Vad tycker ni i denna fråga?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Angel_23

I vår äldsta pojkes klass har det alltid, sedan 1 klass, bedrivits klasskassa. 100:-/termin, inte mycket tänker nog en del MEN nu är det så att vår grabb ska byta skola och självklart undrar man då vad som händer med de pengar vi betalat in. Det handlar inte om några skyhöga summor men 600:- under tre års tid. Denna klasskassa skulle barnen ha för att åka på exvis en resa men dock har ingen resa eller annan aktivitet gjorts på över tre år!
Enda aktivitet eller sammankomst klassen haft är en brännbollsdag med grillad korv och inte tror jag att den kostade klassen 600:- per skalle, då hade de lika gärna kunnat käka på lyxrestaurang.
Det som jag känner skulle vara rätt är att de pengar som nu finns kvar delas mellan eleverna för att se vad summan för korvgrillningen osv blev. Det som blev över anser iaf jag att vår pojke ska ha tillbaka då han lämnar klassen.
Vad anser ni är rimligt? Ska man bara se det som att Jaha det var de pengarna som han aldrig fick vara med att nyttja?
Mycket ligger bakom skolbytet och för att dra det kort så har han sedan dag ett haft ett helvete vilket vi nu säger stopp för! Gränsen är nådd, tyvärr blir alltså vår pojke (som hela tiden varit den utsatte av 4 st specifika grabbar i klassen) den som blir tvungen att lämna klassen... :mad:

Vad tycker ni?
Vill bara ha lite åsikter..inga pekpinnar :D
 
Sv: Vad tycker ni i denna fråga?!

Tycker definitivt ni har rätt att få resterande pengar tillbaka.
Dessutom skulle ni (alla föräldrar och även barnen) fått bättre information om hur mycket pengar det finns och vad de planeras att användas till.
 
Sv: Vad tycker ni i denna fråga?!

Det är väl bara att kräva tillbaka den del han har insatt i klasskassan. Det är ju era pengar, eller egentligen pojkens. Kräv ut pengarna och gör något roligt av dem för killens skull, ingen ska behöva gå till en skola som man mår dåligt av.
 
Sv: Vad tycker ni i denna fråga?!

Klart han skall ha sina pengar, med avräkning för korvgrillningen (hans del i det hela). De andra kan ju ha klasskassan kvar om de vill, men de pengarna är ju er sons.
 
Sv: Vad tycker ni i denna fråga?!

I min sons klass var det en flicka som flyttade och de fick ut sina innestående pengar! Klart att ni ska ha era!!!!!!
 
Sv: Vad tycker ni i denna fråga?!

Tycker egentligen att han ska ha tillbaka pengarna så han kan betala in den till nya klasskassan, om de nu har någon.
 
Sv: Vad tycker ni i denna fråga?!

det beror val pa om de har en klasskassa i den nya skolan och om han (ni) forvantas betala motsvarande summa dar som de andra redan har betalat in.

har de inte klasskassa tycker jag su ska be om pengarna tillbaka.
 
Sv: Vad tycker ni i denna fråga?!

Självklart ska ni ha tillbaka pengarna, något annat alternativ finns inte väl? Tråkigt att han måste byta skola men bra att ni ser till hans bästa även om jag tycker att det är dom som plågar andra som borde splittras upp och få gå på olika skolor. För vad är det som säger att dom inte hittar ett annat offer sen? Nej, usch för alla former av mobbning och trist att många skolor är dåliga på att ta tag i problemet ordenligt.
 
Sv: Vad tycker ni i denna fråga?!

Jag tycker nog som de andra, att ni har rätt att ta med pengarna till nästa klass.

Å andra sidan, om nåt barn ersätter ditt barn i klassen - kan de övriga föräldrarna då kräva att den ungens föräldrar betalar in 600 kr som en klumpsumma?!? Den frågan tycker jag är lite svårare.
 
Sv: Vad tycker ni i denna fråga?!

ulda skrev:
Å andra sidan, om nåt barn ersätter ditt barn i klassen - kan de övriga föräldrarna då kräva att den ungens föräldrar betalar in 600 kr som en klumpsumma?!? Den frågan tycker jag är lite svårare.

det är väl klart att de ska, när vi åkte på klassresa i början av sexan så fick en ny elev betala det, om han ville följa med (och det ville han såklart)
 
Sv: Vad tycker ni i denna fråga?!

De har inte köpt rastleksaker typ bollar, bandyklubbor, mål och sådant varje läsår? Sådant håller inte så länge tyvärr men kostar på. Verkar skumt att bara samla på sig pengar utan att använda dem, om man nu inte kommit överrens om tex klassresa längre fram eller så.
 
Sv: Vad tycker ni i denna fråga?!

Du har rätt att kräva att han får pengarna tillbaka.
Jag tror det var ett bra beslut att byta skola. Min son hade ett helvete i flera år. Vi fick ingen rätsida på hans tillvaro, så vi flyttade till en annan kommun. Det var det bästa vi någonsin gjort. Han är en helt annan kille nu, har många vänner och mår verkligen bra.
Lycka till. //Pia
 
Sv: Vad tycker ni i denna fråga?!

Russinet skrev:
det är väl klart att de ska, när vi åkte på klassresa i början av sexan så fick en ny elev betala det, om han ville följa med (och det ville han såklart)

Ok, men om det skulle handla om betydligt mer pengar än 600 kr då... På något sätt tycker jag det är hårt att den nya eleven inte skulle få följa med och på något sätt tycker jag att anledningen till att spara i en klasskassa är att eleverna ska få lära sig att spara (annars skulle ju alla föräldrar kunna förväntas sätta in en större summa precis innan skolresan). Tycker inte att frågan är helt solklar...
 
Sv: Vad tycker ni i denna fråga?!

Jag bytte skola mellan femman och sexan. Vi hade i den gamla skolan sparat ihop en rätt stor summa (gissningsvis 1 500 kr/person) för en lägerskola som vi skulle åka till i sexan.

Jag fick ut "mina" pengar när jag slutade, utan att vi ens behövde fråga. Det sågs nog av alla på skolan som en självklarhet.
 
Sv: Vad tycker ni i denna fråga?!

ulda skrev:
Ok, men om det skulle handla om betydligt mer pengar än 600 kr då... På något sätt tycker jag det är hårt att den nya eleven inte skulle få följa med och på något sätt tycker jag att anledningen till att spara i en klasskassa är att eleverna ska få lära sig att spara (annars skulle ju alla föräldrar kunna förväntas sätta in en större summa precis innan skolresan). Tycker inte att frågan är helt solklar...

det handlade om betydligt mer pengar, gissar på kanske 1000, 1500 kr, men killen (lr hans föräldrar då) fick som sagt välja om han skulle följa med
 
Sv: Vad tycker ni i denna fråga?!

Har nu gått 4 dagar sedan klassföräldern fick lappen från oss ang. denna fråga. Jag själv har sett den som solklar hela tiden och de flesta av er verkar också hålla med mig. Jag får väl helt enkelt ringa klassföräldern ikväll och prata. Synd bara att den föräldern är förälder till en av grabbarna som är en av de som varit de riktigt jävliga under dessa år...Jag kanske spottar ur mig någe :angel:


I nya klassen kör de bara (än så länge) med en tia i månaden till fika. Inget som vi behövde lägga ut nu i efterskott utan vi betalar in from nu :smirk:
Blir nog klasskassa i denna klass med.

Måste bara tillägga hur elaka ungar kan vara...i torsdags när vår son gick sista dagen i gamla skolan sa en av tjejerna i hans klass att hon tyckte dte var synd att han slutade. Då svarade en av plågoandrna till en annan plågoande att det var den bästa dagen i deras liv. Med betoning på bästa....
Förbannade ungar säger jag.....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 797
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp