akut erlichios existerar. Jag bytte klinik, hästen las omedelbart in för behandling, och en vecka senare kom det hem en 'ny' häst. Min gamla glada, haltfria häst var tillbaka och han har *knock on wood* aldrig fått tillbaka problemen från erlichiosen.

Behandlingen består i ett speciellt antibiotikum, tetracyklin, intravenöst under 5-7 dagar. Det är dock inte snällt mot hästmagar och det FINNS en risk för att magtarmbalansen slås ut och då är det livshotande. Hästar HAR dött av engemycin. Men det är OVANLIGT ska tilläggas. Man kan endera behandla hemma och vet kommer en gång per dag och sprutar (djurägare får inte spruta själv eftersom det är I.V) eller så kan hästen behandlas inlagd på klinik.

Men som sagt, vissa veterinärer/kliniker anser att icke-akut B/E inte existerar...

Flera försäkringsbolag ersätter förresten INTE blodprovsanalysen för B/E, men alla ersätter behandling på veterinär rekommendation. Kan vara bra att veta. (Att de inte ersätter analysen är för det ett tag var PIPPI på att ta B/E prov utan att ens ha symptomindikation, och det blev dyyrt för bolagen)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Det låter som att hästen är sne/ låst i bäckenet och det behövs redas ut.
Jag skulle först gjort en koll efter fästingsjukdom, hittas något/ inget fortsatt med kiropraktor som känner igenom hästens länd, kors, bakdel.
Troligen är det något som Majja säger, en låsning/ kissing spines/ fästingsjuk/ roterat bäcken.

Lycka till med utredningen med din häst!
Och berätta gärna hur det går när du fått reda på mer!
 
Sv: Vad ska jag göra?

Låter helt klart som om det är ett arbete för kiropraktorn. Om du ställer upp henne helt jämnt på bakbenen och ställer dig bakom och håller händerna över höftknölarna, sitter dessa då helt jämnt ?
Just detta med förkortat steg, vridet nertramp svårt att ta ut steget i ökat tempo låter absolut som ett "roterat bäcken" hältorna kommer sedan av att hon överbelastar för att kompensera.
Ytterligare en sak som du kan testa är om du stretchar hennes bakben både framåt och rakt bakåt är det någon skillnad i rörelseförmågan innan det tar emot ? Ofta ser man då att ena bakbenet går lättare framåt medans det tar emot mer bakåt just för att bäckenet ligger i ett tippat läge. Ut och prova återkom sedan med rapport.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Tack för alla idéer. Har fått lite ny energi trots allt. :smirk:

Ska kolla lite på hur pållan står mm. Kom på att hon när hon vilar i hagen gärna står med fram och bakben inunder sig och nästan "kutar rygg". Har stretchat henne tidigare men inte känt någon skillnad då i rörelseförmåga, ska kolla noggrannare nu. Hm, något mer...kommer inte på någonting annat som jag har reflekterat över.

Om hon skulle ha ett "vridet" bäcken, kan hon bli helt återställd efter behandling? Hur lång tid kan en sådan behandlig ta?

Eftersom hon har gått med detta problem länge, kan det ha blivit några allvarliga biverkningar (om vi nu skulle spekulera i att det är ett "vridet" bäcken)?

Tänkte också på det här med erlichios, kan hon ha detta fastän hon är pigg i övrigt och inte visar "formsvackor" i beteende, kondition osv? Hur länge kan en häst gå med detta i kroppen?

Oj, nu blev det många frågor... :smirk:

Mvh/Lina
 
Sv: Vad ska jag göra?

Att hon vilar med både bak och frambenen inunder sig tyder på att det finns problem både bak och fram...och visst ett roterat bäcken kan ju ställa till med ojämna rörelser samt ojämt muskulärt.
Dessa frågor ska du ställa den som ska komma ut och behandla hästen, då ser han/ hon hur hästen beteer sig och ser ut muskulärt och exteriört.
Vart bor du?
 
Sv: Vad ska jag göra?

Nu hade min häst förvisso en låsning av Si-leden men jag kan tänka mig att antalet behandlingar KAN vara lika för det och roterat bäcket. Dvs olika från häst till häst :p
På min behövdes bara en behandling och låsningen har INTE kommit tillbaks, jag tar ut min superman var 6:e månad för kropps och tandkoll.
Men han menar iaf på att 2-3 behandlingar inte är ovanligt. Dock med flera veckors mellanrum eftersom musklerna måste få tid på sig att "hitta" sitt nya rätta läge och inte "lägga" sig i felläge igen (Pladderpladder, vet inte hur jag ska förklara riktigt, kanske finns nån som gör det bättre än mig?)

"Prognosen" är god såvitt jag vet ;)

Och ang. erlichios, min häst hade rätt stora formsvackor. Ingen hög feber men möjligtvis var hon lite låg en period, men det KAN ha berott på värmen också. På henne visade det sig genom runthoppande hältor, muskelömhet i hela kroppen och väldigt stel och krattig periodvis. Hältorna varierade mellan högt och lågt, hon kunde vara BLOCKHALT i skritt, HELT ohalt i trav osv..
Vissa dagar var hon klockren!
Men hon var alltid GLAD och positiv, inget fel på humöret!
På henne satte det sig som sagt på lederna och vi träffade veterinärer varannan vecka ungefär i 11 (!) månader innan hon fick behandling! Veterinärerna ville inte ens ta blodprov på henne och när jag äntligen fick min vilja igenom och provet visade sig positivt, jaa - då ville inte min vet. behandla henne heller :(
Men det löste sig, jag vände mig till hennes kollega som la in henne för behandling 2 dagar senare ;)
Så - 11 månader gick min runt med det i kroppen och det är nog inte helt ovanligt :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ska jag göra?

Du har inte funderat på om det kan vara hovarna som är dåliga? Dvs att hovis är kass och behöver bytas ut? Gud vet hur många hästar som har gått med inflammationer både här och där innan (i bästa fall) hästägaren kommit på att det kan ha med hovarna att göra. Utan hov - ingen häst!

/Linda
 
Sv: Vad ska jag göra?

Och en grej till som jag kom på, men jag hör ju själv att det låter lite långsökt :angel: ... men är tänderna kollade? Så hon inte har problem i munnen, för det kan ju faktiskt ställa till med en hel del kroppsligt..
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Sirap
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
834
Senast: Nova123
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 073
Senast: mamman
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 313
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp