Bukefalos 28 år!

Vad ska man börja med för höns?

kisse

Trådstartare
Jag skulle vilja ha en några hönor på gården. Främst för att det är mysigt när de spatserar omkring och så har man ju förmånen att (förhoppningsvis) få lite ägg för husbehov.

Jag skulle nog vilja ha dvärghöns med byxor, eller några som är helt vita. Vad kan ni ge mig för råd? De ska såklart vara SNÄLLA eftersom jag är nybörjare, och sen har jag hört att dvärghöns inte är lika bra på att lägga ägg som större höns...

För övrigt följer jag tråden med tips om hönshusbygge, där kan väl ni som kan fortsätta ge era bra tips?!
 
Sv: Vad ska man börja med för höns?

Börja med att skaffe en bostad till djuren. Då du följer tråden om hönshus så får du tips om det där.

För att införskaffa djur kan du smidigast kontakt den lokala hönsföreningen där du bor. De har koll på vilka i klubben som har vad i hönsväg.

Tips på raser:
*Dvärgkochin - Finns i en massa härliga färger. De blir lätt tama, är ruvningsvilliga och de har 'byxor'.;)
*Dvärg Faverolle - Lugna trevliga höns i lite olika färger. Min personliga favorit är Laxfärgad.
*Silke - Stor eller dvärg. Dvärgen är pyttesmå medans de stora är i ungefär samma storlek som Dvärgkochin. Finns i olika färger (vita är vanligast). De ser ut som små dammvippor. Här har du en ras som är lika ruvvillig som Dvärgkochin.
*Dvärg Brahma - Även här har du lugna trevliga djur som är lätta att få tama. Olika färger även här.

Det stämmer att dvärghöns inte är lika duktiga värpare som stora värpraser men du kan ju skaffa in ett gäng dvärgar + några värphöns just för att få äggen.
 
Sv: Vad ska man börja med för höns?

Som vanligt svarar jag: Lantrashöns! ;)

Dom är vanligen goda äggläggare (om än inte i nivå med fabrikshöns) och ruvare samt när det gäller att ta hand om sina kycklingar.
Finns i de flesta färger och mönster, och dom avlas inte för specifika utseenden. Detta för att man vill ha kvar dom historika egenskaperna.