Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om att man startar 2-åringar???

L

lie

ville veta vad ni tycker om det?!?! å varför göra de för?är det inte bättre å låta hästen växa färdigt ,inte så kul om den blir sönderkörd som 2-3 åring,då är ju karriären slut=( :(
 
Generellt håller jag med, vill hellre ha en häst som tävlar på bra nivå i många år än en som kanske är med i uppfödningslöpning och kriterie men sedan är helt slut... Däremot finns det ju alltid undantag men jag läste om en tränare (inga namn nämda) vars endel unghästar häst tränade 1.27 1600 m vid den här tiden som ettåring (läste artikeln för ett par år sedan), och blev smått chockad, antar att det inte är så många här inne som tränar sina ettåringa så hårt? :confused: I såfall ligger jag längder efter måste jag säga!
 
Jag är tveksam till tvåårsstarter över huvudtaget, vissa individer klarar det kanske men de är bra unga.

Man ser ju bara skillnaden på dem som går premielopp nu, en del ser rätt färdiga ut i kroppen och en del ser ut som lite förvuxna ettåringar. Men det är säkert ett fåtal som är fysiskt och mentalt mogna för de snabba farter de måste gå nu. Det var ju skillnad förr när de kunde vinna på 22-23, nu går de ju lika fort som de äldre hästarna.


/// Ghost
 
Jag kan inte sägar att jag är för 2års starter. MEn är dom klara för start så får dom starta. Jag står i startgroparna för att starta 2 av mina.
Det är ju inget som säger att en häst kommer att gynnas för man väntar med den till 3-4 år med debutering. Många hästar behöver ju bli 3år (dvs 3½) innan dom är klara fysiskt. Psykiskt....ja, jag har ganska stor erfarenhet av 2 års starter. Och många blir "stora" efter sin första start. En del vid kvalet redan.
Om en häst är tidig skulle jag ge rådet att starta i alla fall. Den kanske tjänar sina pengar då. När den sen blir äldre har dom andra hunnit i fatt, och den får slåss mer för födan
hälsningar gulan fd.gulla
 
Jag är varken för eller emot. Har man en tidig individ som är mogen både fysiskt och psykiskt att starta så tycker jag att det är okey. Tyvärr finns det ju de som pressar tvååringarna till bristningsgränsen för att få ut en tidig häst och då är det fel.

Men bara för att en tvååring travar 20 på ett bra sätt finns det ju inget som säger att den blir bättre nästa säsong! Begränsningen kanske ligger där ungefär och den kanske så småning om får problem ner mot 17-18 tider och då ångrar man såklart att man inte tog ut den som tvååring istället..

Min pappa ville jättegärna anmäla ena tvååringen nyligen i ett tvåringslopp men jag sa att de förmodligen kommer att gå alldeles för fort vilket det också gjorde. Första 500 travades efter 1.15 och de vann loppet på en 17 tid tillika nytt banrekord och då körde de i alla spår i stort sett hela vägen :crazy: . Jag är glad att jag inte gick ut i det loppet. Hans träningskompis debuterade i det loppet, gick en 18 tid och var oplacerad :eek: .

Kanske får jag ångra att jag inte låter honom starta som tvååring men jag hoppas att jag får igen det under treåringssäsongen istället :d . Då får konkurenterna se bakkärran på lillknodden och inget annat :D .
mvh jesse
 
jag tycker inte att man ska starta två åringar.. för då har inte hästen växt klart ännu..
visst , några so, verkligen är duktiga på trav vet ju hur mkt man kan träna och pressa hästen... så då är det ju lungt.. men för det mesta är det ju nån gubbe som inte så mkt om trav utan bara vill tjäna mera pengar på hästen som startar den när den är 2... / mia :bump:
 
Jag anser att man kan starta en tvååring utan att ha krav på den... Enbart för rutins skull..
 
Har tidigare jobbat i ett travstall som satsade ganska hårt på tvååringar. Det gick bra och något fel på deras utveckling var det inte, men när treårs säsongen kom var de inte alls lika bra. Personligen tror jag att de blev psykiskt knäckta av för hårt tävlande. De hästar som sprang bäst som treåringar och äldre var de som inte startat som tvååringar (de tränade dock lika hårt som de som startade).
Det är dock upp till var och en hur man vill göra, men kan ju tjäna flera hundra tusen med en tvååring, men håller länge gör ju knappast en sån häst.
 
okej..! ne visst kan man starta en DEL tvååringar som är psykiskt starka oxå å som klarar av de! men en del pallar de inte..det är ju bara att kolla när det är 2 årings löpp..många galopperar å har sig! ja visst kan man tjäna lite pengar på dem men om de sedan är förstörda ? då ska man inte hålla på med hästar! då tänker man enbart på pengarna! det är som barn skulle få börja styrketräna med tunga vikter när dem är små.:!!
 
Før det mesta ær det nog kunniga trænare som tar ut tvååringarna. En "gubbe som inte kan så mycket om trav" får inte en tvååring færdig før start, det kræver kunskap att få dem iordning.
 
Ägarna sätter ofta hög press på tränarna att hästen ska tjäna pengar snabbt, det kostar ju dock en del att ha en häst i proffsträning. Prinipiellt är jag emot att starta 2 åringar, men jag vet att det finns de som faktiskt tål det.

Problemet är att kunna avgöra detta som tränare/ägare, och alla är inte lika duktiga på det tyvärr :(
 

Liknande trådar

Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 945
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 610
Småbarn Jag skulle vilja testa att besöka öppna förskolan i kommande vecka för att aktivera 2-åringen när han inte har förskola. Men jag tycker...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Badger
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 064
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp