Vad tyngdboots sänder för signaler?

Gry

Trådstartare
Har funderat lite på det där med boots. Möter, och mötte (har varit i islandshästvärlden i ca 5-6 år men bara som konsumerare av tävling och kurser längre bort än på gården, det senaste året) , en del tankar om att boots är lite fusk. Ngt man helst ska klara sig utan. Samtidigt ser man sällan hästar utan på tävling. Och på "alla" böcker skrivna av tränare sitter boots på. Om det är så "fusk" vore det väl direkt pinsamt för varumärket att "uppnå bra ridning med mitt sätt, men sättet är inte tillräckligt bra utan du behöver sätta på fuskgrejer för att bli bra". Typ.

Är det bara i min lilla ankdamm man har lite dubbelmoral kring viktboots, de flesta använder det samtidigt som de tycker det är fusk när andra har, eller är detta synsätt utbrett?

Jag har inga åsikter direkt själv om bootsens vara eller inte vara. Tycker bara det är intressant att veta.
 
Boots ser jag som ett hjälpmedel för att ex förbättra takten eller större rörelser på tävling.
Under träning rider jag utan boots (om jag inte behöver skydd). Bootsen används i min värld för att "höja ribban" när det behövs; som ex på tävling, försäljningsfilmer ect. Så stor skillnad gör inte bootsen heller. En bunden, passtaktig häst kommer inte bli helt ren bara för att den får boots på och en häst med medelrörelser kommer heller inte bli flott bara för att man sätter på boots
 
Jag tycker att boots även har sitt berättigande under träning, och då i syfte att "hjälpa hästen hitta rätt takt", så att den får känna hur det skall kännas att gå "rätt". Eller för att bygga upp styrka och träna till ex-vis större rörelser. Jag tränar både med och utan boots, beroende på häst och syftet med dagens träning. Och precis som med spö, olika sorters bett mm så ser jag det inte som fusk utan som ett hjälpmedel.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
En häst som min Kveikja tappar allt när hon får boots på. Vi kan knappt ha skyddsboots. Takten blir rollig och hon blir framtung.

Men min passtaktiga Rá går bättre med vikter. Nu är hon bara barnet så vi väntar nog ett år med tyngdboots men hon kommer absolut att ridas med det. Kanske inte alltid, men till träning o tävling.

Jag tycker iofs inte att det är att luras så jag känner ingen dubbelmoral i det hela :) Skulle hjälpmedel vara att luras hade jag velat se alla tävla i halsring... DÅ får vi ärligt veta vad hästen kan ;)
 
Boots för att hjälpa hästen att korrigera taktfel är väl ungefär lika mycket "fusk" som när man inom travvärlden väljer olika vikt på skorna för att hjälpa hästen med takten.
Det vill säga ett fullt legalt träningsinstrument.

Hästen tar ju i lite extra i steget när den har boots vilket gör att den lyfter lite bättre på tassarna om man lägger på boots på tävling.
Har själv testat enstaka gång med boots på en av mina islandshästar på en ridkurs. Ena gången bak i syfte att underlätta traven (fungerade någorlunda men tid och lösgörande övningar var betydligt bättre även om det just tog mera tid).
Andra gången fram, och visst lyfte hästen mer på benen.
Han har skapliga gångarter, och blev aningen, aningen flottare av det.

Annars tycker jag att boots verkar vara något som "alla" sätter på vid tävling, mest för att "alla" gör det.
Men jag har ju bara tittat på lättare tävlingar, och är säker på att användningen är mer genomtänkt bland proffsen.
 
Rider endast med lätta tyngdboots på tävling i töltklasser. Dvs 1-2ggr /år. Är ingen älskare av viktboots och kommer aldrig använda dom på annat än tävling. Frågade min tränare och han tycker inte min häst behöver boots. Boots vid ridning sliter på hästen och jag tror effekten går helt förlorad vid för flitig användning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 499
Senast: Unafraid
·
Hoppning Känner att jag skulle behöva lite tips och idéer då jag har slut på egna.. Jag har ett 12-årigt sto som jag har haft i ca 2,5 år. Jag...
2
Svar
25
· Visningar
3 938
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 812
Senast: Dopy
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp