Bukefalos 28 år!

Vad ville katten?

Beeboppe

Trådstartare
Jag är ingen expert på katter och deras beteende, kanske finns någon här som är duktig på det?

Blev nyfiken efter följande utspelade sig, har en katt i mitt stall och två små kattungar. Tidigare så har dem inte brytt sig om varandra men igår var det precis som stora katten "plötsligt" fick syn på dem. Den ena ungens svans for upp i luften och den krökte rygg och morrade/fräste. Det är inte svårt att förstå det men den stora katten la sig och stirrade på ungen, sen började den att gå efter ungen och ungen sprang då under en pall. Stora katten gick runt och försökte kolla in samtidigt som ngn av dem morrade. Sen går stora katten precis som om den låtsas gå iväg och smyger sedan fram igen. Ungen kommer inte ut och stora katten lägger sig då och rullar framför pallen men tappade sedan intresset när ungen inte kom ut och gick då iväg.

Vad tror ni hände? Jag har läst och sett katter lägga och rulla sig tex inför sin ägare och vill bli klappade osv och då tolkade det som tillgivenhet men det kändes inte som det är ngt katter gör inför varandra eller? Är lite orolig att stora katten ska flyga på ungarna även om dom både är väldigt smarta och vaksamma.
 
Stora katt visade vem det var som bestämde! :) Magen visade sig eftersom stora katten visade att han/hon var så överlägsen att den tom kunde visa magen.

Man tror ofta att det är den som fräser (kattungen) som muckar, men den är rädd och osäker. Medan den stora inte behöver göra någonting för att visa sin överlägsenhet. :sneaky: Så länge kattungen inte får alltför mycket stryk behöver du inte göra någonting.
 
Kattungen försökte visa sig stor för att förekomma den stora. Den stora visade den lilla på ett väldigt överlägset sätt att hen ska passa sig jäkligt noga för den stora vet om sin överlägsenhet och väntar bara på ett tillfälle att slå till. Jag hade inte haft dem ihop utan uppsikt och sett till att kattungarna verkligen kan komma undan den stora. Det lär bli slagsmål när tillfälle ges.
 
Stora katt visade vem det var som bestämde! :) Magen visade sig eftersom stora katten visade att han/hon var så överlägsen att den tom kunde visa magen.

Man tror ofta att det är den som fräser (kattungen) som muckar, men den är rädd och osäker. Medan den stora inte behöver göra någonting för att visa sin överlägsenhet. :sneaky: Så länge kattungen inte får alltför mycket stryk behöver du inte göra någonting.

Tack för svar!
Nu när du skriver det så upplevde jag just det att stora katten kände sig väldigt överlägsen i sättet den rörde sig och var. Normalt sett så uppehåller den inte sig så mkt i stallet utan har sina ställen där den hellre är.

Stora katt leker med andra kattungar i ett annat stall så jag är allt lite nyfiken på varför den gjorde såhär mot dessa.
 
Kattungen försökte visa sig stor för att förekomma den stora. Den stora visade den lilla på ett väldigt överlägset sätt att hen ska passa sig jäkligt noga för den stora vet om sin överlägsenhet och väntar bara på ett tillfälle att slå till. Jag hade inte haft dem ihop utan uppsikt och sett till att kattungarna verkligen kan komma undan den stora. Det lär bli slagsmål när tillfälle ges.

Den är så liten att det hade gått 6 ungar i samma strl (minst) för att vara i samma strl som stora katten, hehe. Nej men jag förstår vad du menar. Tyvärr kan jag inte skilja på dem eller ha dem under uppsikt mer än tiden jag är i stallet :(
Hoppas bara dom kan lösa det på ett bra sätt utan att dom skadas.. Det finns gott om gömställen när man är så liten tack och lov :)
 
Den är så liten att det hade gått 6 ungar i samma strl (minst) för att vara i samma strl som stora katten, hehe. Nej men jag förstår vad du menar. Tyvärr kan jag inte skilja på dem eller ha dem under uppsikt mer än tiden jag är i stallet :(
Hoppas bara dom kan lösa det på ett bra sätt utan att dom skadas.. Det finns gott om gömställen när man är så liten tack och lov :)

Risken är att kattungarna blir så skrämda att de ger sig iväg. Det kan hända att vuxna kastrerade katter ger sig iväg också när det kommer en sådan lömsk katt som flyger på utan anledning och verkligen letar bråk. Det är inga sunda katter som beter sig så och definitivt inte mot kattungar. Att kattungarna kommer skadas kan du nog tyvärr räkna med.
 
Risken är att kattungarna blir så skrämda att de ger sig iväg. Det kan hända att vuxna kastrerade katter ger sig iväg också när det kommer en sådan lömsk katt som flyger på utan anledning och verkligen letar bråk. Det är inga sunda katter som beter sig så och definitivt inte mot kattungar. Att kattungarna kommer skadas kan du nog tyvärr räkna med.

Ja risken finns att de blir skrämda och försvinner men jag tror inte dessa gör det. Dom var/är övergivna men fått mat och blivit mkt sociala. Imorgon blir två av dem hämtade till ett nytt hem :)
 
Ja risken finns att de blir skrämda och försvinner men jag tror inte dessa gör det. Dom var/är övergivna men fått mat och blivit mkt sociala. Imorgon blir två av dem hämtade till ett nytt hem :)

Det gör katter. Även vuxna katter drar från sitt hem om det är någon som hotar dem till livet om och om igen.
 
Men samtidigt kan det se riktigt farligt ut när katter skriker och fräser men det är ofta mycket prat och lite verkstad. Men just för att den ena är en kattunge skulle jag vara försiktig. Du kan inte skilja dem åt och ha lillungen inne?

Det låter dessutom inte bra att ha kattungar i stallet. De skadar sig lätt eftersom de inte har någon självbevarelsedrift överhuvudtaget.
 
Men samtidigt kan det se riktigt farligt ut när katter skriker och fräser men det är ofta mycket prat och lite verkstad. Men just för att den ena är en kattunge skulle jag vara försiktig. Du kan inte skilja dem åt och ha lillungen inne?

Det låter dessutom inte bra att ha kattungar i stallet. De skadar sig lätt eftersom de inte har någon självbevarelsedrift överhuvudtaget.

Nej tyvärr kan jag inte det, annars hade jag självklart gjort det. :)
Det är inte mina kattungar men dom är i mitt stall. Dom flyttar imorgon till sitt nya hem ialla fall som jag tidigare skrev. :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 366
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
4 142
Senast: Skjøldur
·
Samhälle Jag har flugit en hel del för nöjes skull. De sista åren var jag väl medveten om de negativa klimateffekterna men använde mig av de...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 195
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp