Vad ska jag titta efter?

Alfakrulls

Trådstartare
Jag tänkte köra in min islännning (c-ponny) som är ca 135 cm hög. Inte slank men inte super grov heller.

Men jag vet inte riktigt vad för storlek jag ska ha på saker och ting.

Vad tror ni man behöver för storlek på sele? Baksele?
Vad ska man kolla på för vagn? Jag vill bara ha nån enkel som funkar att köra ut med på små turer, inget flashigt men funktionellt.

Vad ska det vara för längd på skaklarna till en c-ponny, så den inte blir för liten?

Vad ska man vara extra noga med att kolla? Något man absolut ska undvika i utrustningsväg?

Hjälp en total nybörjare! :D
 
Sv: Vad ska jag titta efter?

Jag har rockarden Oxer från Ädelssons till vår islänning, köpte den enkla selen med. Storlek Cob passar fint på både islänningen och vår lite större kallblodskorsning. Den selen tycker jag är bra kvalitet till bra pris, den är himla ställbar också.
 
Sv: Vad ska jag titta efter?

Jag har ponny från Drive out deras som kostar 1700 nått, jag tycker lädret är superfint och så.

Jorunn är 137-138 cm hög och normal i kroppen

Vagn beror på vad du har för planer med körningen, jag vill ju kunna tävla lite i framtiden och då kan du inte ha en Oxer rockard då den inte är godkänd för tävling, den är för smal.
Men vet man med sig att man bara ska köra hemma för skojs skull är oxern toppen=)

Begagnad NHS sulky/rockard är toppen ligger på runt 10000 begagnad.


Tidaholmsvagn likaså för bägge vagnarna kan man montera ner och packa in bak på bilen eller på sidan av hästen i släpet=)

Körning är så otroligt roligt att tävlingssuget kommer på automatik:D

hoppas vi får följa inkörningen=)
 
Sv: Vad ska jag titta efter?

Driveout har på sin sida en jättebra mät-instrukrion med bild på var man ska mäta.
mät efter den och kontakta dem sen, när jag beställde var måtten på hemsidan inte aktuella, vilket kan göra skillnad om det är på håret. Jättebra service, rekomenderar dem verkligen!
(köpte en DO-start stl ponny till min tjockis-arab på 142, med en extra bukgjord stl cob :p )
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 157
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 853
Senast: trassel
·
Körning Ok, nu gör jag en egen tråd om det här, för nu är jag förvirrad. Jag postade en länk till en film på Frasse där han för första gången...
Svar
8
· Visningar
2 584
Senast: skuggi
·
Körning Vad ska jag tänka på? - era bästa råd och misstag ni gjort. Det är tänkt att inkörningen som jag jobbat långsamt med sedan i somras...
Svar
4
· Visningar
1 658
Senast: djezima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp