Aggressivt sto vid hantering

tessan.g

Trådstartare
Hej!
Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går framåt för allt och är helt orädd. Öronen är alltid framåt och hon är pigg och nyfiken på nya situationer.

I hanteringen är hon däremot väldigt aggressiv. När man kommer in i boxen lägger hon öronen bakåt och småhugger mot en. Dessutom ställer hon sig alltid i boxens hörn och är inte alls glad över att man kommer in. Om man visar minsta lilla osäkerhet blir hon ännu mer avig. Binder man upp henne är hon dock superlugn och verkar nästan njuta av att bli ryktad, så det brukar bli lösningen.

Hon är som värst vid sadling. Då tvekar hon inte på att hugga till, och jag vet flera som har blivit bitna av henne. Jag är inte van vid att en häst faktiskt biter - ofta brukar de visa upp det som ett hot men inte hugga till på riktigt. Hon är särskilt känslig för sadelgjorden och så fort man rör området där sadelgjorden sitter hugger hon till. Jag brukar använda tyglarna för att böja henne åt andra hållet när jag drar åt sadelgjorden och då är hon hur lugn som helst och verkar inte bry sig överhuvudtaget, men så fort jag släpper trycket på tygeln hugger hon till igen.

Det finns alltså kortsiktiga lösningar på hennes problem men jag vill ju att hon inte alls ska känna att hon behöver hugga till. Släpper jag tygeln för att exempelvis räta till sadeln eller gå runt till andra sidan blir hon ju aggressiv och det känns väldigt ohållbart i längden.

Hon är dessutom väldigt aggressiv mot andra hästar och bits eller sparkas helt oprovocerat mot hästar som befinner sig flera meter bort ibland. Vid vissa tillfällen har hon till och med bitit hästar som står nära hennes box. Hon är väldigt obrydd om andra hästar och verkar sakna flockbeteende då hon inte påverkas alls av vad de andra hästarna gör så länge de inte kommer för nära.

Vad tror ni kan orsaka detta beteende? Hur ska man gå tillväga för att lösa det? Hur ska jag tänka för att inte bli osäker? Hennes beteende är så oberäkneligt, ibland är hon hur lugn som helst och andra gånger beter hon sig som beskrivet ovan…
 
Smärta är nästan alltid svaret på "varför är hästen arg".

Magsår eller ryggont, mest troligt. Ring veterinär.
Ja, men det som gör mig lite förvirrad är att hon verkligen är hur trevlig som helst i ridningen. Vid ryggont eller annan smärta kring sadeln känns det som att hon borde reagera mer när man sitter på henne. Hon är verkligen så positiv till all form av ridning och motion, vilket inte riktigt passar med att hon skulle ha ryggont ex. Vanligtvis upplever jag att hästar med ryggont brukar reagera även vid ridning, men tack för tipsen, ska kollas upp 🙂
 
Om det inte är smärta som får henne att bete sig så är hon sannolikt försvarsinställd. En gammal häst kan ha hunnit vara med om mycket som skapat otrygghet för vissa situationer och nya personer.
Ja, det låter verkligen logiskt! Hon har varit både privatägd (som nu) och gått på ridskola så hon har levt rätt olika liv
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 716
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 160
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 248
Senast: Sirap
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp