Bukefalos 28 år!

Vad strör du din box med?

I boxarna kommer halmpellets på första plats och hos den som käkar det får ha spånpellets som kommer på god andra plats.

I ligghallen är det halm som jag föredrar.

Boxarna har inte bädd medan ligghallen har det.
 
Ja, som rubriken säger. Vilket strö-material använder ni? Vad tycker ni att det har för för- och nackdelar? :)

Jag själv använder spånpellets. Har dock mockat i praktiskt taget alla material som finns (halm, kutterspån, torv, torvmix och såklart spånpellets). Och det är just därför jag valt spånpellets, för att av alla saker jag fått "utstå", så är det överlägset bäst enligt mig.
Enligt mig är det väldigt lättmockat, det suger vätska mycket bra och känns alltid ljus/fräscht. Det enda lilla minuset jag kan komma på är att iaf de säckarna jag använder bara är på 10 kg typ, så det är lite odrygt...

Skulle aldrig i hela mitt liv använda halm eller kutterspån. Det kanske är fel på mig, men det går ju inte att mocka i :banghead: Man får ju inte bort allt skit! Och vätskan bara rinner ju rakt igenom :yuck:

Jag har oxå haft häst på typ "alla" underlag. Spån är fräscht som nytt men blir lätt äckligt med en skitgris till häst, funkar dock bra om hästen håller sig till ett hörn.

Torv är lätt att få bädd men ack så mörkt och tråkigt. Samt fryser vintertid vid kallstall.

Halm älskar jag! Även om det är rätt svårmockat och kräver mkt nytt halm gillar jag det.

Halmpellets och spånpellets är bra men drygt att behöva blöta upp om man har en häst som äter pellets annars.

Även stått på Torvmix (torv/spånmix) och det var rätt bra. Ljusare än torv men torvens egenskaper och inte lika flygit som spån.
 
Hej!

Jag älskar halm, det ger hästen nåt att göra och i bädd är det underbart mjukt och ljust och dammar inte (om man inte har dålig halm förstås). Min förra stog på halm, sååå lätt att mocka. Min nuvarande äter upp ALL halm som inte är skitig, det blir ingen bädd och allt blir jätteäckligt:-(. Plus att jag inte längre får ha hästen på halm för det kostar för mycket att skicka iväg på gödelstacken.

Torv hade vi på jobbet när jag var yngre, lättmockat, blir en trevlig bädd och går knappt åt nånting. Nackdelar är såklart att det ärr dammigt och mörkt och jag lider av någon typ av torvallergi(?!) så jag nyser som en tok när jag använder det.

Vanligt spån gillar jag inte, det suger inte upp tillräckligt och är hästen minsta lilla grisig försvinner det ljusa och förvandlas till äckel!

Spån/torv-mix tycker jag blandar de negativa sakerna från bäde torv och spån - det suger inte upp, men är mörkt och dammigt.

Spånpellets dammar och är lite som spån, funkar på renliga hästar men inte på grisar.

Jag gillar halmpellets bäst, det är drygt, ligger där man lagt det och funkar ok på grishästar. Dammar inte (beroende på sort) och kostar inte så hemskt mycket heller (nåja, beroende på sort det med). Hest har jag riktig halm men det går ju tyvärr inte med nuvarande häst:-(.

/Lavinia
 
Skulle aldrig i hela mitt liv använda halm eller kutterspån. Det kanske är fel på mig, men det går ju inte att mocka i :banghead: Man får ju inte bort allt skit! Och vätskan bara rinner ju rakt igenom :yuck:

Nu har jag ju inte hästar längre, men jag hade spån i botten (som sög upp kisset) och ett rikligt halmlager ovanpå det i mina boxar och det var tämligen lättmockat och lättskött enligt min åsikt.
 
Spån eller torv i botten sen hackad halm ovanpå blir en bra och lättmockad bädd samtidigt som hästarna alltid har nått att pilla med :)
 
Ja, som rubriken säger. Vilket strö-material använder ni? Vad tycker ni att det har för för- och nackdelar? :)

Jag själv använder spånpellets. Har dock mockat i praktiskt taget alla material som finns (halm, kutterspån, torv, torvmix och såklart spånpellets). Och det är just därför jag valt spånpellets, för att av alla saker jag fått "utstå", så är det överlägset bäst enligt mig.
Enligt mig är det väldigt lättmockat, det suger vätska mycket bra och känns alltid ljus/fräscht. Det enda lilla minuset jag kan komma på är att iaf de säckarna jag använder bara är på 10 kg typ, så det är lite odrygt...

Skulle aldrig i hela mitt liv använda halm eller kutterspån. Det kanske är fel på mig, men det går ju inte att mocka i :banghead: Man får ju inte bort allt skit! Och vätskan bara rinner ju rakt igenom :yuck:



Torvbädd. Lättmockat och smidigt när bädden väl satt sig.
 
Tycker bästa om halm av bra kvalitet. Nu är det inget alternativ där vi står så vi har kutterspån, tycker bra om det med.
Ljust, fräscht och hyfsat lätt att mocka.
 
Nu har min torvmix. Helt okej - han är extremt renlig av sig så möjligen att det kan bli lite torrt ibland. När skitgrisen bodde på box var det helt klart bästa halmhack.
 
Man kan alltid vattna torven lite. :)
Som tur nog var så stod min häst på sidan av stallet som inte hade solen på sig. Så mitt underlag blev nästan aldrig dammigt, dock hade hästarna på andra sidan gången otroligt dammiga boxar. Men där låg solen på hela dagarna.

Torven vattnades en del, men det dammad ändå ganska så snart igen. Sen kanske det skiljer mellan sorterna och hur det sköts. Så som det var där var det verkligen ingen höjdare. Min vita hade dessutom dille på att rulla sig i torven så fort den eller han var blöt...
 
Halm är utan tvekan min favorit. Hästarn ahr hela tiden nåt att plocka med och enligt forskning ligger dom ner mer på halm än annat strömedel. Tyvärr har jag inte möjlighet att ha halm utan hämtar sågspån direkt från sågen. Det är kanon! Helt dammfritt, sätter sig direkt och mycket lättmockat, samt billigt! När jag är lat och inte orkar släpa spån på sågen köper jag kutterbalar, och det är väl sådär egentligen. Mina hästar är renliga och då dammar det som tusan och måste vattnas.
 
Halm med spånpellets under som suger upp, har aldrig gått så snabbt att mocka som nu när jag äntligen kommit på hur man ska göra.. :D

Halm = skiten ligger stilla, i spån rör han bara runt det. Jag lägger alltid in den nya halmen längst fram i boxen och skyfflar bak den gamla då gör han ifrån sig fint längs bakre väggen.

Spånpelllets = suger upp så det inte blir blött och äckligt.

Att byta ut precis allt i boxen lika med katastrof med min häst, ser ut som en orkan varit framme :(. Brukar försöka lämna liite gammalt längs väggen bak så slipper jag det.
 
Till min pissmärr funkar träpellets bäst eftersom det suger upp fantastiskt bra och det ligger still så det är otroligt enkelt att bara lyfta ur kissplättarna som bildas. Enkelt att mocka i för övrigt också.
Jag häller alltid pelletsen i en skottkärra och spolar vatten på och så får det stå och svälla en stund innan jag tömmer det i boxen.
 
har gummimatta, ett tunt lager kutterspån och sedan mycket halm av bra, dammfri kvalité ovanpå. Tar nån minut extra att mocka iom att jag måste strö nästan varje dag, men det är så fräsch och blir mjukt o skönt åt hästen som har nått att pilla med hela tiden i boxen.
 
Ja, som rubriken säger. Vilket strö-material använder ni? Vad tycker ni att det har för för- och nackdelar? :)

Jag själv använder spånpellets. Har dock mockat i praktiskt taget alla material som finns (halm, kutterspån, torv, torvmix och såklart spånpellets). Och det är just därför jag valt spånpellets, för att av alla saker jag fått "utstå", så är det överlägset bäst enligt mig.
Enligt mig är det väldigt lättmockat, det suger vätska mycket bra och känns alltid ljus/fräscht. Det enda lilla minuset jag kan komma på är att iaf de säckarna jag använder bara är på 10 kg typ, så det är lite odrygt...

Skulle aldrig i hela mitt liv använda halm eller kutterspån. Det kanske är fel på mig, men det går ju inte att mocka i :banghead: Man får ju inte bort allt skit! Och vätskan bara rinner ju rakt igenom :yuck:

Jag använder torv och torvmix. Slutade med kutterspån pga min ponny pissar ner hela boxen och kutterspnen suger upp dåligt så det sprider sig i hela boxen pga detta. Dock tycker jg enbart torv blir för mörkt och tråkigt därför kör jag blanding på torven, torvmix alltså.
 
Kör på en blandning av kutterspån och halm. En bra kombination tycker jag, ljust och luftigt blir det och lättmockat då det ligger still. Och hästen har något att peta med på nätterna. :up:

Torv gillar jag inte. Mörkt, tungmockat och fryser till klimpar vintertid. Halmpellets har jag också provat, dyrt och grisigt blev det. Dåvarande hästen kunde inte ha bädd.
 
Torv :love: Torv av bra kvalite är bara så himla underbart! Min är hosthäst o tål knappt att ha lite bra halm (o det är ju lagom lätt o hitta) o pilla i. Torvens partiklar är ju just så stora att de inte följer med hela vägen ner i luftvägarna, hela poängen med torv! Eller halva iaf.

Sedan ligger bädden still (min häst kan gräva något kopiöst man han kommer aldrig ner till golvet, trots att jag bara har 15 cm packad bädd), är superlätt o mocka och en sak till som jag AVSKYR är när det luktar ammoniak i stall. Det gör det i alla stall med växelströbädd på halm/spån, hur välskötta de än är, man inser det när man gårr själv hemma m torvbädd ett tag o sedan åker ut. Jag tror inte det är ett dugg bra för luftvägarna heller.

Alltså torv alla gånger i veckan!

Nackdelarna är att balarna fryser på vintern. Är det riktigt kallt (bor i Skåne ;)) så kan bädden frysa uppepå i hörnen. Hade jag bott i norrland hade jag haft torvbädd under o sedan massvis med riktigt bra halm.
 
Nackdelarna är att balarna fryser på vintern. Är det riktigt kallt (bor i Skåne ;)) så kan bädden frysa uppepå i hörnen. Hade jag bott i norrland hade jag haft torvbädd under o sedan massvis med riktigt bra halm.
oj... här bor jag uppemot norr (1 timme norr om uppsala typ) och vi hade aldrig några problem med att det frös i boxen. Det frös lite på ytan ute i containern men hackade man sig igenom det var det fluffigt och varmt (??) inuti. :)

Sen tror jag att jag skulle hatat torv om jag bodde i ett mörkare/äldre stall, men vårt stall var som sagt nybyggt och ljust så torven gjorde det knappast mörkare.
 
oj... här bor jag uppemot norr (1 timme norr om uppsala typ) och vi hade aldrig några problem med att det frös i boxen. Det frös lite på ytan ute i containern men hackade man sig igenom det var det fluffigt och varmt (??) inuti. :)

Sen tror jag att jag skulle hatat torv om jag bodde i ett mörkare/äldre stall, men vårt stall var som sagt nybyggt och ljust så torven gjorde det knappast mörkare.

Den vintern det frös hade vi en annan sorts torv, kanske Söftesmålas inte fryser då?! Erkänner dock att min hästs bädd inte är så mycket "bädd" utan mer packad torv. Han verkar inte kissa tillräckligt för o ha bädd i dess rätta bemärkelse.
 
Halmpellets från Lissbo-pellets. Lokalproducerat och lokalrillvrkat. Bästa ströet. Lätt att förvara och flytta på. Blir liten gödselstack och enkelt att hålla helt rent i boxen.
Bästa sorten av de 4-5 olika jag testat. Även provat spånpellets utan lika bra resultat.
 
Ja, som rubriken säger. Vilket strö-material använder ni? Vad tycker ni att det har för för- och nackdelar? :)

Jag själv använder spånpellets. Har dock mockat i praktiskt taget alla material som finns (halm, kutterspån, torv, torvmix och såklart spånpellets). Och det är just därför jag valt spånpellets, för att av alla saker jag fått "utstå", så är det överlägset bäst enligt mig.
Enligt mig är det väldigt lättmockat, det suger vätska mycket bra och känns alltid ljus/fräscht. Det enda lilla minuset jag kan komma på är att iaf de säckarna jag använder bara är på 10 kg typ, så det är lite odrygt...

Skulle aldrig i hela mitt liv använda halm eller kutterspån. Det kanske är fel på mig, men det går ju inte att mocka i :banghead: Man får ju inte bort allt skit! Och vätskan bara rinner ju rakt igenom :yuck:

Jag använder kutterspån, det ger ett ljust och fräscht intryck, är lättmockat och man ser enkelt vad som är smutsigt och vad som är rent.
Har provat spånpellets men var inte så imponerad. Det lilla extra arbetsmomentet med att blöta upp dom var lite drygt vintertid när i alla fall jag vill minimera slabbande med vatten. Tyckte också att det gick åt väldigt mycket av dom när man fyllde på, det "försvann" på något sätt när man hällde ut det i boxen. Förmodligen tyckte man väl så då man är van vid kutterspånet som är luftigare och "ser" mer ut.
Halm är jobbigt att mocka och har man lättfödda och ständigt hungriga kallblod så rullar dom lätt fram om man ställer dom på det :angel:
Torv är mörkt och dammigt tycker jag. Samt fryser vintertid.
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 302
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 565
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 182
Senast: Bliss
·
Utrustning Som rubriken lyder, vad använder ni för strö i boxen till era hästar? Varför har ni valt just det? Fördelar/nackdelar? Köper ni...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 866
Senast: Louiisee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp