Vad tycker du är att "kunna rida"?

Eller hur? En del ridskolehästar blir ju tyvärr lite väl duktiga på att sortera sina människor, och vet precis vilka människor man kan ignorera. Jag var med om en gång när jag var funktionär på en märkestagning, en häst som totalt ignorerade det stackars lilla flickebarnet på ryggen, och i godan ro strosade runt på ett avrundat fyrkantsspår i skritt, oavsett vad ryttaren hade för idéer om galoppvolter och diagonaler med travökningar och annat. Och den hästen hade jag ridit själv, och visste att den väldigt lyhört för lätta hjälper utan problem gjorde alltihop med en lite mer rutinerad ryttare på ryggen.

Privathästar får ju sällan den rutinen, de har inte den erfarenheten som en ridskolehäst har. Ofta är det ju av godo också, vår gammelfarbror på ridskolan har jag sett reda ut en riktigt svår ryttare som de andra hästarna gått bet på, en lite udda människa med dålig balans som vill hoppa fast hon är rädd och manar på hästen tills det blir hysteriskt. Gammelfarbrorn, som är en bussig typ, lyssnade och gjorde som hon sa, tills det blev för vådligt. Då såg man hur han så att säga kopplade ur henne, slutade lyssna på skänkeln och själv bestämde ett bättre avvägt tempo, och sen tog med henne runt hoppbanan på ett tryggt och säkert sätt. Och den hästen är inte hjälpdöv alls, han gick 1,10 med ridskoleryttare när han var yngre, och har varit ridskolehäst i mer än 20 år.
Exakt! :D vi hade en tant (tidigare hopphäst som fegade ur, hon ville inte hoppa högre, hon tävlade 130) som kunde gå div II tävling med ridskoleungdom men ändå tryggt forsla nybörjare på 30 cm hinder.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 898
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 363
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
431
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp