Bukefalos 28 år!

Vägrar komma in från hagen

Rosenblad

Trådstartare
Ja..Jag behöver lite hjälp. Jag är medryttare på ett 18-årigt varmblod en dag i veckan och det har inte varit några direkta problem att ta in honom från hagen tidigare. Men nu, efter att jag skött honom i ett år, så är han i någon period då han vägrar komma in! Han helt enkelt ställer sig emot och bara fryser fast. Det går att gå runt med honom i en cirkel men när han väl rätar ut sig igen är det stopp. Idag fick jag stå i 40 minuter innan jag fick in honom. Jag tog vara lite på en del kommunikationkunskap jag studerat, då jag hade ett sträckt grimskaft när han stod still. Tog han ett steg framåt berömde jag, lättade med grimskaftet och gav han en liten bit godis. Backade han använde jag rösten som bestraffning och grimskaftet var fortfarande sträckt. Sådant behöver verkligen tålamod och idag lät jag det ta tid...
Men jag behöver några bra tips som kanske kan hjälpa mig och min medryttarhästs problem. Jag är mest intresserad av tips, där jg kan använda kroppspråket för att kommunicera med honom för att förstå. Jag är absolut inte intresserad av att slå och skrämma fram honom, utan det ska kunna lösas på ett trevligt och mjukt sätt.

Tack på förhand!
 
Min häst fick nåt sånt där knäpp i somras på betet. Men där kan jag ju gissa varför han inte ville komma in :smirk:
Vem vill ut och jobba när man kan käka mat hela dagen :)

Nåt som funkade för oss var iallafall att backa. Han vägrade i sten att gå framåt, så jag vände på han och backade. Det funkade faktiskt.
Sen gick det över på bara någon dag.
Vet inte om det funkar på din medryttar häst, men kanske :cool:
 
min häst kan oxå va sån, ta med hjälmen ut o rid honom till stallet. Funkade för mig :cool:
 
Jag förstår precis hur du känner. Jag hade ett liknande problem förrut med min medryttarhäst.
Han stannade ofta i stalldörren precis när man skulle gå in i stallet. :mad: Jag gjorde på följande sätt (Med stolt hållning.) Gick han inte fram började jag gå i en volt ca 1 meter ifrån. Om han inte följde efter pekade jag mot hans bak. Hade han inte börjat flytta på sig då fick jag till sist trycka honom åt sidan på rumpan med fingret, samtidigt dra lite försiktigt i grimskaftet. Tills han kom i rörelse. Då vände jag tillbaka mot hagen en bit för att sedan försöka gå in genom stalldörren igen. När vi väl lyckades komma in utan stopp. Fick han mycket beröm. (I värsta fall får du gå i cirklar för att komma in.) Han testade emellanåt ett par gångar efter det, men numera följer han med mig in varje gång. Kan tom ha honom lös utan grimma på ridbanan och han följer efter mig i trav. Även över lägre hinder. Det är en härlig känsla!! :rofl:
Mitt råd till dig är att ta nån dag när du är på gott humör och har obegränsat med tid.
Se det som dagens träning och låt det ta hela dagen om det skulle behövas och försök få honom att följa med utan att frysa.

Hoppas att det fungerar för dig också. :banana:
Berätta gärna hur det gick.

Lycka till!! :bump:

"More time is less work"
 
Hade en pålle som gjorde samma sak, men så lät jag hästen vila och jag såg sen till att göra lite roligare saker....nu är det inga problem...men de har ju sina stunder åxo, precis som vi människor...orkar inte träna idag :smirk:

Sam
 
Du kanske skulle ta och gå ut ihagen ganska ofta och bara kalla in och ge nåt äpple eller kela lite och sedan bara låta honom gå igen.Han har väl fattat att det är jobb på gång och slut på det roliga när han blir inkallad.
Vi fick överta en häst för ett par år sen som var erkänt svårfångad i hagen vilket vi inte visste om.Han kom alltid när vi ropade utan problem.
När hans förra ägare kom och hälsade på honom berättade han om allt besvär de hade haft med att fånga honom och när han följde med ut i hagen och vi ropade på hästarna så vägrade hans före detta häst att komma!Jag blev så himla snopen,hade aldrig sett denna snälla häst bära sej åt så förut! :confused:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 173
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 699
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag behöver verkligen hjälp😣 Fick hem en ny häst här för några dagar sedan dom skulle vara guda snäll och trygg, tanken var att han...
Svar
8
· Visningar
1 800
Senast: Happimess
·
Hästhantering Hej! Är lite less just nu. Min häst har nu i flera dagar varit svår att få in från hagen. Hon går på lösdrift. Idag när jag skulle ta in...
2
Svar
28
· Visningar
4 155
Senast: Theamade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp